• Anonym (Gabi)

Semesterdrickande

Äntligen semester! Hur många dricker varje dag, i stort sett? Dvs ett, två,tre glas vin eller upp till fem öl? Ja, satte denna under missbruk pga att många tycker att det är det.

• Svar på tråden Semesterdrickande
  • Anonym (Gabi)
    Anonym (Olika) skrev 2025-07-07 20:09:56 följande:

Det kan bli vin flera dagar i rad när vi är på resa. Men efter två-tre dagar med ett-tre glas vin mår min kropp inte bra och jag känner starkt att jag måste ha uppehåll. Förstår inte hur man kan dricka många dagar i rad. Min man dricker gärna vin varje dag under en resa. Jag tror inte det är bra även om han inte dricker mycket utan för det mesta håller sig till ett-två glas. Han har inga problem att dricka mindre när vi är hemma. 

Att dricka med på semesterresa är en sak, att även dricka när man är hemma är väldigt konstigt tycker jag. Hur hinner man ens??? På semestern har man ju mycket att göra hela tiden. Hålla på med hus och trädgård, träffa släktingar, plocka bär osv och däremellan försöka vila och göra någon trevlig utflykt. 

Hur många glas dricker du då? Känner du att du måste vila från alkohol efter att ha druckit 1 glas vin 3 dagar i rad?
  • Anonym (Olika)
    Anonym (Gabi) skrev 2025-07-08 19:06:31 följande:
    Hur många glas dricker du då? Känner du att du måste vila från alkohol efter att ha druckit 1 glas vin 3 dagar i rad?
    Ja typ så, kroppen säger ifrån väldigt tydligt . Har aldrig tålt mycket alkohol .
  • Maggena
    Anonym (Juno) skrev 2025-07-08 15:22:52 följande:

Skulle snarare säga att det är enklare att göra sånt om man vet att man är ledig dagen efter. På samma sätt att man kanske är uppe senare på kvällen för att man inte måste gå upp klockan 6 dagen därpå för att hinna till jobbet i tid. 

Det här känns inte som raketforskning direkt..

Så om någon redan är ledig alltid, hade du tyckt det var ok med samma drickande som många har under sin semester? 
  • Anonym (Kajsa)

Blev faktiskt riktigt sugen efter att ha läst denna tråd så avnjuter nu ett glas vitt vin med bubbelvatten, så läskande och gott! Tack för inspirationen TS!

Annars har jag inte druckit något sen igår, förutom en öl till middagen. 

• Anonym (4,5)
    Anonym (Märker i) skrev 2025-07-08 15:53:19 följande:
    Ja, du unnar dig (belönar dig själv) genom att dricka ett extra glas rött på kvällen när det är semester. Ingen som helst skillnad vare sig semantiskt eller vad det faktiskt betyder.
    Som du märker nedan finns det åtminstone en till på denna jord som gör ungefär samma distinktion som jag gör.
  • Anonym (4,5)
    Anonym (d) skrev 2025-07-08 15:56:29 följande:
    En 4,5 till ostbrickan känns inte som TS målgrupp hehe
    Fast snudd på, kanske då TS nämner ett glas vin varje dag. 

Poängen är att vi som dricker lite extra på semestern kanske delvis gör det för att bryta vardagslunken - få känna något annat.

Förutom att det dessutom smakar gott förstås.
  • Anonym (Usch ja)

Min sambo dricker varje helg och nu under semestern varje eller varannan kväll. I måndags em köpte han en 3 liter bag in box som han började dricka av och nån grogg där emellan. Igår uppskattade jag att det kanske är 1 max 1,5 l kvar i dunken. Men han påstår att han minsann inte dricker för mycket..

• RödluvanGbgSwe
    Anonym (Usch ja) skrev 2025-07-09 09:54:20 följande:

Min sambo dricker varje helg och nu under semestern varje eller varannan kväll. I måndags em köpte han en 3 liter bag in box som han började dricka av och nån grogg där emellan. Igår uppskattade jag att det kanske är 1 max 1,5 l kvar i dunken. Men han påstår att han minsann inte dricker för mycket..

Oroväckande deluxe. Har ni barn? Isåfall är det snart dags att börja ställa ett ultimatum.
  • Anonym (Usch ja)
    RödluvanGbgSwe skrev 2025-07-09 09:58:30 följande:
    Oroväckande deluxe. Har ni barn? Isåfall är det snart dags att börja ställa ett ultimatum.

Vuxna barn
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Usch ja) skrev 2025-07-09 10:11:52 följande:

Vuxna barn
    Men då är det väl ok att dricka hur mycket man vill tänker jag. Jag kan också dricka vin varje dag på semestern, det är ju mitt val, min hälsa och mitt liv Skål
  • Anonym (m)

Nej jag mår inte så bra av alkohol när jag blir äldre upplever jag det som, sen efter 30-35 typ. Och jag vill inte tära på kroppen och hälsan. Umgås med folk som dricker mycket gillar jag inte heller så är glad att mina närmaste har samma syn. Älskar verkligen goda viner tyvärr men nej det är ändå inte värt det. Kan ta någon gång ibland och då inte så mycket. Men det blir inte mer för att det är semester och verkligen inte varje dag.

• Anonym (Malin)
    Anonym (m) skrev 2025-07-09 19:02:00 följande:

Nej jag mår inte så bra av alkohol när jag blir äldre upplever jag det som, sen efter 30-35 typ. Och jag vill inte tära på kroppen och hälsan. Umgås med folk som dricker mycket gillar jag inte heller så är glad att mina närmaste har samma syn. Älskar verkligen goda viner tyvärr men nej det är ändå inte värt det. Kan ta någon gång ibland och då inte så mycket. Men det blir inte mer för att det är semester och verkligen inte varje dag.

Men det är ju självklart ditt eget val, andra gör och väljer annorlunda.
  • Anonym (C)
    Anonym (Usch ja) skrev 2025-07-09 09:54:20 följande:

En alkoholist erkänner sällan sitt missbruk. De har alltid kontroll på intaget. Säger de. Inte förrän de i ser sitt problem kan de göra något åt det. Din man har alkoholproblem och behöver göra något åt det. Finns det småbarn i familjen är det förjävligt. Hoppas någon gör en ororsanmälan på mannen. Du är medberoende och är låst i situationen. 
  • Anonym (m)
    Anonym (Malin) skrev 2025-07-09 20:03:41 följande:
    Men det är ju självklart ditt eget val, andra gör och väljer annorlunda.
    Ja det vet jag väl?
  • Anonym (Malin)
    Anonym (C) skrev 2025-07-09 20:28:11 följande:
    En alkoholist erkänner sällan sitt missbruk. De har alltid kontroll på intaget. Säger de. Inte förrän de i ser sitt problem kan de göra något åt det. Din man har alkoholproblem och behöver göra något åt det. Finns det småbarn i familjen är det förjävligt. Hoppas någon gör en ororsanmälan på mannen. Du är medberoende och är låst i situationen. 
    Tydligen endast vuxna barn och då väljer man själv hur mycket man vill dricka.
  • Anonym (Jadå)
    Anonym (Inget själv...men) skrev 2025-07-08 15:31:13 följande:

Inget själv men min man kan dricka alkohol nästan varje dag på semestern om han inte behöver köra (jag har inget körkort). 1 öl till maten 1 öl på kvällen. Det är ganska mycket egentligen. Eftersom han inte blir berusad av den mängden så har jag inte störts av det men det är som sagt ganska mycket. Resten av året blir det 1+1 öl någon dag eller två runt jul samt 1-2 till tillfällen utöver det/år. (2-4 tillfällen+ semestern..säg 20 tillfällen).

Vet inte om jag skall agera på det? Vad tycker ni?

Men snälla någon, vad skulle det vara att agera på? Din man är inte i närheten av att dricka skadliga mängder och om han inte beter sig illa (och inte ens blir berusad), vad är då problemet att han tar någon öl ibland?

Jag tror att likväl som alkoholister har en skev bild av alkohol så gäller detsamma för många nykterister. Då man inte dricker själv är det lätt att ha förutfattade meningar och tro att livet måste cirkla kring alkohol bara för att en person väljer att dricka ibland. 

Det är också så att dricker man i princip aldrig så har man ingen tolerans. Då kan det snurra till ordentligt efter säg en starköl. Men den som dricker nu och då kanske behöver 2 eller 3 starköl innan de får samma effekt. 
  • Anonym (C)
    Anonym (Malin) skrev 2025-07-10 07:12:07 följande:
    Tydligen endast vuxna barn och då väljer man själv hur mycket man vill dricka.
    Toppen att det inte fanns småbarn i närheten. Visst sup skallen av sig får man göra men TS man är alkoholist med den höga konsumtionen. 
Svar på tråden Semesterdrickande