• Anonym (Mamma)

Skyldig att betala för mina barn?

Mina barn (tre st) ska resa (inom sverige), gå på nöjesfält etc. Jag är väl inte helt bekväm med det hela, men för barnens skull sa jag inte nej. De ska åka med exet och hans nya och nu säger han helt plötsligt att jag ska betala en tredjedel av barnens kostnader för resan (vi har fördelningen att han står för större utgifter för två och jag ett av barnen). Jag håller inte alls med att jag ska sponsra deras semester!

• Svar på tråden Skyldig att betala för mina barn?
  • Anonym (A)
    EpicF skrev 2025-06-21 23:00:32 följande:
    Ja, klart det är hans barn också. Men ni är båda skyldiga att försörja era barn. Även när de är på semester. 

Förstår faktiskt inte varför man inte vill försörja sina barn?!
    Ts försörjer väl barnen på sina veckor.
  • Anonym (Emma)
    EpicF skrev 2025-06-21 23:03:43 följande:
    Så då försvinner försörjeransvaret över sina barn? 

Då ska berätta det för mina barns pappa att i höst när jag kommer vara sjukskriven i ca 8 veckor, pga en planerad operation så får de själva försörja barnen. 
    Fast att vara försörjningsansvarig är ju att se till att det basala finns där. Ingen kan begära lyx. Du betalar för mat och kläder men inte för att han ska gå på konsert med Taylor Swift med dina barn när du är sjukskriven. 

Det är ju inte det vardagliga TS pratar om. Det är ju lyxen som hon inte planerat själv, på sina veckor ens. 

Tänk försörjningsstöd, det går inte till någon lyx som nöjesfält. Det går till bostad, mat och kläder. Precis som TS gör idag. 
  • Anonym (Qwerty)
    EpicF skrev 2025-06-21 23:03:43 följande:
    Så då försvinner försörjeransvaret över sina barn? 

Då ska berätta det för mina barns pappa att i höst när jag kommer vara sjukskriven i ca 8 veckor, pga en planerad operation så får de själva försörja barnen. 
    Var står det att TS inte försörjer sina barn?

Du hittar bara på en massa skitsnack, som vanligt. 
  • Anonym (Tilda)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-06-21 22:58:03 följande:
    Jag har tänkt tex vinterkläder, mobil etc. Absolut inte resor.
    Så problemet är att ni aldrig har definierat vad som gäller. 

Jag tycker att din idé om vad som borde ingå verkar rimligare än hans. Men det om det aldrig har varit tydligt uttalat så kan man inte riktigt klandra honom för att han tänkt att semesterresor ingår.
  • Fiona M

Varje förälder ansvarar för barnens basbehov på sin tid. Semester får man stå för själv.

• felicityporter
    Anonym (Mamma) skrev 2025-06-21 22:55:51 följande:
    Eller så kallas det att vara sjukskriven.
    Mina föräldrar var också det under större delar av min uppväxt och jag fick trots det ändå åka till både Liseberg och Zoo flera gånger om året.
  • Anonym (Mamma)
    felicityporter skrev 2025-06-21 23:42:16 följande:
    Mina föräldrar var också det under större delar av min uppväxt och jag fick trots det ändå åka till både Liseberg och Zoo flera gånger om året.
    Och vad har det med min sits att göra? Det är inte en ekonomisk fråga, utan en fysisk, som gör att jag inte kan åka iväg något i år. Det gör mig inte ansvarig för exets semesterplaner.
  • anonym gullviva

Jag och exet delar på större utgifter som ny vinterjacka eller busskort 
    Nöjen betalar vi var för sig sen som gör ngt med dottern .
    Hon och jag älskar musikaler, weekends, utomlands.. och gör jag detta med henne får jag snällt betala själv . Inget som jag tycker ingår i normal försörjning .

Men skulle hon kanske åka själv på säg kollo eller likande utan ngn av oss så skulle vi nog betala båda två.

• EpicF
    Anonym (A) skrev 2025-06-21 23:07:09 följande:
    Ts försörjer väl barnen på sina veckor.
    Ja, det hoppas jag. Men hon är fortfarande förälder på heltid och har försörjningsplik över sina barn dygnet runt fram tills barnet går ut gymnasiet eller är 18 år. Längtar till 21, om barnen fortfarande går gymnasiet. 

Försörjningsplik uppgör inte vara för att barnen är på semester med pappan eller är en vecka till pappan. 
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2025-06-21 23:05:13 följande:
    Jag försörjer mina barn, med råge.
    Så bra. Och jag hoppas att du även försörjer dem också när de är hos den andra föräldern. 
Svar på tråden Skyldig att betala för mina barn?