Det stora problemet är inte friskolorna, ni i S är ideologiskt blinda, i denna fråga. M är blinda i andra frågor. Lösningen är inte att ta bort friskolor, lösningen är att förbättra de kommunala.
Mina barn gick i en svensk kommunal skola med svenskfödda legitimerade invandrare och inga socioekonomiska problem i elevgruppen. Ändå var utbildningen av väldigt låg kvalitet. Lärarna hade låg kompetens, särskilt inom matematik.
Vi bytte till Kundkspsdkolan där mina barn utvecklades mycket bättre. De har nivå gruppering i basömnen och det var bra för båda mina barn, både den som är toppelev och den som hade det lite svårare.
Men vi har ett enormt priblem med brist på kompetens i matematik i svenska skolors lärarkårer, det löser man inte med att förbjuda friskolor.
Kunsksosdkolsn hade bara kegitimerade och motiverade lärare.
KillBill skrev 2025-07-25 10:58:51 följande:
Nej.
De skolor som anställer gästarbetare som lärare är i regel de marknadsdrivna skolorna som prioriterar lönsamhet framför kvalitet. Som du säkert känner till vill Socialdemokraterna avskaffa det marknadsstyrda skolsystemet.
Utöver det vill S också skärpa kraven: fler lärare ska ha lärarlegitimation, och en större andel av undervisningen ska ske på svenska. Sådana krav försvårar just det du beskriver, att skolor använder sig av billig gästarbetare utan rätt kompetens.
Hur ser du själv på att SD och regeringen vill underlätta för skolor att använda sig av billiga gästarbetare för att undervisa svenska skolelever?