• Cheers

Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?

Som en del i socialdemokraternas programförslag Ny riktning för Sverige 2030 har en arbetsgrupp lämnat förslag om avveckling av utanförskapsområdena.

Arbetsgruppen föreslår bl.a. en folkomflyttning genom ekonomiska incitament så att ekonomiskt svaga lättare ska kunna bosätta sig i välbärgade områden medan ekonomiskt starkare ska uppmuntras att flytta till de nuvarande utanförskapsområdena.

Arbetsgruppens förslag handlar om en en fysisk omvandling (förbättring)  av utsatta områden och andra åtgärder för att motverka segregation och främja integration och, som det heter, en bättre balans i befolkningssammansättningen.

De åtgärder som direkt handlar om folkomflyttning beskrivs så här:

? omfattande inkomstkrav för inflyttning till alla utsatta områden. Såväl allmännyttiga som privata bostadsbolag får inte acceptera inflyttning av människor vars inkomst de senaste 6 månaderna varit försörjningsstöd.

? Sänkt tröskel för inflyttning till hyresrätter utanför utsatta områden. De krav som hyresvärdar ställer på en ny hyresgäst för tecknande av hyresavtal ska regleras i lag.

? förtur i bostadskön till lägenheter i utsatta områden för människor med akademiska meriter.

? I ett nästa steg ska staten ges befogenheter att vidta nödvändiga åtgärder för att uppnå de statliga målen?.

Låter det här som bra förslag? Många anser att den sociala ingenjörskonsten har gått för långt och liknar ?ja, det gamla Sovjet?

• Svar på tråden Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?
  • KillBill
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-22 13:03:45 följande:
    Var skall dessa invandrare bo som nu inte får bo i utsatta förorter och inte klarar de privata hyresvärdarnas krav? 

Var ska alla missbrukare och personer med psykisk ohälsa bo när Socialdemokraterna vill sätta stopp för att placera dem i städernas redan hårt belastade utanförskapsområden?

Tycker du att det är rimligt att kommuner som Lidingö exporterar sina "problem", det vill säga socialt utsatta personer, till andra kommuner och just till de områden som redan har stora utmaningar? Eller borde inte en kommun som Lidingö ta ansvar för sina egna invånare och sina egna sociala problem?

Jag anser att det är rimligt att alla kommuner själva tar ansvar för sina invånare och sina utmaningar, och att människor med olika typer av problem fördelas mellan olika stadsdelar inom kommunen, så att inte enskilda områden behöver bära en oproportionerligt stor börda.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Meddelande borttaget
  • TvillingmammaVästgöte
    KillBill skrev 2025-07-22 13:14:26 följande:

Var ska alla missbrukare och personer med psykisk ohälsa bo när Socialdemokraterna vill sätta stopp för att placera dem i städernas redan hårt belastade utanförskapsområden?

Tycker du att det är rimligt att kommuner som Lidingö exporterar sina "problem", det vill säga socialt utsatta personer, till andra kommuner och just till de områden som redan har stora utmaningar? Eller borde inte en kommun som Lidingö ta ansvar för sina egna invånare och sina egna sociala problem?

Jag anser att det är rimligt att alla kommuner själva tar ansvar för sina invånare och sina utmaningar, och att människor med olika typer av problem fördelas mellan olika stadsdelar inom kommunen, så att inte enskilda områden behöver bära en oproportionerligt stor börda.

Problemet som gör att S nu vill dra igång ett folkomflyttningsprogram beror ju knappast på att svenskfödda missbrukare och psykiskt sjuka skall fördelas över Sveriges kommuner?? 

Det ni säger är det stora problemet är ju segregationen, dvs stora mängder invandrare  som bor i utsatta förorter. Det vill ni ändra på. Oklart hur. För ni vill inte ta bort inkomstkrav och  tvinga någon hyresvärd att ta emot dem. Och folkomflyttningen  skall bara ske inom kommunen?

Så tex Danderyd kommun kommer inte behöva ta emot några tvångsförflyttade invandrare?  

• KillBill
    Louice12 skrev 2025-07-22 13:20:05 följande:
    Om du inte har ett bra svar, så ställer du en ny ilsken fråga för att komma undan. Och som vanligt får du alltid med att svenskar minsann också kan orsaka problem. Du dammsuger hela Internet för att hitta något från 1800-talet. Det kallas för undanflykter i en diskussion.

Hyresägare vill inte skriva ett hyreskontrakt om man inte har en fast inkomst för att vara säkra på att få in hyran varje månad. Men om det är invandrare som går på bidrag, ska en privat hyresägare då tvingas att skriva ett hyreskontrakt även om de inte vill?

Vad pratar du om egentligen? Jag svarar sakligt och relevant på inläggen här i tråden. På vilket sätt menar du att mitt svar skulle vara ilsket? Jag bifogar det nedan så att alla själva kan bedöma.

Det finns ingen som anser att hyresvärdar ska tvingas skriva hyreskontrakt  med hyresgäster som saknar  betalningsförmåga. Var har du fått det ifrån?

PS. Du verkar lägga mer fokus på att angripa mig som person än att bemöta det jag faktiskt skriver.

Mitt inlägg: 
    "Varför påstår du att hyresvärdarna inte skulle kontrollera ekonomi och liknande när det gäller invandrare?

De enda situationer där kraven på inkomst och liknande inte är lika höga är när socialtjänsten står för hyran. Men då handlar det om lägenheter för människor med sociala problem, psykisk ohälsa eller missbruk och i den gruppen finns även många svenskar"

• TvillingmammaVästgöte
    KillBill skrev 2025-07-22 13:34:45 följande:

Vad pratar du om egentligen? Jag svarar sakligt och relevant på inläggen här i tråden. På vilket sätt menar du att mitt svar skulle vara ilsket? Jag bifogar det nedan så att alla själva kan bedöma.

Det finns ingen som anser att hyresvärdar ska tvingas skriva hyreskontrakt  med hyresgäster som saknar  betalningsförmåga. Var har du fått det ifrån?

PS. Du verkar lägga mer fokus på att angripa mig som person än att bemöta det jag faktiskt skriver.

Mitt inlägg: 
    "Varför påstår du att hyresvärdarna inte skulle kontrollera ekonomi och liknande när det gäller invandrare?

De enda situationer där kraven på inkomst och liknande inte är lika höga är när socialtjänsten står för hyran. Men då handlar det om lägenheter för människor med sociala problem, psykisk ohälsa eller missbruk och i den gruppen finns även många svenskar"

Hur skall då ointegrerade och arbetslösa invandrare kunna flytta från förorten? Det är omöjligt att förstå detta folkomflyttningsförslag som inte verkar vara förankrat i verkligheten över huvud taget.

Eller också vågar ni inte stå för era egna förslag, väl medvetna om hur beroende S är av mittenväljare.

• KillBill
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-22 13:23:19 följande:

Problemet som gör att S nu vill dra igång ett folkomflyttningsprogram beror ju knappast på att svenskfödda missbrukare och psykiskt sjuka skall fördelas över Sveriges kommuner?? 

Det ni säger är det stora problemet är ju segregationen, dvs stora mängder invandrare  som bor i utsatta förorter. Det vill ni ändra på. Oklart hur. För ni vill inte ta bort inkomstkrav och  tvinga någon hyresvärd att ta emot dem. Och folkomflyttningen  skall bara ske inom kommunen?

Så tex Danderyd kommun kommer inte behöva ta emot några tvångsförflyttade invandrare?  

Att samhället bygger mer blandat,  så att det även uppförs hyresrätter i mer väletablerade områden och fler bostadsrätter och småhus i eller i närheten av utsatta områden, är inte något "folkomflyttningsprogram". Det handlar om att på frivillig basis skapa möjligheter för människor att bo mer blandat i framtiden.

Förebilder finns i länder som Tyskland och Danmark, där man har lyckats bygga samhällen med betydligt mindre segregation och utanförskap än i Sverige.

När det gäller inkomstkrav ska de naturligtvis inte tas bort. Däremot bör det ställas krav på att de är rimliga. En hyresvärd ska inte kunna ställa orimligt höga inkomstkrav enbart i syfte att sålla bort eller diskriminera potentiella hyresgäster.

Jag tycker också att det är självklart att även en kommun som Danderyd ska ta emot invandrare, till exempel kvotflyktingar som Sverige åtagit sig att ta emot. Varför skulle de inte göra det?

• Tow2Mater
    KillBill skrev 2025-07-22 13:43:18 följande:

Att samhället bygger mer blandat,  så att det även uppförs hyresrätter i mer väletablerade områden och fler bostadsrätter och småhus i eller i närheten av utsatta områden, är inte något "folkomflyttningsprogram". Det handlar om att på frivillig basis skapa möjligheter för människor att bo mer blandat i framtiden.

Förebilder finns i länder som Tyskland och Danmark, där man har lyckats bygga samhällen med betydligt mindre segregation och utanförskap än i Sverige.

När det gäller inkomstkrav ska de naturligtvis inte tas bort. Däremot bör det ställas krav på att de är rimliga. En hyresvärd ska inte kunna ställa orimligt höga inkomstkrav enbart i syfte att sålla bort eller diskriminera potentiella hyresgäster.

Jag tycker också att det är självklart att även en kommun som Danderyd ska ta emot invandrare, till exempel kvotflyktingar som Sverige åtagit sig att ta emot. Varför skulle de inte göra det?

Ser ut som sossarnas strategi för att sänka priserna på bostäder, i alla områden.
  • TvillingmammaVästgöte
    KillBill skrev 2025-07-22 13:43:18 följande:

Du fortsätter att ta Tyskland och Danmark som goda exempel på integration. De har lyckats bättre säger du. 

Danmark satsar stort på en ny myndighet för att skicka hem invandrare, Hjemreisekontoret, bland annat med hemresebidrag på 300 000 kr. Danmark för en extremt hård migrationspolitik och har mycket färre utlandsfödda än vad vi har. Dessa åtgärder har gett resultat , men Danmark är ändå inte nöjda, de vill minska asylmottagandet ännu mer. Och arbetskraftsinvandringen skall ske bara från 16 särskilt utvalda länder, vilka inte ligger i vare sig Afrika eller Mellanöstern.

Tyskland är just nu ledande i hård migrationspolitik pga de enorma integrationsproblem de upplever och de avvisar just nu asylsökande vid gränsen trots att en domstol i Tyskland underkänt detta, de fortsätter ändå att avvisa vid gränsen, pga de enorma integrationsproblemen.

Sverige, vi har ännu större integrationspolitikproblem och det beror på volymerna, vi har ännu större andel utomeuropeiska invandrare i Sverige än de har i både Danmark och Tyskland. 

Vi måste stoppa inflödet, det är enda sättet . Och utvisa dem som inte får asyl. 

• KillBill
    Tow2Mater skrev 2025-07-22 13:48:52 följande:
    Ser ut som sossarnas strategi för att sänka priserna på bostäder, i alla områden.
    I takt med att sveriges problem med segregation och utanförskapsområden minskar kommer fastighetspriserna att öka. 
  • TvillingmammaVästgöte
    KillBill skrev 2025-07-22 13:53:44 följande:
    I takt med att sveriges problem med segregation och utanförskapsområden minskar kommer fastighetspriserna att öka. 
    Vad som kommer att hända är att problemen och kriminaliteten kommer sprida sig över allt . 
Svar på tråden Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?