• Anonym (Sömnbrist)

Min sömn vs släkt som ska ha nattrum

Maken och jag bor i Stockholm. Maken är från annan ort. När vi köpte hus för rätt många år sedan så gjordes ett rum om till gästrum/träningsrum. Jag använder detta rum för träning då och då. Maken går på gym istället. 

För några år sedan utvecklade jag rätt allvarlig sömnbrist (sov noll många nätter) vilket gjorde att jag tog över gästrummet som är mörkt och tyst för att kunna sova. Jag tar sömntabletter och sover ändå med öronproppar. Det här är ingenting vi diskuterat med släkten. 

I vanlig ordning nu när det går mot sommar så ska makens släktingar komma till Stockholm för ditt och datt och räknar så klart med att bo hos oss för att få gratis boende. Dom ska alltså inte hit och hälsa på oss i första hand. Jag är svinless på att behöva plocka ut mina prylar från gästrummet och sova bredvid snarkande maken vilket resulterat i dålig nattsömn varje gång detta händer.

Vad gör man? Maken räknar med att jag ska ge upp "mitt" sovrum. Han har noll förståelse för mina sömnproblem eftersom han själv kan sova typ 10 timmar utan problem och märker inte av ljud eller om det är ljust. Vad gör man?

• Svar på tråden Min sömn vs släkt som ska ha nattrum
  • Anonym

Maken kan dela rum med släktingen

• Anonym (Zzzz)
    Anonym (Sömnbrist) skrev 2025-06-08 21:41:15 följande:

Maken och jag bor i Stockholm. Maken är från annan ort. När vi köpte hus för rätt många år sedan så gjordes ett rum om till gästrum/träningsrum. Jag använder detta rum för träning då och då. Maken går på gym istället. 

För några år sedan utvecklade jag rätt allvarlig sömnbrist (sov noll många nätter) vilket gjorde att jag tog över gästrummet som är mörkt och tyst för att kunna sova. Jag tar sömntabletter och sover ändå med öronproppar. Det här är ingenting vi diskuterat med släkten. 

I vanlig ordning nu när det går mot sommar så ska makens släktingar komma till Stockholm för ditt och datt och räknar så klart med att bo hos oss för att få gratis boende. Dom ska alltså inte hit och hälsa på oss i första hand. Jag är svinless på att behöva plocka ut mina prylar från gästrummet och sova bredvid snarkande maken vilket resulterat i dålig nattsömn varje gång detta händer.

Vad gör man? Maken räknar med att jag ska ge upp "mitt" sovrum. Han har noll förståelse för mina sömnproblem eftersom han själv kan sova typ 10 timmar utan problem och märker inte av ljud eller om det är ljust. Vad gör man?

Hade försökt hitta ett tredje alternativ. Din man kanske kan sova på soffan och du i sovrummet om det här är viktigt för honom och han inte har svårt att sova.
  • Aliona

Visst har du skrivit om det här tidigare? Hur gick det då? 

Jag tänker att man får försöka hitta en kompromiss. Jag vet ju inte hur det ser ut hos er, så det är svårt att föreslå, men kompromissen behöver gå ut på att du sover i ert sovrum och maken någon annanstans, typ på soffan, i ett av barnens rum eller vad ni nu har för utrymme. Eller att släktingarna får sova i ett annat rum än gästrummet om det finns möjlighet till det. 

• Anonym (sköldmö)

Vad man gör? Man sätter ner foten.

Ibland får man tränga ihop sig, men du bör av hälsoskäl inte göra det om du inte måste. Och du måste inte i detta fall. Det är HANS släkt, han får dela rum med dem om de prompt ska bo hos er. Dina behov går före.

Jag antar att du har försökt förklara för din man. Men han fattar ändå inte? Är han efterbliven? (Förlåt om jag uttrycker mig hårt, men tror han att det är för skoj skull som du sover i gästrummet / träningsrummet och inte med honom?)

• Anonym (Hm)

Maken kan dela rum med släktingen.

• Anonym (Lägg av eller låt bli)

Ja din man måste ju veta hur du är när ni nu varit ihop ett tag, så fortsätt vara en grinig bitch som inte tolererar besök, eller att dela sovrum med din man lite ibland eller att bjuda till för någon annan. Låter skoj för alla inblandade.

Och du kommer inte att få mer medhåll i denna tråd än din förra tippar jag på...

• Anonym (Emma)
    Aliona skrev 2025-06-08 22:36:15 följande:

Visst har du skrivit om det här tidigare? Hur gick det då? 

Jag tänker att man får försöka hitta en kompromiss. Jag vet ju inte hur det ser ut hos er, så det är svårt att föreslå, men kompromissen behöver gå ut på att du sover i ert sovrum och maken någon annanstans, typ på soffan, i ett av barnens rum eller vad ni nu har för utrymme. Eller att släktingarna får sova i ett annat rum än gästrummet om det finns möjlighet till det. 

Bra förslag!

TS skulle kunna sova där hon brukar och maken på soffan, så blir det en hel dubbelsäng ledig för gäster. 
  • Agnescecila

Börja ta betalt av släktingarna och se om intresset av snyltande kvarstår. Om släktingarna inte kommer för att besöka er, utan för att få gratis boende, hade jag inte ställt upp, Ska ni även städa efter era gäster? 

• Anonym (?)

Är särbo sedan snart 11 åt. snarkar som fan (tydligen) och pallar inte värme. 
    Min kvinna ligger gärna nära och drar igen både vardagsrumsdörr och sovrumsdörr.
    Sover helt ok själv men inte när vi är två - för varmt.
    Snart väntar sommar och husvagn i 140 säng. Varmt, nära, svettigt
    Vad göra?

• Anonym (om)
    Anonym (Sömnbrist) skrev 2025-06-08 21:41:15 följande:

Om släkten bara kommer för att bo gratis och inte ens för att umgås med er så är det dags att börja säga nej.

Tycker din man att släkten gärna ska komma och bo? Kan de i så fall sova på nåt annat ställe i huset? Om ni ändå tycker att de kan komma så får du ställa det i relation till hu mycket sömn du förlorar. 3-4 dagar utspritt över sommaren - kanske är okej, 2-3 veckor, med många nätter i sträck - inte okej. 
Svar på tråden Min sömn vs släkt som ska ha nattrum