• Anonym (J)

Hur lägger ni upp maten för vardagarna?

Jag har lite problem med att varje dag orka ställa mig och laga mat, helst flera gånger om dagen. Hur gör ni andra? Äter ni varierat varje dag? 

En vecka för mig kan se ut tex såhär: 

Kyckling, ris, sås och grönsaker 

Spagetti med köttfärssås, grönsaker 

Kyckling, morötter och potatis med wokgrönsaker 

Pasta med köttfärssås, grönsaker 

Fisk med potatis och sås 

Köttfärsgryta 

Köttfärsgryta På det här viset får man ju ändå (väl?) till en hyfsat bra variation. Där kan jag ju dessutom förbereda maten i förväg. Men jag fattar inte hur andra verkar (?) orka laga olika maträtter varenda dag. Jag är utmattad och vill lägga upp en bra och hälsosam vana. Självklart äter jag fler rätter än detta om dagarna, men här är fokus på just middagen. Hur gör ni?

• Svar på tråden Hur lägger ni upp maten för vardagarna?
  • Anonym (Sofia)

Jag lagar mest mat på helgen. Då gör jag mat som jag sedan fryser in och tar med mig på arbetet, samt även något jag sparar i kylen till arbetet. 

Så jag har alltid matlådor i frysen. På kvällen äter jag grönsaker/frukt samt t ex ägg och gravad lax, några knäckemackor, ägg och makrill, div chark i ost. Dvs lättare mat, inget som behöver lagas. 

• SwediShortSnout

Är du ensam eller har familj och barn? Numera lagar jag varje dag efter jobbet. Blir allt möjligt från stuvade makaroner med falukorv. Till baconlindade rulader fylda med ost och tomat. Och på söndag gör jag ett storkok med käk som jag har till jobbet under veckan. 

När jag bodde ensam gjorde jag så att jag lagade mat på helgen 2 olika rätter och la i matlådor så åt jag det under en vecka. Nästa vecka gjorde jag nått annat. 

Vet också att det finns en galning som under sin semester ställer sig och lagar mat för hela året. Att han gör 10 olika rätter tror jag och fryser in det så slipper han laga mat på ett år. 

• Anonym (Kasse)

Matkasse tre dagar i veckan. Vi är supernöjda med det beslutet. 

• Alessia

Vi brukar under skolans terminstider föröka hålla koll på vad skollunchen innehåller så det inte blir pasta eller fisk eller annat både lunch och middag.
    Det var det ena. Sedan har vi ett "matbibliotek" med ca 15 rätter som alla gillar och som inte kräver all världens tid vid tillagning, De körs enligt rullande schema. 
    Helgmat kan bli annorlunda förstås. Liiite lyxigare,
    Vi har också köpt hem matkassar  vanligen för tre dagar och jag kan känna att det snart är dags för lite matkasse igen nu när skolan är slut för terminen.

• Anonym (Em)

Jag försöker laga mycket mat så det räcker till två middagar och en lunch. Lagar ofta dubbla rätter på söndagarna så att det finns i veckan. Satsar på att laga mat varannan dag och äta rester varannan dag. Varierar proteinet och maträtterna. 

• Fjäril kär

Nej jag lagar inte ny mat varje dag - jag lagar mat så mycket att det räcker till matlådor att lägga i frysen och att det räcker till rester 1-2 dagar .  Enkelt att värma en låda närhelst jag känner för en lunch eller middag.  Jag har alltid flera olika rätter i frysen. 

Jag är dessutom noga med att vara på rester och kan tex svänga ihop varma mackor , en omelett eller pyttipanna på det kylskåpet kan ge när jag är trött och oinspirerad. 

Räddningsplankan jag alltid har hemma är korv och korvbröd i frysen. Enkelt att värma ett par korvar i vatten och slänga ner bröd i brödrosten.  Middag på några minuter.  

Jag är också fan av enkel mat.  Att öppna en sillburk och koka ett par ägg är fullgod middag eller lunch ihop med en rostad brödskiva .  

Sommartid är det mycket sallader . En enkel basic grönsallad fylls lätt på med lite kokt pasta , lite kylskåpsrester och bara ringla över en färdig dressing.  Noll ansträngning.  Finns i princip alltid råvaror hemma i någon form.

Mitt motto i käket är : sluta krångla, gör det enkelt. 

Dagar jag har tid och mår bra står jag gärna och kokar köttgryta,  långkok och testar nya recept och annat. Men då passar jag på att göra flera rätter samtidigt och fryser in. 

/ Hälsningar från en utbränd fd kock  som lärt sig prioritera 

• Anonym (AnnieE)
    Anonym (Sofia) skrev 2025-06-18 17:27:51 följande:

Jag lagar mest mat på helgen. Då gör jag mat som jag sedan fryser in och tar med mig på arbetet, samt även något jag sparar i kylen till arbetet. 

Så jag har alltid matlådor i frysen. På kvällen äter jag grönsaker/frukt samt t ex ägg och gravad lax, några knäckemackor, ägg och makrill, div chark i ost. Dvs lättare mat, inget som behöver lagas. 

Ungefär såhär gör jag också. Jag lagar mat (oftast på en lördag eller söndag) och gör 2-3 rätter som räcker i minst 14 dagar. Använder dom rätterna till lunchen på jobbet, är alltid hungrigast dagtid. Det enda jag adderar är färska grönsaker. På kvällen äter jag aldrig middag-middag (alltså varm mat) utan äter alltid något enkelt och lätt som färsk frukt/grönt i en liten sallad, ägg, naturell yoghurt osv. Många tycker jag är knäpp men jag har aldrig varit sugen på en stor måltid efter klockan 16 och förut tvingade jag i mig mat för att det var så man skulle göra. Att sluta äta en varm måltid till middag som jag inte ens var sugen på var en befrielse. 

Hade aldrig orkat laga ny mat varje dag. Hade nog inte pallat göra det varannan dag heller. 
  • Anonym (SL)

Jag gör matschema månadsvis utifrån veckodagsteman som jag oftast följer. Kan byta dagar om det behövs men har anpassat rätterna lite utifrån hur schema/aktiviteter ser ut (på måndagar behöver jag något snabblagat för vi har tidiga aktiviteter)

Så här kan exempelvis ett 4 veckors schema se ut:
    Måndagar: Sallad (ibland med hjälp av rester från helgen)
    -kycklingsallad
    -bacon och äggsallad
    -biffsallad med nudlar
    -sallad med varmröktlax och kokt potatis

Tisdagar: Paj/pizza/pirog
    -Ost och skinkpaj
    -varma smörgåsar 
    -pizza med salami och ananas
    -hemmagjorda gorbys

Onsdagar: pasta/ris med enkel sås
    -spagetti och köttfärssås
    -korv stroganoff och ris
    -pasta med tomatsås
    -kassler på risbädd med tomatsås och ananas
    Torsdagar: Soppa
    -purjolök och potatissopa
    -asiatisk kycklingsoppa med kokosmjölk
    -tomatsoppa
    -broccolisoppa m baconchips
    -spenatsoppa med ägghalvor

Fredag: wraps/tacos/pulled pork
    -quesdillas (lök, paprika och tomat) med salsa och gräddfil
    -pulled pork med tortillabröd och mangosalsa
    -svennebanan tacos (köttfärs etc)
    -rostbiffswraps med vitlöksdressing

Lördag: Kött/kyckling med potatis
    -Ryggbiff med bakad potatis och vitlökssmör
    -helstekt kyckling med potatismos, gele och örtagårdssås och gröna bönor
    -baconlindad lövbiff med potatis och rödvinsdås
    -kycklingsouvlaki med tzatsiki och grekisk sallad

Söndag: oftast middag hos någon av våra föräldrar/ibland hämtmat

Jag har alltid hemmagjorda köttbullar, köttfärslimpa i frysen så det är lätt att ta fram och fixa mat utifrån det...

• Anonym (Sierra)

Vi äter hemlagat varje dag men jag känner inte att jag "lagar" mat varje dag.
    Nu är det bara torsdag och sen kommer midsommar så denna vecka är lite annorlunda matmässigt men hittills har det sett ut så här.

Söndag:
    Tillagar 2,5kg kyckling, 75% hamnade i en gryta ihop med paneng-grytbas, paprika, palsternacka, lök och champinjoner vilket blev middag på söndagen och matlåda för tre vuxna till måndagen samt två lådor till frysen. Kokade även potatis och ris.

Måndag:
    Resterande 25% kyckling kryddades med vitlök och kebabkrydda och hade vi i wrap tillsammans med grönsaker  mm.

Tisdag:
    Pastaskruvar och köttfärssås. Köttfärsen kryddade jag hälften med tacokrydda och tog ur så det blir tacos senare i veckan.

Onsdag:
    Veg pasta med fetaost, paprika, örter och oliver (typ tiktok-pasta). Superenkelt, tar bara 30 min i ugnen. Färdigkokt pasta kvar sen igår.

Torsdag:
    Tacos, färs stekte jag ju i tisdags så det är lite grönsaker som ska hackas o så.

Vi har heller inga problem med att äta samma sak flera dagar i rad och jag gillar att ha protein färdigt i kylen så kan man bara ta tex pastaskruvar och potatis ihop med färdigt tillagad färs, lax, kyckling eller vad det nu finns. Vi har alltid feferoni, oliver, fetaost, några olika såser, sweet-chili-sås, grönsaker mm så det går att plocka ihop en god wrap eller sallad. 

• Anonym (sjukpensionär)

Jag får delvis hjälp med matlagningen av boendestöd.

På torsdagar brukar vi försöka laga 4 rätter av hyfsat varierat slag. Ofta gör vi någon slags långsam och någon snabb gryta, en gratäng, något helstekt kött/hel kyckling plus något mer, kanske rullar köttbullar eller steker ett lass pannkakor eller dyl. Idén är att jag ska ha mat en vecka som håller i kylen helst, och som går att variera men "grunden" är klar. Pasta, potatis och andra tillbehör kan jag laga när jag ska äta.

dag ska vi fixa en kycklingröra som kan ätas varm eller kall, till exempel med bröd eller pasta. Jag vet inte vad vi ska laga mer, jag funderar på det. 

• Anonym (A)

Tips är att använda samma bas till olika rätter. Laga mycket köttfärssås och ät den på olika sätt. Att tillsätta creme fraiche och örter och äta med ris blir en helt ny rätt. Köttfärssås med bönor och paprika blir chili con carne. Man måste inte laga från grunden varje dag. 

• Anonym (A)

För variationens skull kan du frysa och samla olika baser som enkelt tas fram. 

Svar på tråden Hur lägger ni upp maten för vardagarna?