Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?

Anonym (Dev) skrev 2025-07-25 12:55:55 följande:
    När en privat friskola etableras i en kommun och sätter glädjebetyg, så ökar de kommunala skolornas tendens att sätta höga betyg. Kan ses i statistik.

Har förstahandsinformation från en lärare som anställdes som slöjdlärare i en känd friskolekoncern.

Visade sig att alla elever hade högsta betyg i slöjd, men det var inte sådana kunskaper som de visade på hans  lektioner. Påtalade det för rektor, men fick inget gehör. Han slutade naturligtvis.

Rektorerna börjar pressa personal att sätta högre betyg än vad som skulle vara rätt. Vi får en betygsinflation. 
    Så varför görs inget åt korrupta lärare som verkar finnas överallt?

Att förbjuda alternativ är inte bra när allt annat som finns är dåligt.

kanske dags för skolan att gå tillbaka till att lära ut baskunskaper, där betyg kan regleras med nationella prov, och allt annat kan anses vara frivilliga extra aktiviteter som inte betygsätts.
  • Tow2Mater
    KillBill skrev 2025-07-25 14:57:51 följande:

Vad är alternativet till att agera mot den omfattande segregation vi ser i Sverige en segregation som är högre än i många jämförbara länder och som lett fram till alla våra utanförskapsområden? Om vi inte agerar nu kommer problemen bara att fördjupas. Att stå passivt vid sidan av, med armarna i kors, är ett recept på ännu större utanförskap, ökande kriminalitet och ett samhälle som slits isär.

Så jag frågar igen: Vad är ditt alternativ? Att låta problemen växa? Du är svaret skyldig.

Kanske en tvåstatslösning?
  • Tow2Mater
    Anonym (Dev) skrev 2025-07-25 16:27:23 följande:
    Återigen, du anser att alla som bor i utanförskapsområdena är kriminella, skriver "vad ska man göra med dem". Alltså, de som har jobb och där det inte finns några kriminella kopplingar, de familjerna behöver man inte göra" något alls med. Förutom att erbjuda den en lugnare boendemiljö.
    Borde inte de ha ett extra ansvar för sina landsmän i sitt område, och stå upp mot kriminalitet? De borde kanske anordna gemenskapspremierande aktiviteter i sitt område ?
  • Tow2Mater
    KillBill skrev 2025-07-26 15:01:10 följande:

Alla kommuner har ett bestånd av lägenheter som används vid behov, till exempel vid bostadsbränder, för psykiskt sjuka och missbrukare samt för flyktingar. Det handlar oftast om korttidsboende.

Alternativet till att köpa bostadsrätter hade sannolikt varit att hyra hotellrum, vilket troligtvis hade blivit dyrare. Tycker du att det hade varit en bättre lösning?

Om jag minns rätt sålde kommunerna bostadsrätterna direkt efter flyktingkrisen, då de bara användes under en begränsad period.

Tält och billiga baracker som kan flyttas efter behov vore bättre alternativ.
  • Tow2Mater
    Anonym (Dev) skrev 2025-07-26 20:11:55 följande:
    Kommunerna garanterade bostad till nyanlända i två år. Sedan sades familjerna upp.

Kommunen sålde sedan bostadsrätterna.Kan ha givit vinst i storstadsområdena, det var ökande bostadspriser när detta var mest aktuellt. 

De nya lägenheterna för integrering som byggs  i andra områden än utanförskapsområdem, kommer att ha lite lägre krav på inkomst för att få flytta in, men det kommer ändå att krävas att man har en lön för att ha råd med dem.

Inga socialbidragstagare kommer upp i sådana inkomster att de klarar kraven, även om de sänks lite, de har inte råd med nya hyreslägenheter. Hyran är inte annorluna än på andra håll.

Om man nu inte ger statligt investerigsbidrag för att bygga nya lägenheter i hela Sverige. Alltså ett generellt bidrag till allt bostadsbyggande, vilket det har talats om.

Nya lägenheter är dyra, speciellt i stora kommumer.

Jag börjar tro att en del i tråden inte förstår att många i utanförskapsområdea har arbeten, även om de inte är välbetalda.
    Var ska socialbidragstagare bo då när de inte har råd att hyra där och inte får hyra alls i utanforskapsområden?
  • Tow2Mater
    KillBill skrev 2025-07-27 13:44:41 följande:
    Idag har vissa skolor, i våra utanförskapsområden, upp till 90?% av eleverna utländsk bakgrund och 10 % svensk. Då är det nästintill omöjligt för skolan att erbjuda en bra undervisning för alla elever. Så kan vi självklart inte ha det. 
    Jag vill bara fråga om just detta, därfor citerar jag endast det stycket.

Varfor menar du att det är nästintill omöjligt för skolan att erbjuda en bra undervisning för alla elever där majporiteten är utländsk? Ar det pga språket? Annat?

Ett forslag: Om en elev inte klarar en viss gräns på ett språktest ska eleven gå i en klass som endast lär ut svenska språket forsta året på skolan, oavsett ålder, det kan vara blandade grupper. Efter ett år borde eleven klara att borja vanlig klass, då i den årskurs den skulle varit foregående år. Och det ska vara krav i dessa språkklasser, dra in foräldrar om elever inte skoter/anstränger sig och koppla det direkt till olika bidrag familjen inkasserar och foräldrars sysselsättningar.
  • Tow2Mater
    Louice12 skrev 2025-07-27 15:34:53 följande:
    Tillägg till detta inlägg. Källa: "Vi lärare" 3 mars 2024.

"Lärare i utsatta områden hör av sig och gråter. Ökad skolsegregation leder till allt tuffare arbetsmiljö för många lärare. På en del skolor har hot och våld blivit vardag inte bara från eleverna. Lärare och skolledningen utsätts för hot och tryck från föräldrar. Varje vecka slutar legitimerade lärare på grund av en omöjlig arbetsmiljö. Jag tycker att det är oanständigt, det som sker idag, att det offras ett antal skolor och elever. Man kan inte tvinga högpresterande elever att gå kvar. Jag har en viss förståelse för att elever och lärare väljer att byta skola när en skola har hamnat i en ond nedåtgående spiral. 

Kommer dessa stökiga elever att sköta sig om de får byta till en svensk lugn skola? Eller blir det som det står i artikeln: "Elever och lärare väljer att byta skola".

"Det offras ett antal skolor och elever".
    Är det så illa låter det som om skolpoliser och allvarligare konsekvenser för dåliga beteenden borde införas.
  • Tow2Mater
    KillBill skrev 2025-07-27 15:41:44 följande:

Om majoriteten av eleverna har begränsade kunskaper i svenska blir lärarens uppdrag mycket svårt.

Vad tycker du om att 10-30% av svenska elever i dag går i skolor där svenska inte längre är det dominerande språket? Tycker du det är hållbart. eller inser du, precis som jag, att vi måste bryta skolsegregationen? Svenska ska vara majoritetsspråk i varje grundskola. Det handlar inte om att exkludera någon, utan om att ge alla barn oavsett bakgrund en ärlig chans att lyckas.

Jag gav dig ett förslag. Att flytta runt elever som inte kan svenska är ingen lösning. Lösningen är att de lär sig svenska. 
  • Tow2Mater
    KillBill skrev 2025-07-27 17:48:38 följande:
    Du svarar inte på frågan tycker du att det är rimligt och hållbart med skolor där så lite som 10% av eleverna har svenskt ursprung eller tycker du som jag att vi måste bryta segregationen så att det blir en rimlig fördelning mellan elever med svensk och utländsk bakgrund?

För tydlighetens skull pratar jag om svenska elever som har svenska som modersmål.
    Ja jag tycker det är rimligt. Om det bor många utländska i ett område speglas det naturligtvis i skolorna. Vad jag inte tycker är rimligt är att problemen i problemskolorna inte fixas, utan man verkar vilja sprida problemen till andra skolor. Ställ lite krav på elever och föräldrar och rektorer. Och alla i dessa områden och skolor kan ju inte vara problemindivider - ställ krav att de bidrar till lösningar att hjälpa till att konstruktivt fixa sina egna områden och skolor.
  • Tow2Mater
    KillBill skrev 2025-07-27 18:08:46 följande:

Om du tycker att det är rimligt att vissa svenska elever går i skolor där uppemot 90?% av eleverna inte har svenska som modersmål, då är det svårt att förstå varför du motsätter dig en mer balanserad fördelning mellan barn med svensk och utländsk bakgrund i våra skolor.

Skolexperter och forskare  pekar på att en lägre skolsegregation skulle vara till fördel för den svenska skolan, för alla elever, oavsett bakgrund.

Sättet S verkar vilja gora det på kommer bara sprida problemen, inte fixa dem. 
Svar på tråden Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?