-
-
Svar på tråden Invaderad
-
Nej du är inte högkänslig, grannarna låter skitjobbiga och påträngande.
-
Vet din partner att du faktiskt känner såhär?
Låt dig inte bli en del av ett tramsbegrepp utan grund. Du har grund för inte vara utvilad och behöva en paus
-
De gillar att dricka öl, grilla och prata skvaller. Du gillar det inte lika mycket.
-
Underbar partner du har. Varför åkte du inte hem istället?
-
Men varför ber du dem inte gå hem? Varför ber inte din partner dem gå hem? På vilket sätt skulle det hjälpa att din partner flyr hemmet, menar hen? Då blir du ju ensam kvar med de invasiva grannarna.
Och nej, du är inte högkänslig.
-
Det är inte min partner som ska fly hemmet, det är min granne som tycker att jag ska gå och sätta mig hemma hos honom ifall jag tycker dom är störande hemma hos mig. Om det hade varit tvärtom, att jag hade gått hem till nån av dessa och betett mig så då hade det tagit hus i helsicke kan jag säga. Men hemma hos oss är allt tillåtet av nån anledning. Om jag ber dom gå hem då skulle ingen av dom prata med mig mer tror jag. Vilket känns lite orättvist då jag inte har gjort nåt. Jag bara råkar bo här. Min partner är väl den som har godkänt detta så jag förmodar att det skulle vara konstigt om hen skickade iväg alla.Anonym (Wera) skrev 2025-07-13 22:08:15 följande:
Men varför ber du dem inte gå hem? Varför ber inte din partner dem gå hem? På vilket sätt skulle det hjälpa att din partner flyr hemmet, menar hen? Då blir du ju ensam kvar med de invasiva grannarna.
Och nej, du är inte högkänslig.
-
Sälj sommarstugan!
-
Ja hade sålt tror ju, svårt att ja semester med folk som inte fattar att man vill ha de lugnt å göra annat!
-
Ok. Men vad menade du då med det här: Min partner sade till mig dag 1 att hen skulle hålla sig borta hos dom andra grannarna om det blev för mycketMoana skrev 2025-07-13 22:18:56 följande:Det är inte min partner som ska fly hemmet, det är min granne som tycker att jag ska gå och sätta mig hemma hos honom ifall jag tycker dom är störande hemma hos mig..
-
Men då är det ju din partner som är stökig, ohyfsad och elak, inte dina grannar. Varför skyller du på grannarna när det är din partner som beter sig som en skitstövel?Moana skrev 2025-07-13 22:18:56 följande:Min partner är väl den som har godkänt detta så jag förmodar att det skulle vara konstigt om hen skickade iväg alla.
-
Det är ditt ansvar att stå upp för dig själv och säga vad du behöver. Jag hade aldrig accepterat det där i två veckor, hade blivit tokig dag 2 eller 3!Moana skrev 2025-07-13 21:21:41 följande:Invaderad Har lite svårt att sätta in detta i rätt forum men valde relationsproblem. Är på semester vid sommarstuga och känner mig så totalt invaderad av grannarna här. Ända sedan vi kom hit för två veckor sedan har det inte gått en dag utan att någon har kommit hit till oss och suttit och druckit öl och skrävlat om diverse. Min partner sade till mig dag 1 att hen skulle hålla sig borta hos dom andra grannarna om det blev för mycket, men det har inte blivit så. Nu är det nästan dags att åka hem och jag är allt annat än utvilad. När vi satt vid middagen så kom en av grannarna börnande på fyrhjuling in på tomten och sa att ?nu har ni fem minuter på er att äta upp middagen innan som andra kommer?. Sen gick han fram till mig och sa att om jag tycker det är jobbigt så kan jag gå hem till honom och sätta mig. Jag ska alltså behöva fly från mitt eget hem för att få vara ifred på semestern. Det är så påfrestande. Överreagerar jag? Alla andra verkar tycka detta är ok. Jag har börjat googla på högkänslighet och undrar om jag är en sådan person, samtidigt så känns det onormalt att det ska vara all in i 14 dagar (vi är 50 plus kan jag säga). Nu måste jag snart gå ut med ett av husdjuren och då vet jag att det står en hög med folk utanför dörren som undrar vad det är för fel på en och som ska fråga hur man mår osv?
-
Nej, du är inte högkänslig. Men du och din partner är olika och nu är det dags för dig att stå upp för dig själv. Säg ifrån att nu räcker det. Och han får ta diskussionen med grannarna han väljer att sitta och supa med på kvällarna.
Tycker inte bara problemet är att de är hos er och stör dig. Problemet är även om han skulle gå hem till dem - varför väljer han att spendera varje kväll på semestern med andra än sin partner?! Det hade sårat mig enormt! Nån kväll hade jag varit helt okej med, men varje kväll?
Sen undviker jag att gå in i diskussionen om att supa varje dag på sin semester..
Så, stå upp för dig själv! Du och det du känner är viktigt! -
Vad säger din partner när du påtalat detta?
-
Det är ju din sambo som är boven i dramat så fråga dig själv om du vill leva med nån som uppenbarligen inte respekterar dig och hellre dricker med grannarna än umgås med dig .
-
Huga vilka grannar ni har,Moana skrev 2025-07-13 21:21:41 följande:t ?nu har ni fem minuter på er att äta upp middagen innan som andra kommer?. Sen gick han fram till mig och sa att om jag tycker det är jobbigt så kan jag gå hem till honom och sätta mig. J
Inte nog att det är ohyggligt ohyffsade, dessutom VET dem uppenbart att du tycker det är jobbigt, men kommer ÄNDÅ.... Och din sambo verkar vara ren sillmjölke i sammanhanget.
Visst, ok, alla har vi olika behov av olika saker och alla är vi olika sociala osv, men rent öl-slag VARJE KVÄLL? Det är DIN semester också.... Och din sambo måste lyssna in dig likväl. Inte bara acceptera att Öl-Berra och Baginbox-Bittan med Gekås Mysbyxor, Flipp-Flopps och urtvättadT-shirt med hål överallt fullkomligt VÄLLER över er och behandlar er stuga som någon slags alternativ fest yta.
Vill de bli lever marinerade i Alkohol - absolut, vi är alla vuxna människor, men INTE hemma hos Er!! Och jag blir så... arg.. Har de INGET hyffs nånstans? Om de nu vet att du inte gillar att de kommer över varje kväll, och ändå fortsätter det. Och hur nyktert framför de sitt fordon, kan man fundera? Bara för att man kör där man inte tror det är någon trafik upphör inte trafikförordningen.
Stackars dig :( Du måste verkligen ta ett ordentligt samtal med din sambo och hota med att fortsätter det här, då dår hen se sig om efter en annan stug-semester deltagare. Att du helt enkelt inte följer med nästa gång. Fullkomlig oacceptabel semester att behöva tvingas genomlida andras semester alkoholism.... ) -
Aha jag missuppfattade där. Min partner skulle hänga nån annanstans då var det som sas till mig dag 1. Grannarna hänger med partnern och stör inte mig i så fall. Men det blir lite som att fira semestern ensam ifall hen går iväg. Partern är mer spontan än mig och kan bestämma saker snabbt utan mig, medan jag hellre vill planera in nån middag då o då och helst vilka som ska komma också, men det är som att dessa gränser inte respekteras öht. Folk bara kommer. Och stannar. Och det är inga lågmälda typer utan folk som hörs och talar till en på ett sätt som kräver att man lyssnar. Vilket jag inte är intresserad av. Men då är man ?sur? o ?konstig?.Anonym (Wera) skrev 2025-07-14 07:38:06 följande:Ok. Men vad menade du då med det här: Min partner sade till mig dag 1 att hen skulle hålla sig borta hos dom andra grannarna om det blev för mycket
-
Vad säger grannarna om du ex sägare: nä, nu får ni gå någon annanstans för nu ska jag fixa med mina saker och vill vara ifred?
-
Ok, jag fattar! Men, som sagt, då är det ju primärt din sambo som är problemet, inte grannarna.Moana skrev 2025-07-14 10:40:37 följande:Aha jag missuppfattade där. Min partner skulle hänga nån annanstans då var det som sas till mig dag 1. Grannarna hänger med partnern och stör inte mig i så fall. Men det blir lite som att fira semestern ensam ifall hen går iväg. Partern är mer spontan än mig och kan bestämma saker snabbt utan mig, medan jag hellre vill planera in nån middag då o då och helst vilka som ska komma också, men det är som att dessa gränser inte respekteras öht. Folk bara kommer. Och stannar. Och det är inga lågmälda typer utan folk som hörs och talar till en på ett sätt som kräver att man lyssnar. Vilket jag inte är intresserad av. Men då är man ?sur? o ?konstig?.
-
Jag har grannar där jag bor permanent som gärna poppar upp som gubben i lådan, jag har inga problem med det en stund, det är en som jag tycker är lite jobbig men om jag inte vill säga själv typ "när nu måste vi fixa middagen" eller nåt så säger jag bara till maken som då säger "efter den här ölen så kan jag inte hänga längre" så är det bra med det, ett tag kunde han komma över så fort han såg makens bil komma hem men då sa han ifrån att "när jag kommer hem från jobbet så vill jag bara koppla av en stund ifred" och det respekteras. Jag tror inte att dina grannar menar illa, de vet inte att det stör dig och de tycker säkert att det är kul att ses när ni kommer. Din sambo får helt enkelt säga till dem att ni vill umgås lite tillsammans bara ni, normalfungerande personer förstår och respekterar det