Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?
Nu blir jag lite förvirrad. Vad är det ni diskuterar egentligen? Är det asyl invandringen, arbetkrafts invandringen eller bara invandring i stort ?
När jag hör på vad i stort sett alla riksdagspartier säger så vill ALLA värna asylrätten. Vilket i förlängningen innebär att man är positiv till asylinvandring.
Detsamma gäller arbetskraftsinvandringen i stort sett alla riksdagspartier är positiva till arbetskraftsinvandring.
Så vad är det ni bråkar om? De enda som har annan uppfattning är SD som inte vill ha någon invandring alls.
Med andra ord är dessa diskussioner bara ett sätt för SD att radikalisera.
För egen del ser jag på problemet utifrån ett samhällsperspektiv och segrationen på bostadsmarknaden är ett av våra större problem. Det handlar om socioekonomisk segration och inbegriper såväl ensamstääende föräldrar, förtidspensionärer, arbetslösa, låginkomsttagare som invandrare. Alla dessa behöver bra och ändamålsmässiga bostäder där man trivs och vill leva.
Att vi behöver göra oss av med områden som inte fungerar och istället bygga bostäder där alla har råd att bo och planera områden utifrån människors behov av trygghet och service är väl ingen "invandrar fråga"
Asylrätten håller just nu på att ifrågasättas i Europa, åtminstone den form av assylrältt vi har just nu.
Grekland tex har infört en asylpaus för flyktingar som anländer med båt. Alla som anländer nu i sommar fängslas och får inte möjlighet att söka asyl.
Tyskland har nu bjudit in Danmark, Frankrike, Polen, Tjeckien till ett möte för att diskutera hur man snabbare kan utvisa migranter ut ur EU. Man undersöker också vilka tredje länder som skulle tänkas kunna hysa asylsökande från EU , mot en ersättning. De vill också ha starkare kontroller av EUs gränser och hårdare åtgärder mot flyktingsmugglare.