• Anonym (Mamma)

Skyldig att betala för mina barn?

Mina barn (tre st) ska resa (inom sverige), gå på nöjesfält etc. Jag är väl inte helt bekväm med det hela, men för barnens skull sa jag inte nej. De ska åka med exet och hans nya och nu säger han helt plötsligt att jag ska betala en tredjedel av barnens kostnader för resan (vi har fördelningen att han står för större utgifter för två och jag ett av barnen). Jag håller inte alls med att jag ska sponsra deras semester!

• Svar på tråden Skyldig att betala för mina barn?
  • Fiona M

Säg att ni kan kvitta det mot det han skulle betala för 2 barn när du åker på semester med dem.

• Anonym (L)

Inte rätt, nej. Om de väljer att åka på resor och göra nöjen med barnen på deras egen tid får de stå för kostnaden. Detta är som sagt inget nödvändigt. 

• Anonym (Greta)

Du sponsrar dina barns semester. Det är väl bra?

• EpicF

Du betalar för dina barn. Vilket är helt naturligt. Försörjningsansvaret försvinner inte vara för att ens barn åker på semester med den andra föräldern. 

Sedan kan man göra upp på andra sätt. Ex art man kvittar mot med att barnen får en semester med varje förälder. 

• EpicF

Du betalar för dina barn. Vilket är helt naturligt. Försörjningsansvaret försvinner inte vara för att ens barn åker på semester med den andra föräldern. 

Sedan kan man göra upp på andra sätt. Ex art man kvittar mot med att barnen får en semester med varje förälder. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Greta) skrev 2025-06-21 22:38:54 följande:

Du sponsrar dina barns semester. Det är väl bra?

Varför är det bra? Ser inte att det är mitt ansvar öht. Vill han hitta på saker med dem så får han stå för det.
  • Anonym (Mamma)
    EpicF skrev 2025-06-21 22:42:06 följande:

Det är lika mycket hans barn och det är hans påhitt med resan.

Vi kommer inte åka nånstans i år.
  • felicityporter

Men det låter väl helt rimligt ändå? Vill du inte att dina barn ska få åka till ett nöjesfält? Något som för många inte ens ses som något speciellt eller inkluderat i ordet semester utan som något naturligt man gör en eller några gånger per år (beroende på hur långt man har till närmaste nöjesfält). Summan du förväntas betala är väl också helt rimlig med tanke på erst upplägg? Vilket jag räknar till 33% av barnens utgifter, men jag är ingen matematiker så jag vet att vem som helst får komma med vilka synpunkter som helst här. Whatever, låt dina barn ha roligt i sommar, tycker jag! Vad du tycker får stå för dig.

• felicityporter
    Anonym (Mamma) skrev 2025-06-21 22:43:28 följande:
    Det är lika mycket hans barn och det är hans påhitt med resan.

Vi kommer inte åka nånstans i år.
    Aha, så du vill inte att dina barn ska åka någonstans. Nu klarnar bilden av dig. Stackars dina barn, tack gode Gud att de har en bra pappa.
  • Anonym (Emma)

Hans vecka = hans semester = han betalar
    Din vecka = din semester = du betalar

Tycker det är ganska logiskt. 

Åker barnen på nåt eget på era veckor ex ridläger eller sådant så betalar ni ju gemensamt. 

Om du skulle åka 2 v till Grekland,  skulle han betala motsvarande då? För det är ju egentligen det hans regler säger. Ska han betala 1/3 del av din resa då? Eller 2/3 eftersom han betalar för ett barn. 

Nej. Vill han åka får han betala. 

Svar på tråden Skyldig att betala för mina barn?