• Anonym (Uppgiven)

Sonen ska vara där

Jag är särbo (distans) och vi har inte kunnat träffas på länge. Saker är komplicerade och vi behöver kunna prata ut i lugn och ro. Jag kan bara vara där runt ett dygn innan jag måste åka hem och nu fick jag veta att hans son ska vara där, "för att han saknat mig"... och visst, det är väl fint att höra, men det känns så felprioriterat när vi inte ens vet var vi står. Jag sa att jag kan komma senare i veckan då, så vi får mer ensamtid, men han sa att "det får vi ändå" och ville inte att jag bokar om...

Vad är era tankar på det här? Han lät upprörd över att jag inte prioriterade att träffa hans son, men så fel tänker jag väl inte?

• Svar på tråden Sonen ska vara där
  • EpicF
    Anonym (Betty) skrev 2025-06-18 19:59:31 följande:
    Haha nä som sagt är ju du som har problem med läsförståelsen. Läs om.

Jag skrev att bioföräldrar som planerar en barnfri helg med varandra  inte skulle ställa in barnvakt och hela alltet bara för att barnen har lite lust att stanna hemma med föräldrarna (i jämförelse med att det ofta är ok att ställa in planer med en ny partner av samma anledning). 

Om de ställer in för att barnen är sjuka och barnvakten inte vill bli smittad det är ju inte nån "småsak" som jag hela tiden refererar till. 

För småsaker får barn stå tillbaka om man har Viktors planer. För stora och vitkgia saker går barnen så klart först. Har aldrig förespråkat nåt annat. Det är du som fått det till att jag prioriterar både partner, jobb, vänner och att mina barn alltid kommer i sista hand alldeles oavsett. Du tror till och med att jag lämnar sjuka barn till barnvakt fastän jag skriver att jag aldrig ens har barnvakt.

DU har problem med läsförståelsen. 
    Nej, det tror jeg absolut inte du gör. 
  • Jemp
    EpicF skrev 2025-06-18 20:16:32 följande:
    Och jag sa att normala vettiga föräldrar ställer in och avbokar barnvakten om barnen BLIR SJUKA. 

Jag har aldrig påstått att man ska ställa in planerna för att barnen vill träffas lite. 

Jo. upprepade gånger. I en tråd som handlar om att ställa in planerna För att sonen vill vara med. 

Du är den enda som pratar om sjuka barn och oväntade händelser. Det är inte en enda kotte som säger att det är fel att prioritera barnen vid behov, tex utebliven barnvakt eller sjukdom. Ingen som säger att man kan ha en relation och helt välja bort barnen heller. 

Alla utom du diskuterar ts situation. En eventuell sista träff som kanske slutar med att relationen tar slut. Ett stort barn som vill komma bara för att, just den dan. Inget annat. 

• EpicF
    Jemp skrev 2025-06-18 20:25:54 följande:

Jo. upprepade gånger. I en tråd som handlar om att ställa in planerna För att sonen vill vara med. 

Du är den enda som pratar om sjuka barn och oväntade händelser. Det är inte en enda kotte som säger att det är fel att prioritera barnen vid behov, tex utebliven barnvakt eller sjukdom. Ingen som säger att man kan ha en relation och helt välja bort barnen heller. 

Alla utom du diskuterar ts situation. En eventuell sista träff som kanske slutar med att relationen tar slut. Ett stort barn som vill komma bara för att, just den dan. Inget annat. 

Jag har också diskuterat ts situation. Och hennes särbo ställde inte in deras planer pga att sonen skulle vara där. Ts var den som ställde in. 
  • Anonym (Uppgiven)
    EpicF skrev 2025-06-18 19:05:39 följande:
    Och så ska särbon inte få prioritera SIN son?!
    För det var det jag sa eller?
  • Anonym (P)
    EpicF skrev 2025-06-18 20:16:32 följande:
    Och jag sa att normala vettiga föräldrar ställer in och avbokar barnvakten om barnen BLIR SJUKA. 

Jag har aldrig påstått att man ska ställa in planerna för att barnen vill träffas lite. 
    Vem är du att berätta vad ?normala? och ?vettiga? föräldrar gör? Varför skulle inte sjuka barn kunna vara med en barnvakt de är trygg med? Mina unga är kanske unika, men de har gärna varit med morföräldrar både när de varit förkylda och när de haft feber.
  • EpicF
    Anonym (Uppgiven) skrev 2025-06-18 21:08:11 följande:
    För det var det jag sa eller?
    Nej, med är det jag frågar
  • EpicF
    Anonym (P) skrev 2025-06-18 21:35:17 följande:
    Vem är du att berätta vad ?normala? och ?vettiga? föräldrar gör? Varför skulle inte sjuka barn kunna vara med en barnvakt de är trygg med? Mina unga är kanske unika, men de har gärna varit med morföräldrar både när de varit förkylda och när de haft feber.
    Därför att man som förälder tar hand om sina sjuka barn. Man låter inte en barnvakt göra det. Och nej, med barnvakt syftar jag inte mor- och farföräldrar. 
  • Anonym (Anna)
    EpicF skrev 2025-06-18 21:49:35 följande:
    Därför att man som förälder tar hand om sina sjuka barn. Man låter inte en barnvakt göra det. Och nej, med barnvakt syftar jag inte mor- och farföräldrar. 
    Du märker inte att du får alla emot dig i trådarna du svarar på? Väljer du att inte förstå vad TS menar eller vill du bara slå dig på bröstet och berätta hur fel alla andra gör?

Du drar ner stämningen och ställer till bråk och gör så att det som ska diskuteras kommer i skymundan, t ex att frågan i tråden handlar om bristande prioritering hos särbon men du vill diskutera huruvida sonen är viktig. Snälla, gå till en annan tråd och stör, här tillför du ingenting.
  • Anonym (Kimchi)

Har inte plöjt hela tråden så jag kan ha fått en hel del om bakfoten. 

Syftet med träffen var att tala allvar. Särbons son ville vara hos pappan för han gillar TS och vill träffa henne. Har det funkat att ta allvarssnacket när han sover? 

Är det så att det är för att avsluta relation är det väl jobbigt att TS är så involverad i sonen. Blir ju en stor förlust för honom också. 

Lite knepigt att sonen inte ville vara hos pappan få TS inte kom. Vad händer? Det har säkert stått någonstans hur länge relation har varit. Hoppas att inte barnen blivit introducerade för snabbt. 

• Anonym (Moss)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2025-06-13 10:52:30 följande:
    Sonen ska vara där

Jag är särbo (distans) och vi har inte kunnat träffas på länge. Saker är komplicerade och vi behöver kunna prata ut i lugn och ro. Jag kan bara vara där runt ett dygn innan jag måste åka hem och nu fick jag veta att hans son ska vara där, "för att han saknat mig"... och visst, det är väl fint att höra, men det känns så felprioriterat när vi inte ens vet var vi står. Jag sa att jag kan komma senare i veckan då, så vi får mer ensamtid, men han sa att "det får vi ändå" och ville inte att jag bokar om...

Vad är era tankar på det här? Han lät upprörd över att jag inte prioriterade att träffa hans son, men så fel tänker jag väl inte?

Din särbo borde inte berättat gör sonen att du skulle komma över. Det kan ju finnas olika skäl:

-särbon kanske inte vill prata ut
    -särbon har inte förstått att det handlar om ett allvarligt samtal mellan er
    -särbon kanske låtsas som att det inte existerar några problem
    -särbon kanske använder barnet som ett verktyg för att slippa prata ut.

Oavsett så försöker han komma undan genom att använda barnet som en buffert. 
Svar på tråden Sonen ska vara där