Anonym (Ellen) skrev 2025-06-11 07:28:25 följande:
Det verkar vara en vattendelare bland chefer och HR-folk huruvida man bör (eller knappt ens får) ta direktkontakt i samband med rekrytering.
Jag uppskattar det.
Jag köper inte rakt av detta med att om du ringer så hamnar din ansökan "överst i högen". Man skriver sällan ut alla dokument och sätter sig och går igenom (om man ens jobbar så - jag gör det ibland) förrän man gjort både en och två gallringar i det rekryteringssystem som man oftast har till sin hjälp.
MEN jag uppskattar det.
Om du tar kontakt, presenterar dig, vill förstärka något som du beskrivit, ibland korrigera något du upplever blev fel eller har relevanta frågor så är det klart att chansen att jag minns dig och ditt namn sen när jag sitter i det där systemet och tar fram intressanta kandidater är större!
Men det behöver vara relevanta frågor.
Antingen av rent formell karaktär såsom lönespann och tillträdesdatum.
Eller andra frågor kring arbetsmiljön, om man är på plats varje dag, hur stor personalgruppen är, om man är ensam i sin roll, om det är en ersättningsrekrytering eller om det är en ny tjänst, några speciella fokusområden eller kompetenser som man tror kan komma extra bra till pass etc.
Samtidigt som sagt vet jag andra som önskar noll kontakt, som blir störda om folk ringer och som bestämt avråder. Men jag tycker inte det blir en bra dialog, det ger ingen bra bild av arbetsgivaren eller dennes varumärke heller.
Med reservation för att det sista kan bero väldigt mycket på situationen för den som rekryterar. Det finns ofta stor stress och press inblandat och då kan jag förstå att man önskar arbeta ostört. Jag har dock upplevt i mina senaste roller att jag har den tiden och då har jag inget emot att prata med kandidater.
Tusen tack för att du tog dig tid att svara. Jag misstänkte att det var tudelat, att vissa uppskattar det och andra inte.
Systemet som sållar sökande borde jag ta mig igenom då jag kunde svara ja överallt där jag tänker att de ville ha ja.
Jag har två relevanta frågor men de hade jag också kunnat ställa vid en eventuell intervju. Så jag blir tveksam. Jag vill inte vara jobbig, men jag vill på något sätt göra mig sedd. Så att han kanske kommer ihåg mig när han får se min ansökan.
I annonsen står det att man är välkommen att höra av sig om man har några frågor.