Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Klassfråga att ha barn

Anonym (Kvinna) skrev 2025-06-30 11:12:34 följande:
    De dom har flest barn har alltså lägre inkomst/
    men högre inkomst än de barnlösa.  
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (W) skrev 2025-06-30 11:31:54 följande:

Det har kanske delvis blivit en klassfråga. De som har det gott ställt kan ha många barn utan att behöva göra avkall på något. De som har det riktigt dåligt ställt tenderar också att skaffa många barn.

Det är alla som är i mitten som avstår eller har färre barn. 

Hur som helst har naturen sin gång och barn blir gjorda - både under goda och dåliga omständigheter. Det är för att naturen behöver mångfalden och variationen av gener. Kvinnor kommer alltid bli gravida, även när det inte passar perfekt. 

Men just nu , 2024, har vi ett fruktsamhetstal på 1,43 barn per  kvinna. Det är ganska lågt. I Finland började minskningen lite tidigare och de är nere på 1, 25 barn per kvinna. 2,1 behövs för att upprätthålla befolkningen. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (de) skrev 2025-06-30 12:33:15 följande:
    Fast det är ju ändå invandrare och låginkomsttagare som vårdar de äldre som du påpekar kommer att stå utan våd om barnafödandet minskar. 

De äldre får lämnas därhän och leva med systemen i nedrustning, precis som barnen och vi andra. 
    Vi får väl införa ättestupa igen. De äldre ses ju mest som tärande verkar det som. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Ppppp) skrev 2025-06-30 12:58:04 följande:
    Det hoppas jag verkligen, att dödshjälp blir något man kan välja i framtiden. Helt frivilligt förstås.
    Förstår inte varför människor ska tvingas ligga och självdö med smärtor när de gett upp om livet. Har sett tillräckligt med lidande i livets slutskede för att tycka att rätt till dödshjälp är en självklarhet.
    Våra husdjur behandlas bättre i det avseendet. 

Jag kan förstå hur du tänker, delvis.

Men med tanke på hur man ser på äldre i Sverige känns det väldigt riskabelt att börja tillåta detta. Du kan ju tänka dig hur både anhöriga och vårdpersonal börjar övertala de gamla. Är det inte dags nu??

Däremot borde alla döende få smärtlindring. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (de) skrev 2025-06-30 12:54:25 följande:
    Och varför inte? Finns det ett egenvärde i att ligga på ett äldreboende och sakta dö, jämfört med att få välja att gå bort när man själv märker att ålder och sjukdom tar ut sin rätt?
    Ja, ni ser hur man ser på äldre. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (de) skrev 2025-06-30 13:42:18 följande:
    Jadu, det kan man verkligen fråga sig. 

Är det livskvalitet eller produktion av framtida arbetskraft?

För mig är barn och tid med mina barn livskvalitet. Och även att ha tid för att umgås  med mina gamla föräldrar. Och skulle jag ha den stora lyckan att få barnbarn vore det för mig ännu mer livskvalitet. 

Vad är livskvalitet för dig? 

• TvillingmammaVästgöte

Men då hade jag också tid med mina barn, när de var små.  De gick på förskolan 8-3 och vi hade långa fina eftermiddagar tillsammans och ingen stress.
    Om jag hade varit tvungen att jobba heltid och pendla och ha barnen på förskola 8-18 hade det nog inte inneburit samma livskvalitet, misstänker jag. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (de) skrev 2025-06-30 14:22:36 följande:
    Åh, spännande att veta. Men jag diskuterar inte utifrån mina personliga preferenser här, utan mer utifrån ett samhällsperspektiv.

Många i tråden påtalar att fler barn måste födas för att vi som land ska kunna försörja våra äldre och bibehålla våra sociala system. Och då kan man ju fråga sig om det är det barnen är till för. Att födas för att bli landets arbetskraft? Och att vuxna arbetsföra då har som syfte att producera denna arbetskraft. 

En annan syn på barn är att barnens liv är deras eget och att de finns bara för sin egen skull. Och då kanske man börjar tycka att såsom världen ser ut idag så är det inte ett bra liv att erbjuda barnen. Att de ska riskera att hamna i krig, kanske svält, klimatförstörelse. Bättre att avstå barn.

Och sen ett tredje perspektiv är ju föräldern. Är jag som vuxen rustad att ta hand om barnet, ryms det i min ekonomi, ryms det i mitt liv med det jag anser att barnet ska ha av tid och resurser? Om inte så kanske man väljer bort att ha barn alls, eller väljer att ha färre än man skulle om förutsättningarna var annorlunda. 

Vad gäller de äldre så kan det ju vara så att några äldre vill leva så länge det bara går, även om det innebär att de är så skruttiga på slutet att de inte kan annat än ligga och vänta på döden. Och andra kanske känner att de hellre lämnar livet innan dess, och får maximalt med livskvalitet innan de själva bestämmer att livet får räcka. 

Vi behöver naturligtvis barn för att Sverige skall överleva.
    Vi skall inte tvinga någon att skaffa barn.
    Vi bör istället underlätta och ge förutsättningar så att vi får fler barn som är önskade och som får ett bra liv. 

Svar på tråden Klassfråga att ha barn