Semesterdrickande
Äntligen semester! Hur många dricker varje dag, i stort sett? Dvs ett, två,tre glas vin eller upp till fem öl? Ja, satte denna under missbruk pga att många tycker att det är det.
Äntligen semester! Hur många dricker varje dag, i stort sett? Dvs ett, två,tre glas vin eller upp till fem öl? Ja, satte denna under missbruk pga att många tycker att det är det.
Har aldrig förstått varför man måste dricka bara för att det är semester. Är det någon slags belöning?
Vi är i Italien större delen av somrarna men det blir inte så mycket dricka ändå, jag tar ett par glas vin någon kväll varje vecka. Jag tycker att jag blir seg om jag dricker mer vi fortsätter också att träna under semestern men istället för 4-5 dagar på gymmet varje vecka så blir det 2-3.
Jag tycker inte det är missbruk att dricka extra mkt på semestern! Även om det innebär dagligen! För mig blir det missbruk när man får skador av alkoholen eller att man skadar andra! Man vet ju också själv när man missbrukar så det behövs inga tester i Expressen! Man VET innerst inne!
Dricker du mer än 10 enheter/veckan eller 4-5 glas/tillfälle har du ett riskbruk. Se AUDIT.
Tillfälligt ökning av alkoholintag på semester är ju vanligt men se för fan till att inte sätta er bakom ratten och sluta kröka efter semestern. Inte ett pip om Peth-värde. De ljuger inte. Vad man gör av det är en annan sak. Låt barnen få en torr sommar!
Jag tycker inte det är missbruk att dricka extra mkt på semestern! Även om det innebär dagligen! För mig blir det missbruk när man får skador av alkoholen eller att man skadar andra! Man vet ju också själv när man missbrukar så det behövs inga tester i Expressen! Man VET innerst inne!
Har aldrig förstått varför man måste dricka bara för att det är semester. Är det någon slags belöning?
Skulle snarare säga att det är enklare att göra sånt om man vet att man är ledig dagen efter. På samma sätt att man kanske är uppe senare på kvällen för att man inte måste gå upp klockan 6 dagen därpå för att hinna till jobbet i tid.
Det här känns inte som raketforskning direkt..
Inget själv men min man kan dricka alkohol nästan varje dag på semestern om han inte behöver köra (jag har inget körkort). 1 öl till maten 1 öl på kvällen. Det är ganska mycket egentligen. Eftersom han inte blir berusad av den mängden så har jag inte störts av det men det är som sagt ganska mycket. Resten av året blir det 1+1 öl någon dag eller två runt jul samt 1-2 till tillfällen utöver det/år. (2-4 tillfällen+ semestern..säg 20 tillfällen).
Vet inte om jag skall agera på det? Vad tycker ni?
En typisk semesterkväll delar jag och frun på en flaska vin till middagen, och sedan blir det kanske 2-4 öl eller drinkar utöver det. Ganska måttligt i mina ögon. Ibland är det party och då blir det förtås mer. Även mer om man är ute och reser på någon semesterort.