• Anonym (Gabi)

Semesterdrickande

Äntligen semester! Hur många dricker varje dag, i stort sett? Dvs ett, två,tre glas vin eller upp till fem öl? Ja, satte denna under missbruk pga att många tycker att det är det.

• Svar på tråden Semesterdrickande
  • Anonym (Märker i)
    Anonym (4,5) skrev 2025-07-08 15:47:41 följande:
    Förvisso kan det betyda samma sak men vil du kan du fokusera på delen med ett avbrott i vardagen.

Jag uppfattar inlägget jag svarar på som att belöningen är för något man aktivt gjort medan jag talar om att unna sig att slappna av eftersom man är ledig dagen efter - något passivt.
    Ja, du unnar dig (belönar dig själv) genom att dricka ett extra glas rött på kvällen när det är semester. Ingen som helst skillnad vare sig semantiskt eller vad det faktiskt betyder.
  • Anonym (Livsnjutare)
    Anonym (Inget själv...men) skrev 2025-07-08 15:31:13 följande:

Inget själv men min man kan dricka alkohol nästan varje dag på semestern om han inte behöver köra (jag har inget körkort). 1 öl till maten 1 öl på kvällen. Det är ganska mycket egentligen. Eftersom han inte blir berusad av den mängden så har jag inte störts av det men det är som sagt ganska mycket. Resten av året blir det 1+1 öl någon dag eller två runt jul samt 1-2 till tillfällen utöver det/år. (2-4 tillfällen+ semestern..säg 20 tillfällen).

Vet inte om jag skall agera på det? Vad tycker ni?

Tycker du att din man dricker mycket, trots att han inte ens blir berusad?
  • Anonym (d)
    Anonym (4,5) skrev 2025-07-08 13:30:44 följande:
    Belöning är nog fel ord.

Unna sig är nog en bättre beskrivning.

Att kunna dricka en Briska Flädercider 4,5% på burk en tisdagskväll när man tittar på en film - samtidigt som man äter chark och ost och kex - utana tt behöva fundera på att gå till jobbet dagen efter.

En lyx man unnar sig. Ett avbrott mot vardagen som är mentalt skönt
    En 4,5 till ostbrickan känns inte som TS målgrupp hehe
  • Mandel

Dricker inte varje dag, men om det är bra väder och rätt sällskap dricker jag gärna något med alkoholhalt som jag tycker är gott.
    Är det inte gott så avstår jag och har inga problem att dricka enbart vatten.

Gillar att bjuda så brukar ladda med div olika drycker och erbjuda andra. Är jag dock misstänksam kring någons dryckesvanor och jag anar ett riskbruk bjuder jag inte.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (d)
    Anonym (4,5) skrev 2025-07-08 15:47:41 följande:
    Förvisso kan det betyda samma sak men vil du kan du fokusera på delen med ett avbrott i vardagen.

Jag uppfattar inlägget jag svarar på som att belöningen är för något man aktivt gjort medan jag talar om att unna sig att slappna av eftersom man är ledig dagen efter - något passivt.
    Så använder jag orden också. En belöning är för något man har gjort, att unna sig kan man göra utan att faktiskt gjort något värt att belönas för.
  • UngGubbeinorr
    Anonym (Inget själv...men) skrev 2025-07-08 15:31:13 följande:

Inget själv men min man kan dricka alkohol nästan varje dag på semestern om han inte behöver köra (jag har inget körkort). 1 öl till maten 1 öl på kvällen. Det är ganska mycket egentligen. Eftersom han inte blir berusad av den mängden så har jag inte störts av det men det är som sagt ganska mycket. Resten av året blir det 1+1 öl någon dag eller två runt jul samt 1-2 till tillfällen utöver det/år. (2-4 tillfällen+ semestern..säg 20 tillfällen).

Vet inte om jag skall agera på det? Vad tycker ni?

Enligt Systembolaget som har monopol på försäljning, alltså även krogar, så dricker den genomsnittlige svensken 11 standardglas i veckan. Din man dricker således rätt mycket mindre. 

Statistik över en stor mängd människor, alla vuxna i Sverige i detta fall, brukar följa en sk bell-kurva. Det innebär att flera miljoner svenskar dricker mer än 11 standardglas i veckan och ungefär lika många mindre.
  • Anonym (Mamma)
    Sannasöt99 skrev 2025-07-08 15:09:43 följande:
    Vad du tycker och vad som är fakta är två vitt skilda saker. Men jag förstår att du som riskbrukare gör allt vad du kan för att legitimera ditt skadliga drickande. Vi får se vad dina barn tycker i framtiden när de ska recensera sin barndom. Där kommer du få svart på vitt hur skadligt ditt drickande de facto varit.
    Hoppsan! Man får väl TYCKA? Jag dricker inte alls faktiskt men skrev inte det för jag gillar inte att det måste framhållas som nån dygd, typ!utan jag menar rent allmänt! Mår man bra och dricker extra mkt vin på semestern så tycker jag man kan unna sig det! Jag är utled på pekpinnar och skuldbeläggande!
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Det)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-07-08 17:34:48 följande:
    Hoppsan! Man får väl TYCKA? Jag dricker inte alls faktiskt men skrev inte det för jag gillar inte att det måste framhållas som nån dygd, typ!utan jag menar rent allmänt! Mår man bra och dricker extra mkt vin på semestern så tycker jag man kan unna sig det! Jag är utled på pekpinnar och skuldbeläggande!
    Generellt bör man inte lyssna på moralister, bättre att ignorera.
  • Anonym (d)
    Sannasöt99 skrev 2025-07-08 18:24:37 följande:
    Haha, vilken öm tå jag trampade på Skrattande Känsligt ämne. Hoppas du kommer till bukt med ditt missbruk.
    Vad sägs om ditt forummissbruk då?
Svar på tråden Semesterdrickande