• Anonym (Sömnbrist)

Min sömn vs släkt som ska ha nattrum

Maken och jag bor i Stockholm. Maken är från annan ort. När vi köpte hus för rätt många år sedan så gjordes ett rum om till gästrum/träningsrum. Jag använder detta rum för träning då och då. Maken går på gym istället. 

För några år sedan utvecklade jag rätt allvarlig sömnbrist (sov noll många nätter) vilket gjorde att jag tog över gästrummet som är mörkt och tyst för att kunna sova. Jag tar sömntabletter och sover ändå med öronproppar. Det här är ingenting vi diskuterat med släkten. 

I vanlig ordning nu när det går mot sommar så ska makens släktingar komma till Stockholm för ditt och datt och räknar så klart med att bo hos oss för att få gratis boende. Dom ska alltså inte hit och hälsa på oss i första hand. Jag är svinless på att behöva plocka ut mina prylar från gästrummet och sova bredvid snarkande maken vilket resulterat i dålig nattsömn varje gång detta händer.

Vad gör man? Maken räknar med att jag ska ge upp "mitt" sovrum. Han har noll förståelse för mina sömnproblem eftersom han själv kan sova typ 10 timmar utan problem och märker inte av ljud eller om det är ljust. Vad gör man?

• Svar på tråden Min sömn vs släkt som ska ha nattrum
  • Kvittning

Om det är den yngre generationen som kommer. Finns det kanske möjlighet att prata med deras föräldrar om dina sömnproblem och att ev. gäster får räkna med att sova på madrass i vardagsrummet eller något? 

Ofta så blir det så fel i sådana här situationer med att man har dålig dialog. Tror inte att det finns någon av dina gäster som vill orsaka de problem som de faktiskt gör och att de kommer till er för att de aldrig har upplevt annat än att det går alldeles utmärkt för er att ni kommer dit. Och om de visste om vilka problem det orsakar så skulle de säkert inte ha en tanke på att slänga ut dig ur ditt sovrum utan antingen sova på madrass i vardagsrummet eller boka hotell istället. 

• Anonym (Så gör man)

Man köper en uppblåsbar lyxdubbelsäng med pump på Clas Ohlson, 157x 203 cm och så får ungdomarna sova i vardagsrummet, det är vad man gör.

Och maken får rigga upp den och bädda den och packa ihop den efteråt och tvätta sängkläderna (om de inte har med sig eget) eftersom det är hans släkt som kommer och han som har okejat det.

Och om inte min nattsömn är värd 700 spänn för min man så hade jag bett honom hoppa ända in i aftonsången.

• Anonym (Sömnbrist)

Bara ett litet förtydligande... Den "yngre generationen" är alla runt 30 så inte direkt 18-åringar ifall någon trodde det. Vi har alltså haft exvis ett par med två barn på typ 6 och 8 år boende i vårt gästrum i typ 3-4 dagar då dom skulle göra Stockholm. Eller i ett annat fall en 30-årig släkting med två kompisar i samma ålder som skulle shoppa och gå på konsert.

Och vi har haft gästrummet länge och till för några år sedan var det inga problem, men min sömn har blivit sämre och sämre med åren så dom tänker kanske att rummet bara står oanvänt och när dom då ringer min man och kollar om dom kan bo här så svarar han bara ja direkt för han skulle aldrig säga nej till dom och nämner inte heller att dom får sova i typ vardagsrummet. Och man fattar ju att ett separat ostört gratis gäst-/träningsrum på ca 15 kvm med riktig 140-säng och där man kan stöka ut packning fritt är betydligt mer åtråvärt för dom än att sova i vardagsrummet eller ta över makens sovrum som behöver vara mer tillgängligt för andra i hemmet.

• Anonym (sköldmö)
    Anonym (Sömnbrist) skrev 2025-06-10 22:40:37 följande:

Bara ett litet förtydligande... Den "yngre generationen" är alla runt 30 så inte direkt 18-åringar ifall någon trodde det. Vi har alltså haft exvis ett par med två barn på typ 6 och 8 år boende i vårt gästrum i typ 3-4 dagar då dom skulle göra Stockholm. Eller i ett annat fall en 30-årig släkting med två kompisar i samma ålder som skulle shoppa och gå på konsert.

Och vi har haft gästrummet länge och till för några år sedan var det inga problem, men min sömn har blivit sämre och sämre med åren så dom tänker kanske att rummet bara står oanvänt och när dom då ringer min man och kollar om dom kan bo här så svarar han bara ja direkt för han skulle aldrig säga nej till dom och nämner inte heller att dom får sova i typ vardagsrummet. Och man fattar ju att ett separat ostört gratis gäst-/träningsrum på ca 15 kvm med riktig 140-säng och där man kan stöka ut packning fritt är betydligt mer åtråvärt för dom än att sova i vardagsrummet eller ta över makens sovrum som behöver vara mer tillgängligt för andra i hemmet.

Men då får du väl prata med dem? Om din man inte förstår, prata direkt med gästerna och förklara att de är välkomna men att de får sova i vardagsrummet.
    Låt inte din man köra över dig.
  • AnnaSthlm

Du och mannen har var sitt sovrum. Din hälsa kräver att du sover i detta sovrum. 
    Är ni överens om att ni båda vill att släktingarna kommer? Om jay, så behöver ni diskutera alternativ kring var dessa ska sova. Är ni inte överens så kan inte någon komma eftersom det inte finns någonstans att sova. 
    Alternativ :
    1. I ditt sovrum. Det går bort direkt eftersom du måste få sova
    2. I mannens sovrum. Ja, om han kan sova någon annanstans. Skulle du kunna sova om han sover hos dig? Skulle han kunna sova i soffan?
    3. I vardagsrummet. Om ni landar där så meddelar ni släkten:
    "Det är väldigt roligt när ni hälsat på. Framför så tar vi gärna emot er och kan då erbjuda sovplats i vardagsrummet i soffan eller i den uppblåsbara dubbelsängen.. Våra sömnsvårigheter kräver numera att vi sover i varsitt sovrum varje natt. Berätta gärna om det passar så förbereder vi er sovplats i vardagsrummet "

• Anonym (Fadde)
    Anonym (Lyckligt äktenskap) skrev 2025-06-09 15:59:15 följande:

Du säger till din man att du gärna låter Hans släktningar ta över ditt sovrum. Antar att det bara rör sig om mer än 3-4 nätter. Du glädjer dig åt att du inte är en egoistisk person och att du har ett rent samvete och att din man älskar dig

Han kommer att visa kärlek och tillit tillbaka. 
    Mycket bättre än bitterhet

Jag vet inte om du sovit en natt utan att kunna gå ner i djupsömn? Man känner sig helt utslagen. Efter ett par nätter är det omöjligt att arbeta eller överhuvudtaget koncentrera sig. 
    Om TS inte kommer ner i djupsömn är besöket ett mycket stort problem.
  • Xenia
    Anonym (Sömnbrist) skrev 2025-06-10 22:40:37 följande:

Men är man fyllda 30 år borde man ha råd att betala ett hotellrum. Att komma med två barn tycker jag faktiskt är rätt krävande. Är de verkligen så fattiga? Eller snåla? Och den andra 30-åringen tar med sig ett par kompisar! De behandlar ert hem som ett gratis hotell, och ni ställer bara upp. Dvs din man kräver att ni ställer upp. Och du agerar den undergivna hustrun.

Ja, det är klart att de tar för givet att gå bra. Ni har ju inte berättat om dina sömnsvårigheter och att gästrummet numera är dittt sovrum.

När nu dn man inte gör det så måste du göra det. Ring gästerna själv och förklara "ni är välkomna men pga mina stora sömnprobelm har vi inte längre kvar gästrummet, så ni får sova på  madrasser i vardagsrummet. Jag ville berätta det så det inte kommer som en otrevlig överraskning". Ställ din man inför fullbordat faktum.

Klarar du inte av det så får du vackert lämna ditt sovrum och sova hos din man. Det är bara du som kan göra något, det har ju framkommit att din man struntar i dina sömnproblem.

Vad väntar du på?
  • Anonym (Sömnbrist)
    Anonym (Fadde) skrev 2025-06-10 23:55:55 följande:
    Jag vet inte om du sovit en natt utan att kunna gå ner i djupsömn? Man känner sig helt utslagen. Efter ett par nätter är det omöjligt att arbeta eller överhuvudtaget koncentrera sig. 
    Om TS inte kommer ner i djupsömn är besöket ett mycket stort problem.
    I just mitt fall är det inte tal om djupsömn eller inte utan att det är noll sömn överhuvudtaget. Jag dygnar helt enkelt som mina tonårsbarn kallar det.
  • Anonym (.)
    Anonym (Sömnbrist) skrev 2025-06-11 12:56:58 följande:
    I just mitt fall är det inte tal om djupsömn eller inte utan att det är noll sömn överhuvudtaget. Jag dygnar helt enkelt som mina tonårsbarn kallar det.
    Vi har förstått att det är väldigt jobbigt för dig, frågan är om du är ute efter att hitta en lösning eller bara vill gnälla över din oempatiska make, det spelar liksom ingen roll om det är "den yngre generationen" som är problemet, du får väl säga ifrån då, be dem ta med egen luftmadrass till vardagsrummet
  • Anonym (Sömnbrist)
    Xenia skrev 2025-06-11 00:09:41 följande:
    Men är man fyllda 30 år borde man ha råd att betala ett hotellrum. Att komma med två barn tycker jag faktiskt är rätt krävande. Är de verkligen så fattiga? Eller snåla? Och den andra 30-åringen tar med sig ett par kompisar! De behandlar ert hem som ett gratis hotell, och ni ställer bara upp. Dvs din man kräver att ni ställer upp. Och du agerar den undergivna hustrun.

Ja, det är klart att de tar för givet att gå bra. Ni har ju inte berättat om dina sömnsvårigheter och att gästrummet numera är dittt sovrum.

När nu dn man inte gör det så måste du göra det. Ring gästerna själv och förklara "ni är välkomna men pga mina stora sömnprobelm har vi inte längre kvar gästrummet, så ni får sova på  madrasser i vardagsrummet. Jag ville berätta det så det inte kommer som en otrevlig överraskning". Ställ din man inför fullbordat faktum.

Klarar du inte av det så får du vackert lämna ditt sovrum och sova hos din man. Det är bara du som kan göra något, det har ju framkommit att din man struntar i dina sömnproblem.

Vad väntar du på?
    Ja ,det är helt klart snålhet det handlar om. I just det fallet tjänar föräldrarna rätt bra med pengar och har billigt boende för övrigt men dom gjorde en semesterresa runt i Sverige och ville spara in pengar där det gick.

Min man är väldigt mån om att undvika bråk (konflikträdd) och vill hålla sig väl med alla. Är därför han inte heller direkt säger till mig att en kommande gäst/gäster ska ha gästrummet utan är bara tyst så det ska bli upp till mig att lösa det för annars är det typ underförstått att gäster ska ha gästrummet.

Kom faktiskt på en alternativ lösning i detta närliggande fall där övernattning av endast en person är aktuell och under helgtid då ingen jobbar... Vårt hemmakontor. Det är visserligen rätt litet (7-8 kvm) och med ett stort skrivbord, men en uppblåsbar enkelmadrass borde få plats. Helt klart inte lika bekvämt som gästrummet, men gäller ju ändå bara en helg. 🙂
Svar på tråden Min sömn vs släkt som ska ha nattrum