• Cheers

Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?

Som en del i socialdemokraternas programförslag Ny riktning för Sverige 2030 har en arbetsgrupp lämnat förslag om avveckling av utanförskapsområdena.

Arbetsgruppen föreslår bl.a. en folkomflyttning genom ekonomiska incitament så att ekonomiskt svaga lättare ska kunna bosätta sig i välbärgade områden medan ekonomiskt starkare ska uppmuntras att flytta till de nuvarande utanförskapsområdena.

Arbetsgruppens förslag handlar om en en fysisk omvandling (förbättring)  av utsatta områden och andra åtgärder för att motverka segregation och främja integration och, som det heter, en bättre balans i befolkningssammansättningen.

De åtgärder som direkt handlar om folkomflyttning beskrivs så här:

? omfattande inkomstkrav för inflyttning till alla utsatta områden. Såväl allmännyttiga som privata bostadsbolag får inte acceptera inflyttning av människor vars inkomst de senaste 6 månaderna varit försörjningsstöd.

? Sänkt tröskel för inflyttning till hyresrätter utanför utsatta områden. De krav som hyresvärdar ställer på en ny hyresgäst för tecknande av hyresavtal ska regleras i lag.

? förtur i bostadskön till lägenheter i utsatta områden för människor med akademiska meriter.

? I ett nästa steg ska staten ges befogenheter att vidta nödvändiga åtgärder för att uppnå de statliga målen?.

Låter det här som bra förslag? Många anser att den sociala ingenjörskonsten har gått för långt och liknar ?ja, det gamla Sovjet?

• Svar på tråden Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?
  • TvillingmammaVästgöte

Om det vore så lätt som att bygga hyresrätter i attraktiva välbeställdabområdrn, då hade vi inga integrationsproblem.
    Där jag bor finns massor av nybyggda hyreslägenheter , många med sjöutsikt i fint område, ingen kötid krävs.
    Men hur skall arbetslösa invandrare ha råd att bo där?
    De privata hyresvärdarna lär inte vara intresserade av att hyra ut til människor som saknar arbete och inkomst?
    Skall S begränsa äganderätten?
    Eller talar vi om en kraftigt utbyggd allmännytta?
    Hur tvingar ni de rika moderata kommunerna att göra detta när S har regeringsmakten, troligen efter nästa val?

Ni måste redovisa vad ni vill göra och vad det kommer att kosta så att vi svenskar kan ta ställning till detta, inför valet.

• Anonym (noname)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-20 11:34:08 följande:

Om det vore så lätt som att bygga hyresrätter i attraktiva välbeställdabområdrn, då hade vi inga integrationsproblem.
    Där jag bor finns massor av nybyggda hyreslägenheter , många med sjöutsikt i fint område, ingen kötid krävs.
    De privata hyresvärdarna lär inte vara intresserade av att hyra ut til människor som saknar arbete och inkomst?
    Hur tvingar ni de rika moderata kommunerna att göra detta när S har regeringsmakten, troligen efter nästa val?

Ni måste redovisa vad ni vill göra och vad det kommer att kosta så att vi svenskar kan ta ställning till detta, inför valet.

För (s) är det TVÅNGSMETODER som gäller, inget annat!
  • KillBill
    Anonym (noname) skrev 2025-07-20 11:38:44 följande:
    För (s) är det TVÅNGSMETODER som gäller, inget annat!

Det är uppenbart att du saknar argument, men måste du verkligen fylla tråden med rena lögner? Förslaget från S innehåller inte tvångsmetoder. Om du ändå vill delta i diskussionen, försök åtminstone hålla dig till verkligeheten och håll dig till sanningen.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-20 11:34:08 följande:

Efter snart 30 år av moderat politik, som lett till kraftigt ökad bostads- och skolsegregation (bland annat genom EBO-lagen och införandet av marknadsskolan), är det förstås naivt att tro att det finns någon quick fix. Men man måste börja någonstans och de förslag som S har lagt fram är åtminstone steg i rätt riktning.

Sedan undrar jag varför du ens blandar in äganderätten i diskussionen? Det finns inga som helst förslag om att inskränka den. Om vi pratar om allmännyttan i resursstarka områden, som till exempel Danderyd, är risken knappast att den skulle bli för stor, utan snarare att den knappt existerar i dag.

Du skriver i tidigare inlägg att det är rätt att försöka minska segregationen. Men då vore det intressant att höra vilka åtgärder du tycker skulle vara bra? För hittills har varken M eller SD lagt fram några egna förslag alls.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (noname)
    KillBill skrev 2025-07-20 12:16:49 följande:

Efter snart 30 år av moderat politik, som lett till kraftigt ökad bostads- och skolsegregation (bland annat genom EBO-lagen och införandet av marknadsskolan), är det förstås naivt att tro att det finns någon quick fix. Men man måste börja någonstans och de förslag som S har lagt fram är åtminstone steg i rätt riktning.

Sedan undrar jag varför du ens blandar in äganderätten i diskussionen? Det finns inga som helst förslag om att inskränka den. Om vi pratar om allmännyttan i resursstarka områden, som till exempel Danderyd, är risken knappast att den skulle bli för stor, utan snarare att den knappt existerar i dag.

Du skriver i tidigare inlägg att det är rätt att försöka minska segregationen. Men då vore det intressant att höra vilka åtgärder du tycker skulle vara bra? För hittills har varken M eller SD lagt fram några egna förslag alls.

De där 30 åren av moderat politik ser jag gärna att du förklarar ordentligt!`
    Var? Hur? När?  Vilka? På vilket sätt? 

Och håll dig för guds skull till verkligheten och till sanningen, annars fyller DU tråden med rena lögner, vilket du f ö gjort några ggr redan.

(s) skriver givetvis inte rakt ut förändring genom tvångsmetoder, men det är vad som lär ske om de får makten. Total makt och maktspråk ligger i gger i det partiets dna
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Dev)
    Louice12 skrev 2025-07-20 19:20:18 följande:

I mitt område byggdes ett höghus med bostadsrätter. En granne till mig hade lyckats spara ihop några miljoner för att köpa en egen lägenhet. Men de var mycket dyra, och svårsålda. Så kommunen köpte in dessa 40 lägenheter, och nyanlända fick flytta dit. Med tiden blev det alltmer stökigt och rörigt. De ställde ut allt bråte på gården, och kommunen ställde ut en container eftersom soprummet var en fullständig katastrof. Jag är ofta vaken på nätterna, så jag ser att det regelbundet kommer bilar, och personer som går in i huset i en kvart, och åker sedan därifrån. Polisen kommer med jämna mellanrum. Två gånger har det brunnit i källaren. 

Min granne har nu flyttat därifrån, och är tillbaka i hyreshuset där jag bor. Hon måste nu betala för båda lägenheterna, det är ingen som vill köpa hennes bostadsrätt. Och tyvärr så är detta inget ovanligt. Jag har själv fått flytta från två fina och lugna områden efter skjutningar och stök i centrum.

Socialdemokraterna vill ?med full kraft bryta segregationen? och på så vis ?rycka upp gängkriminaliteten med rötterna". På vilket sätt går de från kriminalitet, och påbörjar utbildning och får ett jobb, om de bor i ett bättre område? Risken är också mycket stor att dessa områden efter några år enbart består av invandrare. Svenskar flyttar runt för att få komma till lugna och trygga områden.

Det är skillnad på om etablerade invandrarfamiljer, med arbete,  flyttar in och om nyanlända flyttar in på socialförvaltningskontrakt.  

Värdarna accepterar bara människor med vanliga inkomster och inga anmärkningar från tidigare hyresvärdar. 

Det blir mer vanliga familjer som då flyttar in enligt förslaget.

Vi har invandrarfamiljer i området där jag bor och  insatserna på bostadsrätter ligger fortsatt högt. Men så har vi privata hyresvärdar i de hyreshus som finns i området, och de har höga krav på de som flyttar in.
  • Tow2Mater
    Anonym (Dev) skrev 2025-07-20 19:34:23 följande:
    Det är skillnad på om etablerade invandrarfamiljer, med arbete,  flyttar in och om nyanlända flyttar in på socialförvaltningskontrakt.  

Värdarna accepterar bara människor med vanliga inkomster och inga anmärkningar från tidigare hyresvärdar. 

Det blir mer vanliga familjer som då flyttar in enligt förslaget.

Vi har invandrarfamiljer i området där jag bor och  insatserna på bostadsrätter ligger fortsatt högt. Men så har vi privata hyresvärdar i de hyreshus som finns i området, och de har höga krav på de som flyttar in.
    Fast Socaildemokraterna vill ju ändra på det med

Inför omfattande inkomstkrav för inflyttning till alla utsatta områden. Såväl allmännyttigasom privata bostadsbolag får inte acceptera inflyttning av människor vars inkomst de senaste 6 månaderna varit försörjningsstöd.

och

Sänkt tröskel för inflyttning till hyresrätter utanför utsatta områden. De krav som
    hyresvärdar ställer på en ny hyresgäst för tecknande av hyresavtal ska regleras i lag.

Var ska de med socailbidrag och mycket låga inkomster flytta in om de inte längre får flytta till sk utsatta områden? Det kan bli lag på att privata värdar i trygga områden måste ta emot dem.
  • TvillingmammaVästgöte
    Tow2Mater skrev 2025-07-20 20:21:07 följande:
    Fast Socaildemokraterna vill ju ändra på det med

Inför omfattande inkomstkrav för inflyttning till alla utsatta områden. Såväl allmännyttigasom privata bostadsbolag får inte acceptera inflyttning av människor vars inkomst de senaste 6 månaderna varit försörjningsstöd.

och

Sänkt tröskel för inflyttning till hyresrätter utanför utsatta områden. De krav som
    hyresvärdar ställer på en ny hyresgäst för tecknande av hyresavtal ska regleras i lag.

Var ska de med socailbidrag och mycket låga inkomster flytta in om de inte längre får flytta till sk utsatta områden? Det kan bli lag på att privata värdar i trygga områden måste ta emot dem.
    Det skulle jag säga är en inskränkning av äganderätten. Som fastighetsägare måste man ju kunna ha krav på inkomst 
Svar på tråden Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?