• Anonym (deppigsingel)

Tappat livslusten

Hej forumfolk. Jag är en man som verkligen har tappat livslusten den senaste tiden. Egentligen har den funnits i många år men nu känner jag att den blivit ordentligt stark. Det blir såhär på sommaren ofta.

Jag har typ inga vänner jag träffar längre förutom typ en gång om året. Jag har aldrig haft så många vänner. Aldrig haft en flickvän. Insett att jag aldrig kommer få uppleva min första flickvän.

Jag har funderat senaste dagarna på att bara ge upp allt. Säga upp mig från jobbet. Flytta utomlands och när pengarna är slut dränka mig i havet eller något. Har gått till läkaren till och från under några år men det hjälper inte riktigt. Anledningarna till att jag mår dåligt finns kvar.

Hur ska jag tänka här? :/

• Svar på tråden Tappat livslusten
  • Anonym (Dino)
    Anonym (deppigsingel) skrev 2025-07-13 19:22:48 följande:
    Tappat livslusten

Hej forumfolk. Jag är en man som verkligen har tappat livslusten den senaste tiden. Egentligen har den funnits i många år men nu känner jag att den blivit ordentligt stark. Det blir såhär på sommaren ofta.

Jag har typ inga vänner jag träffar längre förutom typ en gång om året. Jag har aldrig haft så många vänner. Aldrig haft en flickvän. Insett att jag aldrig kommer få uppleva min första flickvän.

Jag har funderat senaste dagarna på att bara ge upp allt. Säga upp mig från jobbet. Flytta utomlands och när pengarna är slut dränka mig i havet eller något. Har gått till läkaren till och från under några år men det hjälper inte riktigt. Anledningarna till att jag mår dåligt finns kvar.

Hur ska jag tänka här? :/

Skaffa en flickvän och familj. 

Det är liksom det livet handlar om 35+
  • Anonym (Verkligen inte)
    Anonym (Dino) skrev 2025-07-14 11:07:08 följande:

Nej det är det livet handlar om ifall man vill att det ska göra det.
    Att skaffa barn bara för att låter väldigt sorgligt.
  • Anonym (Dino)
    Anonym (Verkligen inte) skrev 2025-07-14 12:44:01 följande:
    Nej det är det livet handlar om ifall man vill att det ska göra det.
    Att skaffa barn bara för att låter väldigt sorgligt.
    Du förstår inte. Man skaffar inte barn bara för att, utan för att det ger livet en djupare mening. 

Och jo, det är det livet handlar om. Att det några mentala fjortisar säger emot förändrar inte det.
  • beli
    Anonym (Dino) skrev 2025-07-14 14:13:41 följande:
    Du förstår inte. Man skaffar inte barn bara för att, utan för att det ger livet en djupare mening. 

Och jo, det är det livet handlar om. Att det några mentala fjortisar säger emot förändrar inte det.
    Du verkar inte ha en aning om hur det är när man verkligen är deprimerad och självmordsbenägen, så var försiktig med hur du uttrycker dig.

Alla människor vill inte ha barn. Alla människor skulle dessutom inte bli lämpliga föräldrar. Ska vissa barn plågas genom livet för att deras föräldrar övertalades av nån att skaffa barn? Det är barnen som ska ha det bra, inte de vuxna som SKA skaffa barn för att själva må bättre. Usch.

TS: Små steg låter bra, som andra har sagt. Nu på sommaren är det nog som lättast att ta sig ut lite.

Har du några intressen alls?
  • Anonym (Loka)

Hoppas TS kommer tillbaka och skriver. Vill gärna höra hur det går. 
    Jag vet de som varit i/nära samma sits. Du är inte ensam. 

• Anonym (deppigsingel)
    Anonym (Loka) skrev 2025-07-13 19:48:55 följande:

Hej, det väldigt ensamt, ja. Du skulle behöva ta lite kontakt runt om dig. Har du kanske ngn kollega du kan göra ngt med? Beroende på hur det ser ut med kollegor och arbetsplats.. 
    Eller ngn granne att växla några ord med? 
    Små steg framåt. 

Har du ngn hobby? Ngt du skulle vilja prova? Det kan vara svårt att komma igång när man mår som du gör. Prova ngt enkelt som att springa en liten bit. Hur känns det? Oftast känns det iaf lite bättre i kroppen. Och om det är ngt dy tycker om så kan du nog utveckla det med att hitta ngn att springa med el går med i en löpargrupp. 

Har tyvärr ingen så pass nära kollega. Jag pratar med grannar ibland, men det är pensionärer :P

Hm ja, inte såhär på rak arm. Jag är ute och går en hel del särskilt nu på sommaren. Problemet är att jag går i ide på vintern.

Lättare sagt än gjort. Inte ens haft min första flickvän ännu. Det är tufft att hitta någon.
    beli skrev 2025-07-14 14:20:49 följande:
    Har du några intressen alls?
    Inga sociala intressen tyvärr :/
  • Anonym (Jä)

Varför kan du inte hitta friden i ditt singelskap? Tror du att allt löser sig om du har en flickvän? Då hänger du ju upp ditt mående på en annan person som ska fixa och ta hand om dig.

Du behöver känna och ta ett ansvar över dig själv. Det här med flickvän är faktiskt bara ursäkter för att slippa göra det.

• Anonym (Loka)
    Anonym (deppigsingel) skrev 2025-07-14 16:02:02 följande:
    Har tyvärr ingen så pass nära kollega. Jag pratar med grannar ibland, men det är pensionärer :P

Hm ja, inte såhär på rak arm. Jag är ute och går en hel del särskilt nu på sommaren. Problemet är att jag går i ide på vintern.

Lättare sagt än gjort. Inte ens haft min första flickvän ännu. Det är tufft att hitta någon.Inga sociala intressen tyvärr :/
    TS, försök att se det som att ditt mående och en flickvän är två olika saker. Om du stärker dig själv och mår bättre så blir du också mer attraktiv. Och du har mer att tillföra. Jag förstår att det känns ensamt men försök att se det som två parallella saker iaf. 

Testa att ta steg mot sociala intressen. Prova ngt lättsamt. Vad skulle det kunna vara för dig? 

Och det är bra att du iaf har grannar att prata med. Kan du utöka det lite på ngt sätt? Vara volontär i ngt sammanhang? Hjälpa ngn med ngt? Annat? Försök att utmana dig lite att växla några ord med ngn ny. 
  • Anonym (Lk)

Det är en bra idé att bli volontär. Även jag, utan att kunna språket, hittade kommunikation när jag åkte till Erikshjälpen som volontär. Jag vet också att kommunen har en tjänst som heter "Svensk vän" eller något liknande. Det är när en migrant söker en "vän" för att öva sin svenska. Kommunen har säkert någon slags databas med personer som går med på att kommunicera med någon för att få hjälp att behärska svenska. Allt som återstår är att skicka in en ansökan))) Dessutom finns det många intressanta personer bland migranterna, alla med sitt eget modersmål. Även användbart för självutveckling.

• Anonym (deppigsingel)
    Anonym (Jä) skrev 2025-07-14 16:14:04 följande:

Varför kan du inte hitta friden i ditt singelskap? Tror du att allt löser sig om du har en flickvän? Då hänger du ju upp ditt mående på en annan person som ska fixa och ta hand om dig.

Du behöver känna och ta ett ansvar över dig själv. Det här med flickvän är faktiskt bara ursäkter för att slippa göra det.

Till stor del gör jag det. Men det är väldigt ensamt att aldrig få en kram och sådant. Aldrig ha någon att mysa med i soffan. 
Svar på tråden Tappat livslusten