• Anonym (Mamma)

Skyldig att betala för mina barn?

Mina barn (tre st) ska resa (inom sverige), gå på nöjesfält etc. Jag är väl inte helt bekväm med det hela, men för barnens skull sa jag inte nej. De ska åka med exet och hans nya och nu säger han helt plötsligt att jag ska betala en tredjedel av barnens kostnader för resan (vi har fördelningen att han står för större utgifter för två och jag ett av barnen). Jag håller inte alls med att jag ska sponsra deras semester!

• Svar på tråden Skyldig att betala för mina barn?
  • Anonym (Linn)

Det är dtt ex (och en FL-användare..) som är helt ute och cyklar. Givetvis ska han stå för de extrakostnader en resa som han har tagit initiativ till innebär. Vill du vara lite tillmötesgåe kan du ju betala vad du hade lagt på mat de dagarna, eftersom han la resan på din vecka. 

Om han inte riktigt har råd med resan men ändå vill ge barnen den skulle han ha pratat med dig först och frågat om du ville vara med och sponsra. Det kan ju ligga även i ditt intresse att barnen har kul på lovet trots att du är sjukskriven, menar jag. Men att han kommer så här efter att resan är bestämd och kräver pengar tänker jag nog är en del i ett dåligt beteende han har? Finns det risk att han fortsätter kräva ditt och datt om du går honom till mötes den här gången? I så fall hade jag varit noga med att inte ge ett korvöre. 

• Anonym (Anna)
    EpicF skrev 2025-06-22 00:30:30 följande:
    Nej? 

Ser inte heller att jag påstod det. 
    Märker du att du är igång igen i en annan tråd och väljer att missförstå och vara präktig? Du tillför ingenting i trådarna när du håller på så här, du får det bara att handla om dina märkliga kommentarer istället för vad TS frågar efter.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Linn) skrev 2025-06-22 07:26:34 följande:

Det är dtt ex (och en FL-användare..) som är helt ute och cyklar. Givetvis ska han stå för de extrakostnader en resa som han har tagit initiativ till innebär. Vill du vara lite tillmötesgåe kan du ju betala vad du hade lagt på mat de dagarna, eftersom han la resan på din vecka. 

Om han inte riktigt har råd med resan men ändå vill ge barnen den skulle han ha pratat med dig först och frågat om du ville vara med och sponsra. Det kan ju ligga även i ditt intresse att barnen har kul på lovet trots att du är sjukskriven, menar jag. Men att han kommer så här efter att resan är bestämd och kräver pengar tänker jag nog är en del i ett dåligt beteende han har? Finns det risk att han fortsätter kräva ditt och datt om du går honom till mötes den här gången? I så fall hade jag varit noga med att inte ge ett korvöre. 

Jag tänker inte ge honom något, att han la resan på min vecka utan att jag godkänt det gör mig inte direkt mer motiverad att sponsra. Han har råd oavsett.

Jag betalar redan ofta för de andra också, för han tror sig ha rätt att bestämma vad de lägger sin veckopeng på.
  • Anonym (Qwerty)
    EpicF skrev 2025-06-22 00:28:37 följande:
    Redan i överskriften faktiskt. 

"

Skyldig att betala för mina barn?"

Ännu en gång förstör du en tråd med dina löjliga svar. 

• septembermamma2022

Jag tycker att han ska betala om han inte lever på marginalen och har det knappt med sin ekonomi. Då hade ni ju kunnat dela om besöket på nöjesfältet stod och föll med det liksom.

Nu verkar inte det vara fallet. Då tycker jag att det mest rimliga är att han betalar. Och när du gör nåt motsvarande, tex tar barnen med på äventyrsbad eller nån annan liknande dagsaktivitet/helgaktivitet så betalar du för den.

Vissa svenskar kan vara så oerhört juvenila när det kommer till vem som ska betala att det är pinsamt. Jämför med tråden som var för ett tag sen där en tjej blev medbjuden på restaurang på sin kompis födelsedag och i efterhand ville kompisens föräldrar ha typ tusen spänn av mamman för detta. Bara i Sverige. Helt sjukt detta.

• EpicF
    Anonym (Qwerty) skrev 2025-06-22 08:49:04 följande:

Ännu en gång förstör du en tråd med dina löjliga svar. 

Så ts överskrift är fel? Jag svarade på ts fråga; ja, hon måste betala dvs försörja sina barn. Fram tills de är vuxna (19, om de gått ut gymnasiet i normaltid och längst till 21 om de fortfarande för gymnasiet. 18 år om de väljer att inte förstå gymnasiet).

Och ja, ts måste fortfarande bidra till sina barns försörjning även när de är hos sin pappa. 

Sina barns försörjning. Inte deras pappas semester, det får han stå för. 
  • EpicF
    Anonym (Rut) skrev 2025-06-22 04:35:34 följande:
    Försörjningsplikt betyder inte att ts behöver betala för en semester som pappan har bestämt. 
     Nej, och det har jag inte skrivit heller. 
    Anonym (Rut) skrev 2025-06-22 04:26:28 följande:
    Varför skulle man det? 

Ts får väl betala för sina barn på sina veckor och pappan får betala för barnen på sina veckor. Märkligt om ts ska försörja barnen både på sina och pappans veckor. 

Sedan kan man dela på större inköp som tex ytterkläder som går mellan hemmen och fritidsaktiviteter som båda är överens om att barnet går på. 

Men alla andra övriga aktivitet som den ena föräldern hittar på som bio, restaurang, museum, semester, djurpark etc får ju så klart den föräldern stå för själv. 

Därför att försörjningsplik inte upphör att gälla bara för att barnen bor/är hos den andra föräldern.
    Då skulle det inte existerar underhållsstöd och underhållsbidrag.... 
    Anonym (Resor) skrev 2025-06-22 07:00:05 följande:
    Det ingår inte semester resor med den andre föräldern i försörjningsplikten.

Vid delad vårdnad är utgångspunkten att båda föräldrarna har ett gemensamt ansvar för barnets försörjning
    Vanligtvis fördelas kostnaderna efter vad som är skäligt med hänsyn till föräldrarnas ekonomiska förmåga. 
    Resor med barnet:
    Om barnet åker på semester med en förälder ska kostnaderna för den semestern i första hand betalas av den föräldern som barnet är hos. 

Vilket återigen aldrig har påstått. 

Märkligt att läsförståelsen på familjeliv är lägre än hos barn i låg- och mellanstadiet 🤔
  • Anonym (Qwerty)
    EpicF skrev 2025-06-22 11:26:46 följande:
    Så ts överskrift är fel? Jag svarade på ts fråga; ja, hon måste betala dvs försörja sina barn. Fram tills de är vuxna (19, om de gått ut gymnasiet i normaltid och längst till 21 om de fortfarande för gymnasiet. 18 år om de väljer att inte förstå gymnasiet).

Och ja, ts måste fortfarande bidra till sina barns försörjning även när de är hos sin pappa. 

Sina barns försörjning. Inte deras pappas semester, det får han stå för. 
    För sista gången. Det ingår inte att betala för semestrar som pappan gör med barnen. Det ingår inte i försörjningsansvaret. Det vet du, och därför är det bara löjligt av dig att fortsätta upprepa dig. Du vet att det handlar om en semester, inte att TS inte vill försörja sina barn.

Varför vill du, i tråd efter tråd, låtsas missförstå för att kunna skriva rent nonsens? Detta är ju inte första tråden du förstör. 
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2025-06-22 08:16:46 följande:
    Jag tänker inte ge honom något, att han la resan på min vecka utan att jag godkänt det gör mig inte direkt mer motiverad att sponsra. Han har råd oavsett.

Jag betalar redan ofta för de andra också, för han tror sig ha rätt att bestämma vad de lägger sin veckopeng på.
    Så länge det är dina barn så ska du också göra det... helt normalt faktiskt. 

Eftersom dina barn har fått ok att åka av dig så har du godkänt att de reser med sin pappa trots att det är din vecka. Det gör dock inte att du kommer undan försörjningsansvaret över dina barn. Observera, dina barn. Inte ditt ex semester. 
  • Anonym (C)
    EpicF skrev 2025-06-22 11:33:26 följande:
    Så länge det är dina barn så ska du också göra det... helt normalt faktiskt. 

Eftersom dina barn har fått ok att åka av dig så har du godkänt att de reser med sin pappa trots att det är din vecka. Det gör dock inte att du kommer undan försörjningsansvaret över dina barn. Observera, dina barn. Inte ditt ex semester. 
    I klartext nu: tycker du ts ska betala barnens kostnad för en semester pappan bestämt och bokat utan samråd med TS? 
Svar på tråden Skyldig att betala för mina barn?