• Anonym (deppigsingel)

Tappat livslusten

Hej forumfolk. Jag är en man som verkligen har tappat livslusten den senaste tiden. Egentligen har den funnits i många år men nu känner jag att den blivit ordentligt stark. Det blir såhär på sommaren ofta.

Jag har typ inga vänner jag träffar längre förutom typ en gång om året. Jag har aldrig haft så många vänner. Aldrig haft en flickvän. Insett att jag aldrig kommer få uppleva min första flickvän.

Jag har funderat senaste dagarna på att bara ge upp allt. Säga upp mig från jobbet. Flytta utomlands och när pengarna är slut dränka mig i havet eller något. Har gått till läkaren till och från under några år men det hjälper inte riktigt. Anledningarna till att jag mår dåligt finns kvar.

Hur ska jag tänka här? :/

• Svar på tråden Tappat livslusten
  • Anonym (Loka)
    Anonym (deppigsingel) skrev 2025-07-14 18:48:29 följande:
    Till stor del gör jag det. Men det är väldigt ensamt att aldrig få en kram och sådant. Aldrig ha någon att mysa med i soffan. 
    Att du till stor del hänger upp ditt mående på om du skulle få en flickvän? Men du behöver ha en bra tillvaro själv också, för annars är risken att du uppfattas klängig eller efterhängsen. Och du behöver kunna tillföra i samtal. Det blir begränsat om du har mkt lite utbyte med ngn/ngt annat utöver en partner. 
    Så se det snarare som att det du skapar för dig själv är en bit på rätt väg. (Se inte detta som kritik, utan som hjälp.)
  • Anonym (Loka)
    Anonym (Lk) skrev 2025-07-14 18:38:28 följande:

Det är en bra idé att bli volontär. Även jag, utan att kunna språket, hittade kommunikation när jag åkte till Erikshjälpen som volontär. Jag vet också att kommunen har en tjänst som heter "Svensk vän" eller något liknande. Det är när en migrant söker en "vän" för att öva sin svenska. Kommunen har säkert någon slags databas med personer som går med på att kommunicera med någon för att få hjälp att behärska svenska. Allt som återstår är att skicka in en ansökan))) Dessutom finns det många intressanta personer bland migranterna, alla med sitt eget modersmål. Även användbart för självutveckling.

Så bra, Lk :) Man blir imponerad att du på 6 månader hunnit med att testa att vara volontär, tränat med andra, m.m. Trots språkbarriären. 

Får man fråga om du studerar? Är du ung eller äldre? Du behöver inte svara om du inte vill. Jag blev bara nyfiken. :)
  • Anonym (Jä)
    Anonym (deppigsingel) skrev 2025-07-14 18:48:29 följande:
    Till stor del gör jag det. Men det är väldigt ensamt att aldrig få en kram och sådant. Aldrig ha någon att mysa med i soffan. 

I trådstarten berättar du att du tänker ta livet av dig pga att du inte känner en frid i singelskapet. Du hänger upp hela ditt mående på att någon annan (flickvän) ska fixa och ta ett ansvar över dig för att undvika att känna ett egenansvar. 

Så det du skriver här stämmer inte. 

Ingen annan kan ta hand om dig. Andra kan säkert hjälpa till (terapi, vården osv) men inget kommer att fungera om du inte återtar självansvaret först. Det kräver att du faktiskt lägger ner idén på flickvän som en lösning. Det är inte en lösning. Det är en ursäkt du använder omedvetet för att slippa arbetet och ansvaret. Ju snabbare du förstår det, desto bättre.

• Anonym (deppigsingel)
    Anonym (Loka) skrev 2025-07-14 19:06:57 följande:
    Att du till stor del hänger upp ditt mående på om du skulle få en flickvän? Men du behöver ha en bra tillvaro själv också, för annars är risken att du uppfattas klängig eller efterhängsen. Och du behöver kunna tillföra i samtal. Det blir begränsat om du har mkt lite utbyte med ngn/ngt annat utöver en partner. 
    Så se det snarare som att det du skapar för dig själv är en bit på rätt väg. (Se inte detta som kritik, utan som hjälp.)
    Jag har en bra tillvaro själv. Det enda jag saknar är en flickvän.
  • Anonym (Jä)
    Anonym (deppigsingel) skrev 2025-07-14 20:33:28 följande:
    Du säger ju att du ska ta livet av dig för att du inte har en bra tillvaro själv? Vad menar du?
  • Anonym (Loka)
    Anonym (deppigsingel) skrev 2025-07-14 20:33:28 följande:
    Du skrev att du har typ inga vänner. Jag tolkade dig då som att du var ensam också därför. 

Jag tänker att det är viktigt att tänka att en flickvän inte ska fylla också en vän-kvot. Det blir väldigt mkt att lägga på en person. Du behöver vänner också. 
  • Anonym (Lk)
    Anonym (Loka) skrev 2025-07-14 19:13:17 följande:
    ???????, ???? :) ? ?????????, ??? ?? 6 ??????? ?? ????? ??????????? ???? ? ????????????, ??????????????? ? ??????? ? ?.?., ???????? ?? ???????? ??????. 

????? ????????, ?? ???????? ?? ????? ??? ????????? ?????? ?? ????????, ???? ?? ??????. ??? ?????? ?????????. :)
    Jag är 34. Jag lever på bidrag som betalas ut av migrationsverket. Så det är inte direkt toppen))) Sedan jag kom har jag på något sätt försökt kila in mig i livet, eftersom det är obehagligt att vara beroende, även om det är påtvingat. Idag har jag äntligen kommit överens om ett jobb. Arbetsplatsen ligger cirka 700 kilometer från där jag bor. Jag ska åka dit om ett par dagar, så jag blir glad om ni önskar mig lycka till))) Jag ger mig ut i det okända. Allt vi kom överens om är bara ord för tillfället. Jag vet inte exakt vad som kommer att hända där. Så en önskan om lycka skulle inte skada.
  • Anonym (Loka)
    Anonym (Lk) skrev 2025-07-14 23:30:47 följande:
    Jag är 34. Jag lever på bidrag som betalas ut av migrationsverket. Så det är inte direkt toppen))) Sedan jag kom har jag på något sätt försökt kila in mig i livet, eftersom det är obehagligt att vara beroende, även om det är påtvingat. Idag har jag äntligen kommit överens om ett jobb. Arbetsplatsen ligger cirka 700 kilometer från där jag bor. Jag ska åka dit om ett par dagar, så jag blir glad om ni önskar mig lycka till))) Jag ger mig ut i det okända. Allt vi kom överens om är bara ord för tillfället. Jag vet inte exakt vad som kommer att hända där. Så en önskan om lycka skulle inte skada.
    Åh, grattis! Spännande att åka dit och höra mer. Hoppas det känns bra. 

7 mil låter lite långt, men kan gå att pendla. 

Jag håller tummarna att jobbet känns bra. :) Behöver du tacka ja även om det känns som att jobbet inte passar dig? 
  • Anonym (Lk)
    Anonym (Loka) skrev 2025-07-15 09:52:59 följande:
    Åh, grattis! Spännande att åka dit och höra mer. Hoppas det känns bra. 

7 mil låter lite långt, men kan gå att pendla. 

Jag håller tummarna att jobbet känns bra. :) Behöver du tacka ja även om det känns som att jobbet inte passar dig? 
    Jag skrev 700 kilometer. Det är ungefär 450 mil))) Jag tycker att jag borde tacka ja till vilket jobb som helst. Sedan tidig barndom har jag inte varit beroende av någon och är van vid att ta hand om mig själv. Jag kom till Sverige i januari, fick tillfälligt skydd och med det månatligt ekonomiskt stöd. Jag hoppades snabbt hitta ett jobb och leva på min inkomst. Men allt drog ut på tiden i sex månader, och det skadar min stolthet. Därför är jag redo att ta mig an vilket jobb som helst.
  • Anonym (J)

Prata med en samtalsterapeut på vårdcentralen tex.

Svar på tråden Tappat livslusten