Semesterdrickande
Äntligen semester! Hur många dricker varje dag, i stort sett? Dvs ett, två,tre glas vin eller upp till fem öl? Ja, satte denna under missbruk pga att många tycker att det är det.
Äntligen semester! Hur många dricker varje dag, i stort sett? Dvs ett, två,tre glas vin eller upp till fem öl? Ja, satte denna under missbruk pga att många tycker att det är det.
Vi ägnar oss inte åt semesterdrickande. Vi har gott om köpta och skänkta flaskor både hemma och här på landet, men det blir liksom inte av att vi öppnar dem, nästan enbart om vi bjudit några på middag. Däremot konsumeras en hel del smaksatt Ramlösa och till maten ibland alkoholfri Carlsberg. Grönsaksbonden ett par km bort brygger numera öl till försäljning och när vi köper potatis och grönt av honom ser vi en hel del som inhandlar hans öl. Men vi har hittills inte köpt.
Men vi har ett par bekanta som dricker rätt friskt under helger och semester. Det har gått mindre bra. Förra året blev den ena av dem av med körkortet för drunk driving, och rätt nyligen den andre där även rättegång väntas. Hoppas att de lär sig.
Det kan bli vin flera dagar i rad när vi är på resa. Men efter två-tre dagar med ett-tre glas vin mår min kropp inte bra och jag känner starkt att jag måste ha uppehåll. Förstår inte hur man kan dricka många dagar i rad. Min man dricker gärna vin varje dag under en resa. Jag tror inte det är bra även om han inte dricker mycket utan för det mesta håller sig till ett-två glas. Han har inga problem att dricka mindre när vi är hemma.
Att dricka med på semesterresa är en sak, att även dricka när man är hemma är väldigt konstigt tycker jag. Hur hinner man ens??? På semestern har man ju mycket att göra hela tiden. Hålla på med hus och trädgård, träffa släktingar, plocka bär osv och däremellan försöka vila och göra någon trevlig utflykt.
Missbruk är missbruk. En periodare kan släppa lös på semestern. Så är det. Det behöver inte vara missbruk att ta några glas men att dricka varje dag kan vara ett tecken på att något är fel. Ska vi låtsas som att det inte är det eller vad?
Jag är mer eller mindre nykterist. Kan hända att jag dricker ett halvt glas av t.ex. vin eller öl om jag blir bjuden av min syster. Det händer väldigt sällan...
Jag köper aldrig hem alkohol sedan många år tillbaka.
Dricker jag öl eller cider hemma är det alltid alkoholfritt, och det köper jag också sällan.
Har aldrig förstått varför man måste dricka bara för att det är semester. Är det någon slags belöning?
Det brukar bli en eller två öl varje sommar. Midsommar och nån till.
Lite extra dricker vi på sommaren. Vi kan dela en öl eller ett glas vin varje dag, och ta varsin någon helgdag. Vi kan dricka 2-3 glas var om det är grillkväll med vännerna, eller en drink.
Har aldrig förstått varför man måste dricka bara för att det är semester. Är det någon slags belöning?
Jag dricker väldigt sällan även på semestern. Häromdagen drack jag ett halvt glas öl när jag var ute och käkade med en kompis.
Jag har inte alkohol hemma och ser ingen anledning till att dricka mer på semestern. Jag var nyligen utomlands men det var en naturresa så jag drack inte en droppe alkohol.
Nu är min son stor men när han var liten kunde jag tycka att det var lite jobbigt med föräldrar som prompt skulle ha alkohol till maten. Det var så självklart att det skulle finnas alkohol, ibland under hela dagen, och jag kan tycka att det är överdrivet när man semestrar med barn.
Jag är inte nykterist men kan tycka att det är för mycket fokus på alkohol ibland.