Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

    Klassfråga att ha barn

    Anonym (de) skrev 2025-06-30 16:14:03 följande:
    Tror du att pengar är allt som ger kvalitet till en verksamhet?

    Nedmonteringen handlar ju främst om att man avreglerat både läroplanen och betygssystemet samt gett fri lejd för vinstdrivande friskolor att mjölka skolpengen till vinstuttag. Sverige lägger mest pengar i EU, kanske världen, till vinstdrivande skolkoncerner, och genomför ingen som helst kontroll på att dessa pengar används till utbildning eller elever. 

    Den nya grundlärarutbildningen är ju inte sjösatt ännu, vilket innebär att de lärare som arbetar nu inte gått den utbildningen. Under lång tid var kursen om hur man lär barn att läsa en valbar kurs på lärarutbildningen. Samt att det är valfritt vilken metod man vill använda för att lära barn att läsa, den som fungerar eller nån annan metod. Läraren själv får välja.  
    De kommunala skolorna får 127 000 kr per år och elev. Det är mycket pengar. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (de) skrev 2025-06-30 16:28:29 följande:
    Alltfler börjar ifrågasätta om det verkligen är så många barn som har NPF, eller om det egentligen handlar om bristerna i skolan som skapar problemen hos barnen och som sen tvingar barnen att medicinera för att orka hantera. Men med en sån tankemodell så måste man ju ändra på skolan istället för att skylla på barnen, och det verkar få politiker vara beredda att göra. 

    Däremot kanske fler tänker efter och inte vill sätta barn till världen som ska gå i den undermåliga skolan, tvingas på en NPF-diagnos för att härda ut, medicinera bort sin barndom och sen ses som arbetskraft för att upprätthålla en alltmer fallerande välfärd. 
    Vad är det för brister i skolorna som medför dessa problem?
    Vi kan ju i alla fall inte lägga ännu mer pengar på skolorna, 127 000 kr per barn och år måste räcka till, vi ligger redan i topp. Det är bara Danmark som lägger mer men de har ju också mycket högre löner och mer pengar än vad vi har i Sverige. 
    Bristerna beror ju på de stökiga barnen som inte uppför sig. Barnen är varandras arbetsmiljö. 
    Så upplevde jag det i alla fall de dagar jag var med i skolan , att barnen generellt var dåligt uppfostrade, och stökiga.
    Många barn  var också trötta, de lägger väl sig för sent och sover för lite. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (de) skrev 2025-06-30 16:24:55 följande:
    Ja, du skrev ju det i ditt tidigare inlägg. 

    Och mitt svar på det är att pengarna inte spelar så stor roll om grundförutsättningarna är så förstörda som de är i den svenska skolan. Men det iddes du inte svara på, utan bara upprepade summan igen. 
    Vad är det du vill ändra på i skolan,  som inte kostar pengar ?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-06-30 16:16:22 följande:
    Är inte bara summan utan andelen behöriga lärare som spelar roll, samt kvalitén på lärarutbildningen. Mycket att lärarens tid går åt till att hålla ordning då vi säyter bl a barn med svår adhd i vanliga klasser. Lärare och vuxna i allmänhet har också låg auktoritet i Sverige. Många barn lyssnar därför inte. 
    Ja, vi måste ge lärare mer auktoritet och på så sätt få ordning och reda i klassrummen. Barn som inte sköter sig , trots tillsägelser, borde få gå i specialklass tex. Så fungerar det i alla andra länder. Där tillåts inte barn bete sig hur som helst i skolan, säga emot lärare och vara otrevliga, utan några som helst konsekvenser. Jag tror inte att det finns något annat land än Sverige där barnen tillåts vara så otrevliga mot lärare utan konsekvenser. 

    Jag har varit med många dagar i skolan och många barn beter sig otroligt dåligt. Till och med hånar läraren och andra barn under lektionerna. Utan konsekvens. För lärarna får inte ge några konsekvenser i dagens skola. De är helt maktlösa. Självklart vill de flesta inte bli lärare på de premisserna.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (de) skrev 2025-07-01 10:33:30 följande:
    Du upprepar bara summan, den är irrelevant om det man använder pengarna till är fel saker.

    Om du läser mitt inlägg så skriver jag där vad som brister i skolan. 

    Barnen blir stökiga för att skolan brister. 

    Skolan brister i styrning både vad gäller klasstorlek och innehåll i läroplanen. Skolan brister i att lärare har en låg utbildning och låga krav för att få utbilda sig till lärare.
    Skolan brister i att man inte lär ut läsning på ett effektivt och korrekt sätt, så att barn går ut lågstadiet utan att kunna läsa och skriva.
    Skolan brister i att man inte undervisar om fakta, men sen kräver att barnen ska kunna analysera när de inte är mogna för det, samt inte har någon fakta att analysera.
    Skolan brister i att man fokuserar på att testa av kunskaper genom prov, istället för at fokusera på att undervisa och se till att barnen tillägnar sig kunskaperna. 
    Skolan brister i att man ersatt böcker, papper och pennor med digitala lösningar.

    På 90-talet, strax efter kommunaliseringen av skolan så var det populärt att sätta barn med extra behov i särskola. Man gav dem lättvindligt en IF-diagnos så att man skulle bli av med barnen istället för att lägga mer resurser på att lära dem läsa och räkna. Nu är det istället NPF-diagnoser man ger ungarna för att få lösa problemen i klassrummen. Man sjukförklarar barnen istället för att se att det är systemet det är fel på. 

    Man kan också fråga sig om varje barn verkligen ska ha samma skolpeng. Vissa barn kanske har större behov och behöver en större skolpeng? Eller vissa skolor, som har ett mer krävande elevunderlag ska kanske ha mer pengar än en annan skola med mindre krävande elever. 
    Så är det redan idag. Skolor med extra krävande elevunderlag får extra pengar av kommunen. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Fanta) skrev 2025-07-01 13:37:54 följande:
    Jag tycker inte att man ska skylla allt på lärarna. Läste en artikel från "Vi lärare" och de upplever oerhört mycket stress på grund av det kaos som det nu kan vara i klassrummen. Inte är det som på 60-70 talet, och tidigare, då eleverna satt stilla i sina bänkar och räckte upp handen om de ville fråga något. De har inte särskilt mycket respekt för sina lärare, och det är allmänt stökigt. Många blir sjukskrivna, och de tvingas att sätta in lärare som inte är utbildade. Och nu vill S att barn och tonåringar från utsatta områden ska börja i skolor i lugna områden. Så problemet ligger nog inte hos lärarna. 
    Allt ansvar läggs hela tiden på skolan och lärarna . Inte konstigt att så få vill bli lärare, att lärare slutar och att lärare sjukskrivs. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (123hjj) skrev 2025-07-01 14:57:11 följande:

    Sanning med modifikation skulle jag säga. Skolorna förväntas att ge väldigt mycket stöd inom befintlig budget och behöver bevisa hur mycket "extra" som behövs för de enskilda eleverna för att få något tillskott. 

    Det är i alla fall vad jag fick höra från kommunen när jag ringde dit för att fråga vilka möjligheter sonens skola hade att få extra pengar för att hantera hans hemmasittande i den vanliga skolan. 


    Svaret var att det finns inga extra pengar för det. Om han är så utåtagerande att han behöver en egen resurs på heltid så skulle skolan kunna få det efter de uttömt alla andra möjligheter, men extrapengar för att få möjlighet att lägga extra tid på en elev som inte klarar av att gå i skolan men är lugn och skötsam de få gånger han ändå lyckas ta sig dit finns inte. 


    I de flesta länder får man ingen hjälp om barnen behöver extra stöd. Tex i Tyskland får föräldrarna själva betala för privat stödundervisning. 


    Sverige är unikt i hur mycket skattepengar vi lägger på barnens utbildning. 


    Lösningen kan inte vara att lägga ännu mer skattepengar på skolan.

  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (de) skrev 2025-07-01 15:44:26 följande:
    Det är verkligen ingen sanning i alla lägen.

    Och resten av bristerna i skolan som jag nämnde, dem vill du inte diskutera? 

    Jo ,jag håller med mycket av dem. 


    Men det största problemet som jag ser det är att väldigt få vill bli lärare.

    Och det beror främst på att dagens barn är så respektlösa, ouppfostrade och har ingen koncentrationsförmåga .

    Jag har många unga i min närhet och de säger att de gärna hade velat bli lärare men inte som eleverna är idag. 


    Vi måste börja med disciplin, ordning och reda. Innan vi fått till det kommer alla försök att förbättra skolan att misslyckas. 

  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (de) skrev 2025-07-01 15:54:34 följande:
    Om man organiserade skolan så att den blev rimlig för både lärare och elever så skulle fler vilja bli lärare. Och om man höjer kraven för att bli lärare, och ser till att lärarutbildningen håller hög nivå, så kommer det även att bli fler duktiga lärare som fokuserar på rätt saker i sin undervisning. 

    Vi måste inte börja med disciplin och ordning. Vi måste börja med att ha en rimlig miljö och läroplan i skolan  så att barnen har en chans att hålla sig lugna och fokuserade och kan lära sig det det behöver för livet.  

    Jag tror inte att det stämmer. 
    Först och främst måste barn lära sig att lyda, sitta still och göra vad de blir tillsagda. Om inte barnen klarar detta. Hur skall en vuxen kunna undervisa 25 st barn samtidigt? 


    Unga idag vill inte bli lärare för att för många barn kaosar. Jag vet flera som påbörjat lärarutbildningar som hoppat av efter praktiken, pga att eleverna är för jobbiga. 


    Dels måste lärare få större mandat att hålla ordning . Dels måste föräldrar ansvara för den grundläggande uppfostran. 

  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (123hjj) skrev 2025-07-01 19:29:17 följande:

    Känns som det blivit en liten hönan och ägget-diskussion. 

    Innan jag själv fick barn med diagnos (som inte är utåtagerande utan som fått allt kaos på insidan) så var jag också övertygad om att allt som krävdes var disciplin och uppfostran. 

    Nu när jag har ett barn med diagnos så inser jag att det finns typ ingen uppfostran i världen som kan få bort det kaos som uppstår i det skolsystem som är idag. Och då menar jag inte kaoset som kommer från utåtagerande barn utan kaoset som kommer från pedagogiken i sig. 

    En stor del i skolan är samarbete. Man ska samarbete i grupparbeten och man ska samarbeta med att man hjälper sin bänkkamrat. Allt detta samarbete skapar en ständig ljudström som i sin tur skapar kaos hos de barn som har diagnoser. 

    För sådana som mitt barn kommer kaoset på insidan och han blir typ apatisk, faller ihop en i hög på golvet och gråter när han kommer hem och klarar till sist inte av att gå i skolan. 

    För barn med utåtagerande adhd så gör kaoset att de inte kan sitta stilla, inte vara tysta och i värsta fall får utbrott och detta leder till ännu mer kaos. Så man kan väl säga att det systemskapade kaoset skapar ett ännu värre "barnskapat" kaos. 

    Visst finns det barn som bara är ouppfostrade, men skulle tro det är förvånansvärt få och de problem som finns har absolut inte sin grund i det. 

    Det är knappast en slump att diagnoserna ökade lavinartat i samband med att lgr11 kom. Det är en läroplan som i princip är utformad för att slå ut barn med diagnoser. 


    Det är ju inte barnen med NPF som är ouppfostrade. Det är den stora massan barn som är det, och detta stör dem med NPF allra mest.
    Att samarbeta i grupparbeten gjorde vi redan på sjuttiotalet, det är inget nytt. Problemet är inte samarbete. Problemet är att barn i allmänhet idag inte får lära sig att uppföra sig. I detta ingår att inte skrika , att tala lågt så att man inte stör andra.


     

Svar på tråden Klassfråga att ha barn