Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?

Förslaget om folkomflyttning, det tror jag kommer att göra att S förlorar valet 3026.
    Mittenväljarna har ännu inte förstått vad förslaget innebär , men förhoppningsvis kommer detta förtydligas innan valet, så att vi alla har möjlighet att ta ställning.

• TvillingmammaVästgöte
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-21 09:59:59 följande:

Förslaget om folkomflyttning, det tror jag kommer att göra att S förlorar valet 3026.
    Mittenväljarna har ännu inte förstått vad förslaget innebär , men förhoppningsvis kommer detta förtydligas innan valet, så att vi alla har möjlighet att ta ställning.

2026 inte 3026! 
  • TvillingmammaVästgöte
    KillBill skrev 2025-07-21 18:17:44 följande:

Jaså det är du som är Louice12. Jag har ju redan svarat dig men här kommer svaret på ditt inlägg i tråden om riksdagsvalet igen; 

"Det är bra med självkritik och det gäller inte bara Socialdemokraterna. I princip alla partier som har suttit i regering, både borgerliga som Moderaterna och socialdemokratiskt ledda, har de senaste åren varit självkritiska.

När det gäller nordbor som flyttar söderut är inte allt så rosenskimrande som du vill ge intryck av. Ta bara Thailand som exempel: där förknippas svenskar tyvärr ofta med prostitution och i vissa fall även med barnsexhandel och pedofili, något som fått uppmärksamhet både i svensk och internationell media.

I Spanien finns också en del kritik mot hur svenskar beter sig. Många lever i en slags "bubbla", man handlar i svenska butiker, umgås mest med andra svenskar och lär sig knappt någon spanska. Man kan säga att de har svårt med integrationen. Dessutom finns en bild av att vissa svenskar på solkusten har problem med spriten och kan då uppfattas som störiga eller bråkiga"

Många spanjorer klagar på turister som är för många och som inte uppför sig. De har all rätt att göra detta. Precis som Thailändare har rätt att klaga på svenskar som bryter mot deras lagar. De kan ju göra mer än att klaga, de har all rätt att åtala och döma svenskar till fängelse om de bryter mot Thailöndsk lag. 

Jag försvarar ingen som beter sig illa i andra länder. 

På samma sätt har vi rätt att både klaga och åtala och utvisa de icke svenska medborgare som uppehåller sig i vårt land och beter sig illa eller till och med kriminellt. 

• TvillingmammaVästgöte

Jag tycker vi skall följa Danmarks förslag och införa en ny myndighet, som deras nya Hjemreisestyrelse. Den har till uppgift att se till att alla som får avslag på asylansökan verkligen utvisas och har haft stor framgång. Man uppmanar också invandrare som inte lyckats integrera sig och är arbetslösa att återvända till sina hemländer mot en bonus på 300 000 SEK.

• TvillingmammaVästgöte
    KillBill skrev 2025-07-22 12:53:21 följande:

Varför påstår du att hyresvärdarna inte skulle kontrollera ekonomi och liknande när det gäller invandrare?

De enda situationer där kraven på inkomst och liknande inte är lika höga är när socialtjänsten står för hyran. Men då handlar det om lägenheter för människor med sociala problem, psykisk ohälsa eller missbruk och i den gruppen finns även många svenskar.

Du har ju i tidigare inlägg beskrivit hur ointegrerade invandrare med sociala problem skall flyttas från utsatta områden och istället skall de bo i välbeställda områden för att främja integrationen.
    Hur skall då detta vara möjligt om hyresvärdar fortfarande får ha krav på inkomst???
    Jag förstår verkligen inte S förslag, hur detta skall gå till i verkligheten.  

Det är en vacker vision men det finns inga konkreta och verkningsfulla förslag från S.
    Varje gång man frågar, hur skall det gå till ? Då får man frågan kastad tillbaks i ansiktet, vill du inte motverka segregationen? Vill du segregation? Det var inte det jag sa, jag vill att S förklarar hur de tänkt göra.

• TvillingmammaVästgöte
    Louice12 skrev 2025-07-22 12:09:45 följande:
    För oss svenskar är det mycket svårt att få en lägenhet om man lever på bidrag, och inte har ett arbete. Att man har en fast inkomst är ett krav. Innan jag flyttade till min lägenhet så kontrollerade de även min ekonomi, och gjorde en bakgrundskoll. Men det gäller inte för invandrare?
    Var skall dessa invandrare bo som nu inte får bo i utsatta förorter och inte klarar de privata hyresvärdarnas krav? 
  • TvillingmammaVästgöte
    KillBill skrev 2025-07-22 13:14:26 följande:

Var ska alla missbrukare och personer med psykisk ohälsa bo när Socialdemokraterna vill sätta stopp för att placera dem i städernas redan hårt belastade utanförskapsområden?

Tycker du att det är rimligt att kommuner som Lidingö exporterar sina "problem", det vill säga socialt utsatta personer, till andra kommuner och just till de områden som redan har stora utmaningar? Eller borde inte en kommun som Lidingö ta ansvar för sina egna invånare och sina egna sociala problem?

Jag anser att det är rimligt att alla kommuner själva tar ansvar för sina invånare och sina utmaningar, och att människor med olika typer av problem fördelas mellan olika stadsdelar inom kommunen, så att inte enskilda områden behöver bära en oproportionerligt stor börda.

Problemet som gör att S nu vill dra igång ett folkomflyttningsprogram beror ju knappast på att svenskfödda missbrukare och psykiskt sjuka skall fördelas över Sveriges kommuner?? 

Det ni säger är det stora problemet är ju segregationen, dvs stora mängder invandrare  som bor i utsatta förorter. Det vill ni ändra på. Oklart hur. För ni vill inte ta bort inkomstkrav och  tvinga någon hyresvärd att ta emot dem. Och folkomflyttningen  skall bara ske inom kommunen?

Så tex Danderyd kommun kommer inte behöva ta emot några tvångsförflyttade invandrare?  

• TvillingmammaVästgöte
    KillBill skrev 2025-07-22 13:34:45 följande:

Vad pratar du om egentligen? Jag svarar sakligt och relevant på inläggen här i tråden. På vilket sätt menar du att mitt svar skulle vara ilsket? Jag bifogar det nedan så att alla själva kan bedöma.

Det finns ingen som anser att hyresvärdar ska tvingas skriva hyreskontrakt  med hyresgäster som saknar  betalningsförmåga. Var har du fått det ifrån?

PS. Du verkar lägga mer fokus på att angripa mig som person än att bemöta det jag faktiskt skriver.

Mitt inlägg: 
    "Varför påstår du att hyresvärdarna inte skulle kontrollera ekonomi och liknande när det gäller invandrare?

De enda situationer där kraven på inkomst och liknande inte är lika höga är när socialtjänsten står för hyran. Men då handlar det om lägenheter för människor med sociala problem, psykisk ohälsa eller missbruk och i den gruppen finns även många svenskar"

Hur skall då ointegrerade och arbetslösa invandrare kunna flytta från förorten? Det är omöjligt att förstå detta folkomflyttningsförslag som inte verkar vara förankrat i verkligheten över huvud taget.

Eller också vågar ni inte stå för era egna förslag, väl medvetna om hur beroende S är av mittenväljare.

• TvillingmammaVästgöte
    KillBill skrev 2025-07-22 13:43:18 följande:

Att samhället bygger mer blandat,  så att det även uppförs hyresrätter i mer väletablerade områden och fler bostadsrätter och småhus i eller i närheten av utsatta områden, är inte något "folkomflyttningsprogram". Det handlar om att på frivillig basis skapa möjligheter för människor att bo mer blandat i framtiden.

Förebilder finns i länder som Tyskland och Danmark, där man har lyckats bygga samhällen med betydligt mindre segregation och utanförskap än i Sverige.

När det gäller inkomstkrav ska de naturligtvis inte tas bort. Däremot bör det ställas krav på att de är rimliga. En hyresvärd ska inte kunna ställa orimligt höga inkomstkrav enbart i syfte att sålla bort eller diskriminera potentiella hyresgäster.

Jag tycker också att det är självklart att även en kommun som Danderyd ska ta emot invandrare, till exempel kvotflyktingar som Sverige åtagit sig att ta emot. Varför skulle de inte göra det?

Du fortsätter att ta Tyskland och Danmark som goda exempel på integration. De har lyckats bättre säger du. 

Danmark satsar stort på en ny myndighet för att skicka hem invandrare, Hjemreisekontoret, bland annat med hemresebidrag på 300 000 kr. Danmark för en extremt hård migrationspolitik och har mycket färre utlandsfödda än vad vi har. Dessa åtgärder har gett resultat , men Danmark är ändå inte nöjda, de vill minska asylmottagandet ännu mer. Och arbetskraftsinvandringen skall ske bara från 16 särskilt utvalda länder, vilka inte ligger i vare sig Afrika eller Mellanöstern.

Tyskland är just nu ledande i hård migrationspolitik pga de enorma integrationsproblem de upplever och de avvisar just nu asylsökande vid gränsen trots att en domstol i Tyskland underkänt detta, de fortsätter ändå att avvisa vid gränsen, pga de enorma integrationsproblemen.

Sverige, vi har ännu större integrationspolitikproblem och det beror på volymerna, vi har ännu större andel utomeuropeiska invandrare i Sverige än de har i både Danmark och Tyskland. 

Vi måste stoppa inflödet, det är enda sättet . Och utvisa dem som inte får asyl. 

Svar på tråden Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?