• Anonym (Mamma)

Skyldig att betala för mina barn?

Mina barn (tre st) ska resa (inom sverige), gå på nöjesfält etc. Jag är väl inte helt bekväm med det hela, men för barnens skull sa jag inte nej. De ska åka med exet och hans nya och nu säger han helt plötsligt att jag ska betala en tredjedel av barnens kostnader för resan (vi har fördelningen att han står för större utgifter för två och jag ett av barnen). Jag håller inte alls med att jag ska sponsra deras semester!

• Svar på tråden Skyldig att betala för mina barn?
  • Anonym (Mamma)
    felicityporter skrev 2025-06-21 22:47:05 följande:

Men det låter väl helt rimligt ändå? Vill du inte att dina barn ska få åka till ett nöjesfält? Något som för många inte ens ses som något speciellt eller inkluderat i ordet semester utan som något naturligt man gör en eller några gånger per år (beroende på hur långt man har till närmaste nöjesfält). Summan du förväntas betala är väl också helt rimlig med tanke på erst upplägg? Vilket jag räknar till 33% av barnens utgifter, men jag är ingen matematiker så jag vet att vem som helst får komma med vilka synpunkter som helst här. Whatever, låt dina barn ha roligt i sommar, tycker jag! Vad du tycker får stå för dig.

Det är inget "speciellt" för dem heller, men de ska på ett de inte varit tidigare. Pappan har råd utan att blinka, att han vill att jag ska betala är bara för att jävlas. Som jag sa i ts är jag inte glad i tanken att de ska åka alls och det är för att pappan är vårdlös och många gånger elak, men barnen vill så gärna och är stora nog att hålla koll på varandra.
  • Anonym (Qwerty)

Om han vill göra saker med dom på sin vecka/semester är det upp till honom. Och han får betala. 

Betalar han något när du gör saker med dom? 

• Anonym (Mamma)
    felicityporter skrev 2025-06-21 22:48:34 följande:
    Aha, så du vill inte att dina barn ska åka någonstans. Nu klarnar bilden av dig. Stackars dina barn, tack gode Gud att de har en bra pappa.
    Eller så kallas det att vara sjukskriven.
  • Anonym (Tilda)

Vad klassas som "större utgifter" i er överenskommelse? 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Emma) skrev 2025-06-21 22:54:07 följande:

Hans vecka = hans semester = han betalar
    Din vecka = din semester = du betalar

Tycker det är ganska logiskt. 

Åker barnen på nåt eget på era veckor ex ridläger eller sådant så betalar ni ju gemensamt. 

Om du skulle åka 2 v till Grekland,  skulle han betala motsvarande då? För det är ju egentligen det hans regler säger. Ska han betala 1/3 del av din resa då? Eller 2/3 eftersom han betalar för ett barn. 

Nej. Vill han åka får han betala. 

Sjuka är att det faktiskt är på min vecka. Han bokade utan att jag godkänt datumen.

Det har jag väldigt svårt att tro att han skulle.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Tilda) skrev 2025-06-21 22:56:25 följande:

Vad klassas som "större utgifter" i er överenskommelse? 

Jag har tänkt tex vinterkläder, mobil etc. Absolut inte resor.
  • Anonym (Emma)
    felicityporter skrev 2025-06-21 22:48:34 följande:
    Aha, så du vill inte att dina barn ska åka någonstans. Nu klarnar bilden av dig. Stackars dina barn, tack gode Gud att de har en bra pappa.
    Herregud! Nu får du väl ge dig?!

Vi åkte inte alltid iväg på semester när jag var liten. Är det synd om mig då? Jag var hemma och badade, hängde med kompisar, tränade fotboll,  cyklade runt och läste böcker. Inget synd om mig. 

Mina föräldrar var gifta, men att åka på semester fanns inte på kartan på grund av jobb. Vi gjorde dagsturer ibland, framförallt på vår/höst. 

Kommunerna brukar numera dessutom ha ett bra sommarlovsprogram. 

Så fantastiskt härligt för barn att bara få vara hemma och ta det lugnt!
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2025-06-21 22:43:28 följande:
    Det är lika mycket hans barn och det är hans påhitt med resan.

Vi kommer inte åka nånstans i år.
    Ja, klart det är hans barn också. Men ni är båda skyldiga att försörja era barn. Även när de är på semester. 

Förstår faktiskt inte varför man inte vill försörja sina barn?!
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2025-06-21 22:55:51 följande:
    Eller så kallas det att vara sjukskriven.
    Så då försvinner försörjeransvaret över sina barn? 

Då ska berätta det för mina barns pappa att i höst när jag kommer vara sjukskriven i ca 8 veckor, pga en planerad operation så får de själva försörja barnen. 
  • Anonym (Mamma)
    EpicF skrev 2025-06-21 23:03:43 följande:
    Så då försvinner försörjeransvaret över sina barn? 

Då ska berätta det för mina barns pappa att i höst när jag kommer vara sjukskriven i ca 8 veckor, pga en planerad operation så får de själva försörja barnen. 
    Jag försörjer mina barn, med råge.
Svar på tråden Skyldig att betala för mina barn?