• Cheers

Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?

Som en del i socialdemokraternas programförslag Ny riktning för Sverige 2030 har en arbetsgrupp lämnat förslag om avveckling av utanförskapsområdena.

Arbetsgruppen föreslår bl.a. en folkomflyttning genom ekonomiska incitament så att ekonomiskt svaga lättare ska kunna bosätta sig i välbärgade områden medan ekonomiskt starkare ska uppmuntras att flytta till de nuvarande utanförskapsområdena.

Arbetsgruppens förslag handlar om en en fysisk omvandling (förbättring)  av utsatta områden och andra åtgärder för att motverka segregation och främja integration och, som det heter, en bättre balans i befolkningssammansättningen.

De åtgärder som direkt handlar om folkomflyttning beskrivs så här:

? omfattande inkomstkrav för inflyttning till alla utsatta områden. Såväl allmännyttiga som privata bostadsbolag får inte acceptera inflyttning av människor vars inkomst de senaste 6 månaderna varit försörjningsstöd.

? Sänkt tröskel för inflyttning till hyresrätter utanför utsatta områden. De krav som hyresvärdar ställer på en ny hyresgäst för tecknande av hyresavtal ska regleras i lag.

? förtur i bostadskön till lägenheter i utsatta områden för människor med akademiska meriter.

? I ett nästa steg ska staten ges befogenheter att vidta nödvändiga åtgärder för att uppnå de statliga målen?.

Låter det här som bra förslag? Många anser att den sociala ingenjörskonsten har gått för långt och liknar ?ja, det gamla Sovjet?

• Svar på tråden Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?
  • KillBill
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-22 09:23:01 följande:

Vem skall betala det ökade slitaget på lägenheterna som ofta uppstår om man inte har höga krav på hyresgästerna? 

Vem har sagt att man inte ska ställa höga krav på hyresgästerna? Ingen.

Det enda Socialdemokraterna har sagt är att privata hyresvärdar inte ska få ställa orimliga inkomstkrav för att hyra ut lägenheter, krav som kan användas för att diskriminera olika grupper från bostadsmarknaden.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill

Tråden har nu 251 inlägg, och det blir allt tydligare att högersympatisörerna helt saknar idéer om hur Sverige ska kunna minska bostads- och skolsegregationen samt komma tillrätta med landets utanförskapsområden.

Jag tror att det kommer att bli ett smärtsamt uppvaknande för SD och de övriga högerpartierna när de förlorar nästa val, just för att de helt saknar idéer om hur Sverige ska komma tillrätta med dessa problem.

• Cheers
    KillBill skrev 2025-07-22 10:14:19 följande:

Tråden har nu 251 inlägg, och det blir allt tydligare att högersympatisörerna helt saknar idéer om hur Sverige ska kunna minska bostads- och skolsegregationen samt komma tillrätta med landets utanförskapsområden.

Jag tror att det kommer att bli ett smärtsamt uppvaknande för SD och de övriga högerpartierna när de förlorar nästa val, just för att de helt saknar idéer om hur Sverige ska komma tillrätta med dessa problem.

Segregationen har kommit för att stanna. Det blir så med en ansvarslös invandringspolitik med massinvandring. Sossarna förslag om folkomflyttningar kommer inte att lösa problemen eftersom utanförskaparnas antal är så megastort. Fixa det, den som kan. Sossarnas folkomflyttningsförslag är dömt att misslyckas och blir bara ännu ett fiasko precis som olika sorters hittepåjobb. 
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Tow2Mater
    Anonym (Dev) skrev 2025-07-22 09:50:18 följande:
    I allmänyttans bolag fördelas inte konstnaderna för slitage på varje enskilt hus, utan det fördelas på hela beståndet av hus.

Det innebär att det inte blir någon förändring, eventuellt extra slitage i något av deras hus bekostas redan av bolaget, oavsett var huset ligger. 

Olika krav kan ge olika resultat. Man kan ha krav på att hyresgästen ska ha en inkomst från eget förvärvsarbete eller en egen firma. Redan där får du in människor med ordnade förhållanden.

Man kan även ha krav på att det inte får finnas någon typ av anmärkning på den boende sedan tidigare, varken ekonomiskt eller när det gäller störningar.
    Så hyrorna kommer att öka för alla för att specifikt täcka detta ökade slitage.
  • KillBill
    Louice12 skrev 2025-07-22 12:09:45 följande:
    För oss svenskar är det mycket svårt att få en lägenhet om man lever på bidrag, och inte har ett arbete. Att man har en fast inkomst är ett krav. Innan jag flyttade till min lägenhet så kontrollerade de även min ekonomi, och gjorde en bakgrundskoll. Men det gäller inte för invandrare?

Varför påstår du att hyresvärdarna inte skulle kontrollera ekonomi och liknande när det gäller invandrare?

De enda situationer där kraven på inkomst och liknande inte är lika höga är när socialtjänsten står för hyran. Men då handlar det om lägenheter för människor med sociala problem, psykisk ohälsa eller missbruk och i den gruppen finns även många svenskar.

• TvillingmammaVästgöte
    KillBill skrev 2025-07-22 12:53:21 följande:

Varför påstår du att hyresvärdarna inte skulle kontrollera ekonomi och liknande när det gäller invandrare?

De enda situationer där kraven på inkomst och liknande inte är lika höga är när socialtjänsten står för hyran. Men då handlar det om lägenheter för människor med sociala problem, psykisk ohälsa eller missbruk och i den gruppen finns även många svenskar.

Du har ju i tidigare inlägg beskrivit hur ointegrerade invandrare med sociala problem skall flyttas från utsatta områden och istället skall de bo i välbeställda områden för att främja integrationen.
    Hur skall då detta vara möjligt om hyresvärdar fortfarande får ha krav på inkomst???
    Jag förstår verkligen inte S förslag, hur detta skall gå till i verkligheten.  

Det är en vacker vision men det finns inga konkreta och verkningsfulla förslag från S.
    Varje gång man frågar, hur skall det gå till ? Då får man frågan kastad tillbaks i ansiktet, vill du inte motverka segregationen? Vill du segregation? Det var inte det jag sa, jag vill att S förklarar hur de tänkt göra.

• TvillingmammaVästgöte
    Louice12 skrev 2025-07-22 12:09:45 följande:
    För oss svenskar är det mycket svårt att få en lägenhet om man lever på bidrag, och inte har ett arbete. Att man har en fast inkomst är ett krav. Innan jag flyttade till min lägenhet så kontrollerade de även min ekonomi, och gjorde en bakgrundskoll. Men det gäller inte för invandrare?
    Var skall dessa invandrare bo som nu inte får bo i utsatta förorter och inte klarar de privata hyresvärdarnas krav? 
Svar på tråden Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?