• Cheers

Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?

Som en del i socialdemokraternas programförslag Ny riktning för Sverige 2030 har en arbetsgrupp lämnat förslag om avveckling av utanförskapsområdena.

Arbetsgruppen föreslår bl.a. en folkomflyttning genom ekonomiska incitament så att ekonomiskt svaga lättare ska kunna bosätta sig i välbärgade områden medan ekonomiskt starkare ska uppmuntras att flytta till de nuvarande utanförskapsområdena.

Arbetsgruppens förslag handlar om en en fysisk omvandling (förbättring)  av utsatta områden och andra åtgärder för att motverka segregation och främja integration och, som det heter, en bättre balans i befolkningssammansättningen.

De åtgärder som direkt handlar om folkomflyttning beskrivs så här:

? omfattande inkomstkrav för inflyttning till alla utsatta områden. Såväl allmännyttiga som privata bostadsbolag får inte acceptera inflyttning av människor vars inkomst de senaste 6 månaderna varit försörjningsstöd.

? Sänkt tröskel för inflyttning till hyresrätter utanför utsatta områden. De krav som hyresvärdar ställer på en ny hyresgäst för tecknande av hyresavtal ska regleras i lag.

? förtur i bostadskön till lägenheter i utsatta områden för människor med akademiska meriter.

? I ett nästa steg ska staten ges befogenheter att vidta nödvändiga åtgärder för att uppnå de statliga målen?.

Låter det här som bra förslag? Många anser att den sociala ingenjörskonsten har gått för långt och liknar ?ja, det gamla Sovjet?

• Svar på tråden Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?
  • TvillingmammaVästgöte
    Tow2Mater skrev 2025-07-24 00:19:27 följande:
    Hmm.. Så bostadsköer ska tas bort då, eller ska bara infödda svenskar tvingas stå i dem i åratal och andra får en gräddfil in i bra områden?

Låter som du tror en sänkning av lönen man måste ha för att få hyra kommer locka lågbetalda invandrare till dessa bättre områden. Men deras barn kommer fortfarande inte vilja flytta från kamraterna, och de vill fortfarande ha nära till sina specialbutiker och inte vara den synliga "invandrarfamiljen". Kanske borde de få hyresrabatter, t ex halva hyran i tre år, om klungor av minst tre eller fyra lågbetalda invandrarfamiljer flyttar samtidigt? Och de kan då öppna en egen liten butik i källaren och sälja sina specialvaror till hela området?

Krasst sett kommer ju lågbetalda utländska invadera områdena om de kan skippa bostadsköerna, och de med högre löner kommer till slut flytta ut. (Svenska låglönearbetare kommer ju aldrig kunna flytta in om de fortfarande måste stå i bostadsköerna.)
    Svenska ungdomar som inte kommer från väl bemedlade familjer kommer att tvingas in i utanförskapsområdena. Det sker nog till viss del redan idag. Det är nog en anledning till att svenska ungdomar i det lägre lönespannet inte bildar familj idag. Även svenska barn värvas som barnsoldater idag, vem vill utsätta sina barn för det?
  • Anonym (Dev)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-24 07:34:01 följande:
    Svenska ungdomar som inte kommer från väl bemedlade familjer kommer att tvingas in i utanförskapsområdena. Det sker nog till viss del redan idag. Det är nog en anledning till att svenska ungdomar i det lägre lönespannet inte bildar familj idag. Även svenska barn värvas som barnsoldater idag, vem vill utsätta sina barn för det?
    Nativiteten sjunker i alla grupper i Sverige idag.Även för dem som bor i utanförskapsområdena. 

Arbetslöshet, ändrad inställning till familjebildning, brist på bostäder och bristande frsmtidstro verkar vara orsaken.

Varför skulle ungdomar av etnisk svensk härkomst, som bosätter sig i utanförskapsområden i 23-årsåldern, värvas som "barnsoldater" ? Det finns gott om 12-13-åringar i de områdena som kan ta de uppdragen. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Dev) skrev 2025-07-24 07:50:26 följande:
    Nativiteten sjunker i alla grupper i Sverige idag.Även för dem som bor i utanförskapsområdena. 

Arbetslöshet, ändrad inställning till familjebildning, brist på bostäder och bristande frsmtidstro verkar vara orsaken.

Varför skulle ungdomar av etnisk svensk härkomst, som bosätter sig i utanförskapsområden i 23-årsåldern, värvas som "barnsoldater" ? Det finns gott om 12-13-åringar i de områdena som kan ta de uppdragen. 
    Inte 23-åringarna.
    Deras barn.
    Därför vill inte unga bilda familj i utanflrskapsområden. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Tow2Mater skrev 2025-07-24 00:19:27 följande:
    Hmm.. Så bostadsköer ska tas bort då, eller ska bara infödda svenskar tvingas stå i dem i åratal och andra får en gräddfil in i bra områden?

Låter som du tror en sänkning av lönen man måste ha för att få hyra kommer locka lågbetalda invandrare till dessa bättre områden. Men deras barn kommer fortfarande inte vilja flytta från kamraterna, och de vill fortfarande ha nära till sina specialbutiker och inte vara den synliga "invandrarfamiljen". Kanske borde de få hyresrabatter, t ex halva hyran i tre år, om klungor av minst tre eller fyra lågbetalda invandrarfamiljer flyttar samtidigt? Och de kan då öppna en egen liten butik i källaren och sälja sina specialvaror till hela området?

Krasst sett kommer ju lågbetalda utländska invadera områdena om de kan skippa bostadsköerna, och de med högre löner kommer till slut flytta ut. (Svenska låglönearbetare kommer ju aldrig kunna flytta in om de fortfarande måste stå i bostadsköerna.)
    Att tro att bostadsintegration kommer att lösa problemen med kriminalitet är naivt.
  • TvillingmammaVästgöte

Vi borde minska inflödet. Vi har en stor invandring idag. Det rör sig om anhöriga, arbetskraft och studenter. Samt en del asylsökande. Vi skulle behöva ett mindre inflöde under några år, komma ikapp med bostäder och svenskundervisning. 

• Meddelande borttaget
  • Surkräm

Jag vill inte bo med invandrare. Om jag en dag skaffar barn vill jag flytta till ett område med åtminstone 90% svenskar. Jag vill inte bli berikad. Jag växte upp i en sådan ort och vill inte att någon annan ska uppleva det.

• KillBill

Det som svenska medborgare verkligen borde frukta är inte människor i utsatta områden utan regeringar och partier som, likt SD, står med armarna i kors och vägrar ta itu med den djupa segregationen i samhället.

Så länge vi inte på allvar bekämpar orsakerna till utanförskap, som trångboddhet, skolmisslyckanden, arbetslöshet och bristande samhällsnärvaro kommer vi inte heller åt konsekvenserna: den höga kriminaliteten, de låga skolresultaten och den sociala splittringen.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Cheers
    KillBill skrev 2025-07-24 09:32:06 följande:

Det som svenska medborgare verkligen borde frukta är inte människor i utsatta områden utan regeringar och partier som, likt SD, står med armarna i kors och vägrar ta itu med den djupa segregationen i samhället.

Så länge vi inte på allvar bekämpar orsakerna till utanförskap, som trångboddhet, skolmisslyckanden, arbetslöshet och bristande samhällsnärvaro kommer vi inte heller åt konsekvenserna: den höga kriminaliteten, de låga skolresultaten och den sociala splittringen.

Orsaken till utanförskapet är den ansvarslösa massinvandringspolitiken. De problem som du radar upp beror just på denna för det svenska samhället så destruktiva politik.
  • Cheers
    Surkräm skrev 2025-07-24 09:11:02 följande:

Jag vill inte bo med invandrare. Om jag en dag skaffar barn vill jag flytta till ett område med åtminstone 90% svenskar. Jag vill inte bli berikad. Jag växte upp i en sådan ort och vill inte att någon annan ska uppleva det.

Din inställning är mycket lätt att förstå.
Svar på tråden Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?