Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?

mari123 skrev 2025-07-08 12:35:45 följande:

Det pratas om ?tvångsblandning? i debatten men det är inte förenligt med demokrati! Det man kan göra för invandrarna är att bygga hyreshus åt dem i välbärgade områden! Det blir upp till kommunerna att bygga! För man kan inte tvinga någon att bekosta ett bygge!

Och det kommer säkert dra ner priserpa på villor i längden. Så efter en tid kommer de ha råd att köpa upp sig. 
  • Tow2Mater
    KillBill skrev 2025-07-09 12:18:54 följande:

Nej, det är ingen som har fått kalla fötter. Att modernisera utanförskapsområden, bygga nytt och införa striktare krav för att få bosätta sig i de områden som i dag klassas som utanförskapsområden kan av vissa uppfattas som radikalt, men det är absolut inte fråga om tvångsförflyttningar. 

Nej, att hindra och förbjuda vissa grupper att bosätta sig i ett område är inte tvångsförflyttning; varken i sverige eller gaza.
  • Tow2Mater
    KillBill skrev 2025-07-09 13:08:47 följande:
    Vilka menar du  förbjuds att bosätta sig i ett område?
    De med socialbidrag. Står i linken du gav.
  • Tow2Mater
    KillBill skrev 2025-07-09 13:56:46 följande:
    Personer utan fast inkomst och som endast har socialbidrag är redan utestängda från bostadsmarknaden. Med socialdemokraternas förslag blir kommunerna tvugna att hitta boende bostäder på andra ställer än redan sosialt belastade utanförskapsområden. Det säger sig självt att det är olämligt att samla alla människor i utanförskap på en plats.. 

I övrigt är det osmakligt av dig att jämföra detta förslag (som kommer leda till förbättringar för utsatta människor och människor i utanförskap) med Palestinier som drabbas  av Israels brott mot mänskligheten. Sådana jämförelser förminskar det fruktansvärda lidandet i Palestina.
    Jag tyckte det var roligt vi kom överens om något för en gångs skull 😀
  • Tow2Mater
    KillBill skrev 2025-07-09 14:48:43 följande:
    Kan du upplysa mig om vad vi skulle vara överns om? Jag kan nämligen inte se något sådant. 
    att hindra och förbjuda vissa grupper att bosätta sig i ett område är inte tvångsförflyttning; varken i sverige eller gaza.
  • Tow2Mater
    Anonym (Dev) skrev 2025-07-10 17:22:58 följande:
    Behöver göras med försiktighet och inte för många från utsatta områden på samma nya ställe.

Det är faktuskt väldigt olika hur barnen till familjerna som bor i utsatta områden är, det vet jag av egen erfarenhet. De kan vara jättelätta att ha att göra med, bara positivt bemötande av andra och med skolintresse. Föredömen.  Och andra kan ha med sig problembeteenden.
    Som i alla grupper. Men de som dras in i bombningar etc märks ju mer än rikemansbarn som snortar kokain Och liknande. Olika problem.
  • Tow2Mater
    Anonym (Sverige.) skrev 2025-07-10 21:43:53 följande:
    Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?Håller med dig att denna tråd inte håller sig till ämnet. Var med i början, men insåg fort att det inte skrivs om vad ämnet handlar om.
    Under 'visa endast' är detta ditt enda inlägg i tråden. Vilket annat nick skriver du under då??
  • Tow2Mater
    Anonym (Sverige.) skrev 2025-07-11 01:14:54 följande:
    Har haft samma hela tiden, men varit utan att skriva ett bra tag.
    Så ditt eget bidrag till diskussionen är enbart att klaga på att andra inte håller sig till ämnet. Vad originellt.
  • Tow2Mater
    Anonym (Dev) skrev 2025-07-16 13:54:21 följande:
    Kan du ge mig ett skäl till att de skötsamma familjerna och deras barn i utanförskapsområdena inte är värda en lugnare bostadsmiljö?

Delar av miljonprogramområdena behöver rivas. De som inte ger en god fysisk boendemiljö. 

Men S förslag kommer långt ifrån att lösa alla problem med integrationen.
    Vad anser du vara 'god fysisk boendemiljö' och 'inte en god fysisk boendemiljö' i sammanhanget?
  • Tow2Mater
    Cheers skrev 2025-07-16 20:39:33 följande:
    Dina frågor är verkligen en utmaning. Att det inte är så lätt att svara enket beror ju på vilken typ av bostäder det handlar om. Jag antar här att de flesta inte tänker på villor eller paradvåningar på Östermalm. Annars kunde man ju nämna Äppelviken i Bromma som exempel på ett väldigt attraktivt villaområde med stora tomter och Car Larssonhus eller lugna gator på stermalm med tre soliga  rum i fil mot gatan plus ytterligare ett par tre rum. Vackra gamla parkettgolv, högt i tak, öppen spis, stuckatur o.s.v. 

Ett väldigt fint exempel på flerfamiljshus är de s.k. barnrikehusen från 1940-talet i gröna närförorter. De är trevåningshus med mänskliga proportioner, s.k. smaljus som ger genomgående lägenheter med ljus från båda hållen. De är numera upprustade med parkett, helkaklade badrum med fönster och utbyttta kök med nya vitvaror. De ligger med ljus och luft mellan husen med mycket uppvuxen grönska och nära naturen. Och nära T-bana och stan.

Dåliga boende miljöer är betongförorter med jättekomplex som byggts med förakt föör mänskliga proportiner präglade av tristess och anonymitet, typ Sovjet. Usch.

Arkitekterna bor på Östermalm eller i Äppelviken om de har möjlighet.... 
    Jag har ingen erfarenhet av Stockkolm så kanske därfor jag undrar. Att det ska byggas någon slags Bullerbyidyll i alla områden tror jag inte är realistiskt. Oavsett kommer även nybyggda trevliga områden slumma igen om inte folk som bor där tar ansvar. Ju mindre man betalar (själv) for något, ju mindre ansvar tar man som en generell regel.
Svar på tråden Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?