• Anonym (Sömnbrist)

Min sömn vs släkt som ska ha nattrum

Maken och jag bor i Stockholm. Maken är från annan ort. När vi köpte hus för rätt många år sedan så gjordes ett rum om till gästrum/träningsrum. Jag använder detta rum för träning då och då. Maken går på gym istället. 

För några år sedan utvecklade jag rätt allvarlig sömnbrist (sov noll många nätter) vilket gjorde att jag tog över gästrummet som är mörkt och tyst för att kunna sova. Jag tar sömntabletter och sover ändå med öronproppar. Det här är ingenting vi diskuterat med släkten. 

I vanlig ordning nu när det går mot sommar så ska makens släktingar komma till Stockholm för ditt och datt och räknar så klart med att bo hos oss för att få gratis boende. Dom ska alltså inte hit och hälsa på oss i första hand. Jag är svinless på att behöva plocka ut mina prylar från gästrummet och sova bredvid snarkande maken vilket resulterat i dålig nattsömn varje gång detta händer.

Vad gör man? Maken räknar med att jag ska ge upp "mitt" sovrum. Han har noll förståelse för mina sömnproblem eftersom han själv kan sova typ 10 timmar utan problem och märker inte av ljud eller om det är ljust. Vad gör man?

• Svar på tråden Min sömn vs släkt som ska ha nattrum
  • Anonym (M)
    Anonym (Emma) skrev 2025-06-08 22:55:17 följande:
    Bra förslag!

TS skulle kunna sova där hon brukar och maken på soffan, så blir det en hel dubbelsäng ledig för gäster. 
    Låter som det bästa förslaget samt förslaget att maken kan dela rum med släktingarna på andraplats.
    Anonym (?) skrev 2025-06-08 23:33:43 följande:

Är särbo sedan snart 11 åt. snarkar som fan (tydligen) och pallar inte värme. 
    Min kvinna ligger gärna nära och drar igen både vardagsrumsdörr och sovrumsdörr.
    Sover helt ok själv men inte när vi är två - för varmt.
    Snart väntar sommar och husvagn i 140 säng. Varmt, nära, svettigt
    Vad göra?

Köp ett tält och sov utanför husvagnen. 
  • Jesper f

Till att börja med, har man verkligen utrett dina sömnproblem inom vården på allvar? Det där låter inte som en hållbar eller hälsosam situation för dig, oavsett grundorsaken bakom?

Men ja, antingen måste maken istället överge sitt sovrum, alt försöka hitta någon slags madrass alternativ för släktingarna. De kan inte "förvänta" sig en exakt lösning, typ "vi bor ALLTID i Lisa:s rum" eller dylikt, utan iom att de förväntar sig bor gratis får de snällt anpassa sig efter era förutsättningar. Och i fitt fall är det ganska klart att du kan inte överge ditt sovrum. 

Har själv allvarliga sömnproblem, så jag förstår precis vad du menar och det blir jättesvårt i liknande situationer.. Men kommunikation. Det är enda vägen, och du är viktigare än släktingarna.

• Anonym (Sömnbrist)
    Anonym (Zzzz) skrev 2025-06-08 21:52:26 följande:
    Hade försökt hitta ett tredje alternativ. Din man kanske kan sova på soffan och du i sovrummet om det här är viktigt för honom och han inte har svårt att sova.
    Jag sover tyvärr superdåligt i vårt sovrum. Det är ljusare, varmare och betydligt mer lyhört än gästrummet. Maken somnar genom att lyssna på någon podd så han hör noll andra ljud. Jag använder öronproppar men ljud går igenom dom till viss del ändå.
  • Anonym (Sömnbrist)
    Aliona skrev 2025-06-08 22:36:15 följande:

Visst har du skrivit om det här tidigare? Hur gick det då? 

Jag tänker att man får försöka hitta en kompromiss. Jag vet ju inte hur det ser ut hos er, så det är svårt att föreslå, men kompromissen behöver gå ut på att du sover i ert sovrum och maken någon annanstans, typ på soffan, i ett av barnens rum eller vad ni nu har för utrymme. Eller att släktingarna får sova i ett annat rum än gästrummet om det finns möjlighet till det. 

Ena barnet var bortrest så maken tog det barnets rum och gästen tog vårt riktiga sovrum vid ett tillfälle. Maken var långt ifrån nöjd kan jag meddela. Vid annat tillfälle försökte jag ändå sova bredvid maken och självklart blev det noll sömn den natten.
  • Anonym (Sömnbrist)
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-06-08 22:46:34 följande:

Vad man gör? Man sätter ner foten.

Ibland får man tränga ihop sig, men du bör av hälsoskäl inte göra det om du inte måste. Och du måste inte i detta fall. Det är HANS släkt, han får dela rum med dem om de prompt ska bo hos er. Dina behov går före.

Jag antar att du har försökt förklara för din man. Men han fattar ändå inte? Är han efterbliven? (Förlåt om jag uttrycker mig hårt, men tror han att det är för skoj skull som du sover i gästrummet / träningsrummet och inte med honom?)

Du har helt rätt, jag har så klart tagit upp min sömnproblematik med maken men eftersom han inte själv har liknande problem så har han noll förståelse för att andra kan ha det så. 
  • Anonym (G)

De kan bo på hotel istället om de bara vill spara pengar...
    De som vill ( också ) umgås med er och inte bara bo gratis kan kanske sova i ert sovrum?
    Du sover kvar i gästrummet och din man kan sova på soffan? 

• Anonym (Sömnbrist)
    Jesper f skrev 2025-06-09 13:08:01 följande:

Till att börja med, har man verkligen utrett dina sömnproblem inom vården på allvar? Det där låter inte som en hållbar eller hälsosam situation för dig, oavsett grundorsaken bakom?

Men ja, antingen måste maken istället överge sitt sovrum, alt försöka hitta någon slags madrass alternativ för släktingarna. De kan inte "förvänta" sig en exakt lösning, typ "vi bor ALLTID i Lisa:s rum" eller dylikt, utan iom att de förväntar sig bor gratis får de snällt anpassa sig efter era förutsättningar. Och i fitt fall är det ganska klart att du kan inte överge ditt sovrum. 

Har själv allvarliga sömnproblem, så jag förstår precis vad du menar och det blir jättesvårt i liknande situationer.. Men kommunikation. Det är enda vägen, och du är viktigare än släktingarna.

Nej, någon utredning har aldrig gjorts. Har förstått att sömnproblem är väldigt vanligt nuförtiden aå tvivlar på att det finns tid för alla. Jag blev tipsad av min läkare om ett receptfritt läkemedel, men det funkade 1-2 ggr bara, sen var jag helvaken igen så då skrev hon ut ett annat som funkar jättebra. Sen kan jag ibland somna utan det runt helger och då man är uppe betydligt längre än vanligt och inte är tvungen att gå upp tidigt så planen är att försöka skippa det under semestern.

Maken har bara sagt... X kommer och bor här i helgen för den ska göra en sak i Stockholm i helgen. Han la absolut inte till "X tar mitt sovrum och jag tar soffan" utan underförstått så ska jag flytta på mig.
  • Anonym (Nä)
    Anonym (Sömnbrist) skrev 2025-06-09 14:33:28 följande:
    Du har helt rätt, jag har så klart tagit upp min sömnproblematik med maken men eftersom han inte själv har liknande problem så har han noll förståelse för att andra kan ha det så. 
    Fast nä. Att han inte förstår beror inte på att han själv inte har samma problem. Antingen har han någon form av svårighet med mentalisering eller empati, eller så har han inte någon lust att hjälpa dig. 
  • Anonym (Sömnbrist)
    Anonym (G) skrev 2025-06-09 14:34:56 följande:

De kan bo på hotel istället om de bara vill spara pengar...
    De som vill ( också ) umgås med er och inte bara bo gratis kan kanske sova i ert sovrum?
    Du sover kvar i gästrummet och din man kan sova på soffan? 

Sånt kostar ju pengar så det vill dom absolut inte...
  • Anonym (Sömnbrist)
    Anonym (Nä) skrev 2025-06-09 14:42:15 följande:
    Fast nä. Att han inte förstår beror inte på att han själv inte har samma problem. Antingen har han någon form av svårighet med mentalisering eller empati, eller så har han inte någon lust att hjälpa dig. 
    Empati är inte hans starka sida. Han har mycket svårt att sätta sig in i någon annans personliga problem oavsett om det gäller mig, barnen, nån kompis eller nån på jobbet...
Svar på tråden Min sömn vs släkt som ska ha nattrum