• Anonym (Mamma)

Skyldig att betala för mina barn?

Mina barn (tre st) ska resa (inom sverige), gå på nöjesfält etc. Jag är väl inte helt bekväm med det hela, men för barnens skull sa jag inte nej. De ska åka med exet och hans nya och nu säger han helt plötsligt att jag ska betala en tredjedel av barnens kostnader för resan (vi har fördelningen att han står för större utgifter för två och jag ett av barnen). Jag håller inte alls med att jag ska sponsra deras semester!

• Svar på tråden Skyldig att betala för mina barn?
  • EpicF
    Anonym (Emma) skrev 2025-06-21 23:08:55 följande:
    Fast att vara försörjningsansvarig är ju att se till att det basala finns där. Ingen kan begära lyx. Du betalar för mat och kläder men inte för att han ska gå på konsert med Taylor Swift med dina barn när du är sjukskriven. 

Det är ju inte det vardagliga TS pratar om. Det är ju lyxen som hon inte planerat själv, på sina veckor ens. 

Tänk försörjningsstöd, det går inte till någon lyx som nöjesfält. Det går till bostad, mat och kläder. Precis som TS gör idag. 
    Jag påstod inget annat heller. Jag säger bara att försörjningspliken inte försvinner vara för att barnen är på semester med den andra föräldern. 
  • anonym gullviva
    EpicF skrev 2025-06-22 00:24:40 följande:
    Ja, det hoppas jag. Men hon är fortfarande förälder på heltid och har försörjningsplik över sina barn dygnet runt fram tills barnet går ut gymnasiet eller är 18 år. Längtar till 21, om barnen fortfarande går gymnasiet. 

Försörjningsplik uppgör inte vara för att barnen är på semester med pappan eller är en vecka till pappan. 
    Men det är väl ej att försörja ngn att betala för semester? 
    Ska man betala även när barnet går m pappa på bio? Restaurang? Köper en glass?
  • EpicF
    Anonym (Emma) skrev 2025-06-21 23:08:55 följande:
    Fast att vara försörjningsansvarig är ju att se till att det basala finns där. Ingen kan begära lyx. Du betalar för mat och kläder men inte för att han ska gå på konsert med Taylor Swift med dina barn när du är sjukskriven. 

Det är ju inte det vardagliga TS pratar om. Det är ju lyxen som hon inte planerat själv, på sina veckor ens. 

Tänk försörjningsstöd, det går inte till någon lyx som nöjesfält. Det går till bostad, mat och kläder. Precis som TS gör idag. 
    Har ts försörjningsstöd? 

Inte för att det för att hon inte behöver försörja sina barn. Då får man dessutom mer i försörjningsstöd. 
  • EpicF
    Anonym (Qwerty) skrev 2025-06-21 23:25:18 följande:
    Var står det att TS inte försörjer sina barn?

Du hittar bara på en massa skitsnack, som vanligt. 
    Redan i överskriften faktiskt. 

"

Skyldig att betala för mina barn?"
  • Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-06-21 23:47:53 följande:
    Och vad har det med min sits att göra? Det är inte en ekonomisk fråga, utan en fysisk, som gör att jag inte kan åka iväg något i år. Det gör mig inte ansvarig för exets semesterplaner.
    Du igen. Hur gick det? Blir det någon operation? 
  • EpicF
    anonym gullviva skrev 2025-06-22 00:27:20 följande:
    Men det är väl ej att försörja ngn att betala för semester? 
    Ska man betala även när barnet går m pappa på bio? Restaurang? Köper en glass?
    Nej? 

Ser inte heller att jag påstod det. 
  • Anonym (Rut)
    EpicF skrev 2025-06-22 00:25:22 följande:
    Så bra. Och jag hoppas att du även försörjer dem också när de är hos den andra föräldern. 
    Varför skulle man det? 

Ts får väl betala för sina barn på sina veckor och pappan får betala för barnen på sina veckor. Märkligt om ts ska försörja barnen både på sina och pappans veckor. 

Sedan kan man dela på större inköp som tex ytterkläder som går mellan hemmen och fritidsaktiviteter som båda är överens om att barnet går på. 

Men alla andra övriga aktivitet som den ena föräldern hittar på som bio, restaurang, museum, semester, djurpark etc får ju så klart den föräldern stå för själv. 
  • Anonym (Rut)
    EpicF skrev 2025-06-22 00:24:40 följande:
    Ja, det hoppas jag. Men hon är fortfarande förälder på heltid och har försörjningsplik över sina barn dygnet runt fram tills barnet går ut gymnasiet eller är 18 år. Längtar till 21, om barnen fortfarande går gymnasiet. 

Försörjningsplik uppgör inte vara för att barnen är på semester med pappan eller är en vecka till pappan. 
    Försörjningsplikt betyder inte att ts behöver betala för en semester som pappan har bestämt. 
  • Anonym (Resor)
    EpicF skrev 2025-06-21 23:00:32 följande:
    Ja, klart det är hans barn också. Men ni är båda skyldiga att försörja era barn. Även när de är på semester. 

Förstår faktiskt inte varför man inte vill försörja sina barn?!
    Det ingår inte semester resor med den andre föräldern i försörjningsplikten.

Vid delad vårdnad är utgångspunkten att båda föräldrarna har ett gemensamt ansvar för barnets försörjning
    Vanligtvis fördelas kostnaderna efter vad som är skäligt med hänsyn till föräldrarnas ekonomiska förmåga. 

Resor med barnet:
    Om barnet åker på semester med en förälder ska kostnaderna för den semestern i första hand betalas av den föräldern som barnet är hos. 
  • Anonym (Resor)
    Anonym (Resor) skrev 2025-06-22 07:00:05 följande:
    Det ingår inte semester resor med den andre föräldern i försörjningsplikten.

Vid delad vårdnad är utgångspunkten att båda föräldrarna har ett gemensamt ansvar för barnets försörjning
    Vanligtvis fördelas kostnaderna efter vad som är skäligt med hänsyn till föräldrarnas ekonomiska förmåga. 
    Resor med barnet:
    Om barnet åker på semester med en förälder ska kostnaderna för den semestern i första hand betalas av den föräldern som barnet är hos. 
    Kostnader för barn vid semester

När du har dina barn hos dig under umgänge är det alltså som huvudregel du som är ekonomiskt ansvarig för det kostnader som uppstår. Du ska alltså som utgångspunkt själv betala om du tar med barnen på semester.

Går t ex att läsa detta på Familjens jurist!
Svar på tråden Skyldig att betala för mina barn?