Cheers skrev 2025-07-16 20:39:33 följande:
Dina frågor är verkligen en utmaning. Att det inte är så lätt att svara enket beror ju på vilken typ av bostäder det handlar om. Jag antar här att de flesta inte tänker på villor eller paradvåningar på Östermalm. Annars kunde man ju nämna Äppelviken i Bromma som exempel på ett väldigt attraktivt villaområde med stora tomter och Car Larssonhus eller lugna gator på stermalm med tre soliga rum i fil mot gatan plus ytterligare ett par tre rum. Vackra gamla parkettgolv, högt i tak, öppen spis, stuckatur o.s.v.
Ett väldigt fint exempel på flerfamiljshus är de s.k. barnrikehusen från 1940-talet i gröna närförorter. De är trevåningshus med mänskliga proportioner, s.k. smaljus som ger genomgående lägenheter med ljus från båda hållen. De är numera upprustade med parkett, helkaklade badrum med fönster och utbyttta kök med nya vitvaror. De ligger med ljus och luft mellan husen med mycket uppvuxen grönska och nära naturen. Och nära T-bana och stan.
Dåliga boende miljöer är betongförorter med jättekomplex som byggts med förakt föör mänskliga proportiner präglade av tristess och anonymitet, typ Sovjet. Usch.
Arkitekterna bor på Östermalm eller i Äppelviken om de har möjlighet....
Jag har ingen erfarenhet av Stockkolm så kanske därfor jag undrar. Att det ska byggas någon slags Bullerbyidyll i alla områden tror jag inte är realistiskt. Oavsett kommer även nybyggda trevliga områden slumma igen om inte folk som bor där tar ansvar. Ju mindre man betalar (själv) for något, ju mindre ansvar tar man som en generell regel.