• Anonym (TS)

Ringa på ett jobb - tips tack! Vad vill chefen höra?

För några dagar sedan skickade jag in en ansökan på ett jobb jag verkligen verkligen vill ha! Till en tjänst som kurator/socialpedagog på en grundskola. Jag tog precis examen så jag har helt rätt utbildning, dock saknar jag erfarenhet. Har dock 20 veckors erfarenhet av praktik då jag jobbade som detta för att lära mig.

Jag ringer aldrig för att följa upp en ansökan då jag kan tycka det är lite jobbigt av nån anledning. Men denna gången tänkte jag göra det bara för att uppmärksamma dem på att jag finns och är mycket intresserad. Tänker att det bästa är att ringa och ställa nån fråga om tjänsten men jag har ingen aning om vad jag ska fråga. Några tips?

Och om det finns nån här som arbetar med att tillsätta tjänster - vad tycker ni om folk som ringer och följer upp sin ansökan? Positivt/negativt?
    Och hur öppen ska man vara med att man verkligen vill ha jobbet?

• Svar på tråden Ringa på ett jobb - tips tack! Vad vill chefen höra?
  • Anonym (TS)

Inga kloka idéer?

• Anonym (Ellen)

Det verkar vara en vattendelare bland chefer och HR-folk huruvida man bör (eller knappt ens får) ta direktkontakt i samband med rekrytering.
    Jag uppskattar det.
    Jag köper inte rakt av detta med att om du ringer så hamnar din ansökan "överst i högen". Man skriver sällan ut alla dokument och sätter sig och går igenom (om man ens jobbar så - jag gör det ibland) förrän man gjort både en och två gallringar i det rekryteringssystem som man oftast har till sin hjälp.
    MEN jag uppskattar det.
    Om du tar kontakt, presenterar dig, vill förstärka något som du beskrivit, ibland korrigera något du upplever blev fel eller har relevanta frågor så är det klart att chansen att jag minns dig och ditt namn sen när jag sitter i det där systemet och tar fram intressanta kandidater är större!

Men det behöver vara relevanta frågor.
    Antingen av rent formell karaktär såsom lönespann och tillträdesdatum.
    Eller andra frågor kring arbetsmiljön, om man är på plats varje dag, hur stor personalgruppen är, om man är ensam i sin roll, om det är en ersättningsrekrytering eller om det är en ny tjänst, några speciella fokusområden eller kompetenser som man tror kan komma extra bra till pass etc.

Samtidigt som sagt vet jag andra som önskar noll kontakt, som blir störda om folk ringer och som bestämt avråder. Men jag tycker inte det blir en bra dialog, det ger ingen bra bild av arbetsgivaren eller dennes varumärke heller.

Med reservation för att det sista kan bero väldigt mycket på situationen för den som rekryterar. Det finns ofta stor stress och press inblandat och då kan jag förstå att man önskar arbeta ostört. Jag har dock upplevt i mina senaste roller att jag har den tiden och då har jag inget emot att prata med kandidater.

• Anonym (Chef)
    Anonym (TS) skrev 2025-06-10 22:00:19 följande:
    Ringa på ett jobb - tips tack! Vad vill chefen höra?

För några dagar sedan skickade jag in en ansökan på ett jobb jag verkligen verkligen vill ha! Till en tjänst som kurator/socialpedagog på en grundskola. Jag tog precis examen så jag har helt rätt utbildning, dock saknar jag erfarenhet. Har dock 20 veckors erfarenhet av praktik då jag jobbade som detta för att lära mig.

Jag ringer aldrig för att följa upp en ansökan då jag kan tycka det är lite jobbigt av nån anledning. Men denna gången tänkte jag göra det bara för att uppmärksamma dem på att jag finns och är mycket intresserad. Tänker att det bästa är att ringa och ställa nån fråga om tjänsten men jag har ingen aning om vad jag ska fråga. Några tips?

Och om det finns nån här som arbetar med att tillsätta tjänster - vad tycker ni om folk som ringer och följer upp sin ansökan? Positivt/negativt?
    Och hur öppen ska man vara med att man verkligen vill ha jobbet?

Jag tillör gruppen som tycker det är iritterande och störande när sökande ringer efter inskickad ansökan. Om det finns frågar borde de ha ställt innan man skickade in.

De som ringer innan och med bra och releventa frågor, där svaret inte står i annonense eller är lätt att hitta, har jag inget emot. Men när folk ringer och ställer frågor som står i annonsen eller bra slösar med min tid blir jag mest irriterad

Framförallt - Har du inga frågor ring inte! I det ingår att fråga på internet efter bra frågor.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Ellen) skrev 2025-06-11 07:28:25 följande:

Det verkar vara en vattendelare bland chefer och HR-folk huruvida man bör (eller knappt ens får) ta direktkontakt i samband med rekrytering.
    Jag uppskattar det.
    Jag köper inte rakt av detta med att om du ringer så hamnar din ansökan "överst i högen". Man skriver sällan ut alla dokument och sätter sig och går igenom (om man ens jobbar så - jag gör det ibland) förrän man gjort både en och två gallringar i det rekryteringssystem som man oftast har till sin hjälp.
    MEN jag uppskattar det.
    Om du tar kontakt, presenterar dig, vill förstärka något som du beskrivit, ibland korrigera något du upplever blev fel eller har relevanta frågor så är det klart att chansen att jag minns dig och ditt namn sen när jag sitter i det där systemet och tar fram intressanta kandidater är större!

Men det behöver vara relevanta frågor.
    Antingen av rent formell karaktär såsom lönespann och tillträdesdatum.
    Eller andra frågor kring arbetsmiljön, om man är på plats varje dag, hur stor personalgruppen är, om man är ensam i sin roll, om det är en ersättningsrekrytering eller om det är en ny tjänst, några speciella fokusområden eller kompetenser som man tror kan komma extra bra till pass etc.

Samtidigt som sagt vet jag andra som önskar noll kontakt, som blir störda om folk ringer och som bestämt avråder. Men jag tycker inte det blir en bra dialog, det ger ingen bra bild av arbetsgivaren eller dennes varumärke heller.

Med reservation för att det sista kan bero väldigt mycket på situationen för den som rekryterar. Det finns ofta stor stress och press inblandat och då kan jag förstå att man önskar arbeta ostört. Jag har dock upplevt i mina senaste roller att jag har den tiden och då har jag inget emot att prata med kandidater.

Tusen tack för att du tog dig tid att svara. Jag misstänkte att det var tudelat, att vissa uppskattar det och andra inte. 
    Systemet som sållar sökande borde jag ta mig igenom då jag kunde svara ja överallt där jag tänker att de ville ha ja.

Jag har två relevanta frågor men de hade jag också kunnat ställa vid en eventuell intervju. Så jag blir tveksam. Jag vill inte vara jobbig, men jag vill på något sätt göra mig sedd. Så att han kanske kommer ihåg mig när han får se min ansökan. 

I annonsen står det att man är välkommen att höra av sig om man har några frågor.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Chef) skrev 2025-06-11 07:34:34 följande:
    Jag tillör gruppen som tycker det är iritterande och störande när sökande ringer efter inskickad ansökan. Om det finns frågar borde de ha ställt innan man skickade in.

De som ringer innan och med bra och releventa frågor, där svaret inte står i annonense eller är lätt att hitta, har jag inget emot. Men när folk ringer och ställer frågor som står i annonsen eller bra slösar med min tid blir jag mest irriterad

Framförallt - Har du inga frågor ring inte! I det ingår att fråga på internet efter bra frågor.
    Som jag skrev i svaret ovan, jag har två väldigt relevanta frågor men skulle egentligen kunna ställa dem vid eventuell intervju. Och nej, svaren står inte i annonsen (som jag lusläst) och går inte att finna på internet.
  • Anonym (Chef)
    Anonym (TS) skrev 2025-06-11 07:51:10 följande:
    Som jag skrev i svaret ovan, jag har två väldigt relevanta frågor men skulle egentligen kunna ställa dem vid eventuell intervju. Och nej, svaren står inte i annonsen (som jag lusläst) och går inte att finna på internet.
    Den typen av frågor gör sig bäst innan du skickar in ansökan. Påverkr svaret på frågorna om du vill ha jobbet?

Mitt utgångsläge är att alla som skickar in en ansökan vill ha jobbet Det behöver man inte ringa och berätta. Jag samlar ihop alla ansökning när tiden gått ut. Grovsorterar och sen läser jag mer i detlaj och väljer ut vilka som ska på intervju.

Klart det kan vara läge att ringa. Är det oklart när intervjuer odyl sker? Har man fått förhinder en viss vecka. Har något hänt som gör att man först kan börja 1 oktober osv
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Chef) skrev 2025-06-11 07:34:34 följande:

Det håller jag med om. Men många av de frågor jag tar som exempel kan inte besvaras av en annons. Förmodligen inte av att googla heller.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (TS) skrev 2025-06-11 07:49:14 följande:
    Tusen tack för att du tog dig tid att svara. Jag misstänkte att det var tudelat, att vissa uppskattar det och andra inte. 
    Systemet som sållar sökande borde jag ta mig igenom då jag kunde svara ja överallt där jag tänker att de ville ha ja.

Jag har två relevanta frågor men de hade jag också kunnat ställa vid en eventuell intervju. Så jag blir tveksam. Jag vill inte vara jobbig, men jag vill på något sätt göra mig sedd. Så att han kanske kommer ihåg mig när han får se min ansökan. 

I annonsen står det att man är välkommen att höra av sig om man har några frågor.
    Ingen orsak! Men då tycker jag att du tar kontakt. För man skriver inte att kandidater är välkomna att höra av sig med frågor och sedan blir negativt inställd om folk faktiskt gör det. 

Får du ett dåligt bemötande så tycker jag de förtjänar feedback sen, att vänligen skriv inte uttryckligen i era annonser när ni rekryterar att ni välkomnar frågor om ni hellre arbetar ostört med processen. (Om så är fallet så går det ju också att kommunicera på ett bra sätt, att frågor kan ställas till en viss e-post till exempel, så får rekryteraren möjlighet att svara vid tillfällen om hen inte önskar bli uppringd precis när som helst.)
  • Anonym (TS)

Liten uppdatering:

Jag ringde och han var mycket trevlig att prata med. Han svarade utförligt på mina frågor och lät allmänt positiv. Han avslutade dock med att säga att han just nu går igenom "högen av ansökningar" och kommer återkomma om jag blir aktuell för tjänsten. Så det verkar inte vara brist för sökande (tyvärr)
    Oavsett, om han tyckte att det var irriterande att jag ringde så var han väldigt bra på att fejka.

• Anonym (qwerty)

Jag avskyr när folk ringer och ska samtala efter att de skickat in en ansökan. Om du sökt jobbet så har du sökt.
    Jag har mängder med saker att ta tag i varje dag, och det sista jag vill ha är ett samtal där någon ska presentera halva sin livshistoria och varför just de skulle vara såååå perfekt för jobbet. Jag är alltid trevlig och artig men jag kommer inte prioritera din ansökan för att du ringde, snarare tvärt om, du får en stämpel som klängig och med bekräftelsebehov, inget positivt.

Om alla 463 personer som skickat in en ansökan till vår senaste tjänst också hade ringt upp så hade jag bara velat slänga ut deras CV genom fönstret.

• Anonym (TS)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-06-11 13:37:25 följande:

Jag avskyr när folk ringer och ska samtala efter att de skickat in en ansökan. Om du sökt jobbet så har du sökt.
    Jag har mängder med saker att ta tag i varje dag, och det sista jag vill ha är ett samtal där någon ska presentera halva sin livshistoria och varför just de skulle vara såååå perfekt för jobbet. Jag är alltid trevlig och artig men jag kommer inte prioritera din ansökan för att du ringde, snarare tvärt om, du får en stämpel som klängig och med bekräftelsebehov, inget positivt.

Om alla 463 personer som skickat in en ansökan till vår senaste tjänst också hade ringt upp så hade jag bara velat slänga ut deras CV genom fönstret.

Oj, vilken inställning. Jag ringde verkligen inte och berättade min livshistoria eller varför jag skulle vara sååå perfekt för tjänsten. Vi pratade i kanske 4 min. Jag sa att det verkligen verkade vara en intressant tjänst och så ställde jag mina två frågor. That's it.
  • KimLinnefeldt

Om du tänker ringa, prata inte om dig själv utan om chefens favoritämne: Hens egen arbetsplats.

Kolla in skolans hemsida, läs Rektorns Veckobrev, se om det finns något i verksamheten som verkar extra intressant. Unika ämnen, metoder etc. Kolla skolans upptagningsområde, är det ett problemområde eller ett på ytan välartat område (vilket kan betyda väldigt krävande föräldrar som sällan är hemma).

Ställ frågor utifrån vad du hittar och vad du själv tycker är intressant med just den här skolan.

Avsluta med att säga att du är väldigt intresserad av den här platsen, och tror att du har något att tillföra i kollegiet. Någon specialkompetens kanske.

• Anonym (qwerty)
    Anonym (TS) skrev 2025-06-11 13:55:16 följande:
    Oj, vilken inställning. Jag ringde verkligen inte och berättade min livshistoria eller varför jag skulle vara sååå perfekt för tjänsten. Vi pratade i kanske 4 min. Jag sa att det verkligen verkade vara en intressant tjänst och så ställde jag mina två frågor. That's it.
    Och där har vi problemet, DU ser det inte som störande att ringa upp någon och ta 4 minuter av deras tid. En rektor exempelvis har 100 saker på sitt bord och garanterat ALLA de är viktigare än dina frågor, speciellt när du redan sökt tjänsten. Så poänglöst och rent av egocentrerat.
    En tjänst har vanligen hundratals sökande, och om rektor, biträdande, administration bara skulle svara på frågor skulle de inte göra annat. "Bara 4 minuter" x 100 sökande är över 6 timmar av deras arbetstid. That's it.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-06-11 18:03:41 följande:
    Och där har vi problemet, DU ser det inte som störande att ringa upp någon och ta 4 minuter av deras tid. En rektor exempelvis har 100 saker på sitt bord och garanterat ALLA de är viktigare än dina frågor, speciellt när du redan sökt tjänsten. Så poänglöst och rent av egocentrerat.
    En tjänst har vanligen hundratals sökande, och om rektor, biträdande, administration bara skulle svara på frågor skulle de inte göra annat. "Bara 4 minuter" x 100 sökande är över 6 timmar av deras arbetstid. That's it.
    Fast i så fall skriver man inte ut i annonsen att frågor kan ställas till XX eller kontaktperson är NN och lägger ut kontaktuppgifter.
    Avstår man från det är problemet löst.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Ellen) skrev 2025-06-11 18:59:57 följande:
    Fast i så fall skriver man inte ut i annonsen att frågor kan ställas till XX eller kontaktperson är NN och lägger ut kontaktuppgifter.
    Förutom att alla annonser måste ha en kontaktperson för att få läggas upp på tex ASM så det går inte att komma undan.
  • Anonym (Chef)
    Men man vill vara tillgänglig för frågor.  Men det ska vara relevanta frågor och kanske fördjupade frågor om jobbet.  Inte någon som skickat sin ansökan och tydligt ringer får att det står i någon checklista utan att ha något vettigt att komma med förutom "Är det många sökande" " Har jag någon chans"

Jag har haft många bra diskussioner med sökande som ibland avgjort om de söker eller ej. Någon har varit verkligt uppmärksamma och fångat upp saker jag sagt och fått in det i ansökan. Sånt ger pluspoäng. 
  • Anonym (M)

Fast det är meningen att man ska ställa frågorna innan man skickar in ansökan. 

Vem skickar in ansökan och sedan ställer frågor? Får du fel svar på frågorna så behöver du ju inte skicka in ansökan och slösa andras tid. 

• Anonym (H)

Maila först och fråga när det passar att du ringer. Rekryterare kan vara sjukt upptagna. 

• Anonym (M)
    Anonym (TS) skrev 2025-06-11 13:55:16 följande:

Varför ställde du inte frågorna innan du skickade in din ansökan om nu frågorna är relevanta för arbetet? 

De flesta ser igenom sådant, ger inte ett seriöst intryck att först skicka in en ansökan och sedan ringa och ställa frågor. Det gör man innan man skickar in en ansökan. 

De som gör det är oftast de som ändå blir utsorterade, dvs inte kommer att gå vidare i processen. 

• Anonym (M)
    Anonym (TS) skrev 2025-06-11 07:51:10 följande:

Du skriver ju ganska tydligt i din trådstart att du vill uppmärksamma dom på att du finns och att det inte finns någon anledning att ställa frågorna nu. 

Dvs det gäller alla som ringer efter de skickat in ansökan. Alla frågor man kan tänkas ha om ett arbete kan man ta upp på en intervju, De som ringer tror de får förtur till en intervju. Men det stämmer inte. Det är mkt sällan en person som sitter med ansökningarna 

Svar på tråden Ringa på ett jobb - tips tack! Vad vill chefen höra?