• Anonym (tipsa)

IKEA-shoppa, tips tack

Jag = ung vuxen utan familj som just fått egen lägenhet.

Situation = får "soc"-hjälp att handla saker som behövs för eget hem på IKEA. IKEA är den "godkända" butiken i kommunen, jag får helt enkelt inte handla någon annanstans om jag ska ha hjälpen. Det har viss något med avtal och kvitton att göra.

Framför allt så är det "prylar" som ska inköpas då lägenheten är möblerad.

Ge mig tips på vilka handdukar, sängkläder och köksprylar som är en bra balans mellan pris och kvalitet, så skulle jag bli väldigt tacksam. Och kanske om det är något annat som man "måste" ha men som ni kanske inte tänkte på själv förrän efteråt.

• Svar på tråden IKEA-shoppa, tips tack
  • Anonym (U)
    Anonym (Lilla m) skrev 2025-07-15 17:22:58 följande:
    Därför att de frågar om det redan på ansökningspapperen. Man är skyldig att redovisa precis allt man har, både pengar och saker som kan omsättas till pengar. Det är inte tillåtet att undanhålla något.
    Det är inte omöjligt att det skiljer sig mellan olika handläggare hur petigt det är. Jag har haft kontakt med andra delar av soc och olika handläggare jobbar på minst sagt olika sätt. 
  • Anonym (tipsa)
    Anonym (Patricia) skrev 2025-07-15 08:05:26 följande:

Vet du vad som exakt finns i din lägenhet?  

Det är dumt om du köper på dig saker som du sen upptäcker redan finns i bostaden . 

2500 kr  räcker ingenstans om du också måste köpa mattor, taklyse, täcken och annan inredning utöver sånt du måste ha. Då försvinner pengarna fort . 

Prioritera helt enkelt . Ta gärna hjälp av nån kompis att skriva en inköpslista. Kolla in Ikea  på nätet vad sakerna faktiskt kostar så ser du snabbt  vad pengarna räcker till. 

Kom ihåg också att du inte får behålla några pengar som blir över så maxa inköp och se till att använda alla kronor smart. 

Ja jag vet vad som finns, jag flyttade in igår. 

Mattor och sånt känns inte som att det brådskar direkt, det kan vänta tills jag har mer pengar. Det är mest det som behövs för att det ska fungera som jag ska köpa. Just nu är det måstena jag måste få ihop.
  • Anonym (tipsa)
    Anonym (Katja) skrev 2025-07-15 11:04:17 följande:

Om du kan pressa in det i budgeten så köp dubbla uppsättningar av lakan, påslakan och örngott. Ibland är det bra att kunna bädda rent även om man inte har tvättstugan den dagen.

Är köket fullt utrustat eller behöver du kastruller, tallrikar, osthyvel etc?

Jag behöver allt sånt, det enda som finns i köket är diskställ.
  • Anonym (tipsa)
    Anonym (Lilla m) skrev 2025-07-15 13:23:23 följande:
    Fast om jag fattat rätt så kan TS ju ändå inte köpa någonting på loppis, pengarna kan bara användas på IKEA.
    Precis så är det. Jag tror inte ens att jag får några "pengar", utan jag ska åka till ikea tillsammans med en från ungdomshjälpen, som har, vaddå, ett företagskort eller tar på faktura till kommunen eller vad det nu är.
  • Anonym (Lilla m)
    Anonym (U) skrev 2025-07-15 17:29:16 följande:
    Det är inte omöjligt att det skiljer sig mellan olika handläggare hur petigt det är. Jag har haft kontakt med andra delar av soc och olika handläggare jobbar på minst sagt olika sätt. 
    Ja kanske finns de som ser mellan fingrarna. 
  • Anonya
    Anonym (tipsa) skrev 2025-07-15 17:14:12 följande:
    Ja, I princip. Det finns säng, soffa, bord, stolar, byrå, bokhylla, tvättställ, diskställ, strykbräda, men det finns inte strykjärn, kastruller, sängkläder, osv osv. Jag har inte heller direkt något själv utöver en gammal resväska med lite kläder, några gamls leksaker och minnessaker.

Tack för tipsen! 

Grattis till första lägenheten! Hoppas att du kommer att trivas bra. 

Du har sovit där en natt. Då måste du väl haft kudde, täcke och lakan? Och någon tallrik och glas? Är bra om det finns något från förut. 

När ska ni handla? Har du några pengar alls utöver de 2500? Om, finns det någon loppis du kan besöka före IKEA och se vad du kan fynda för nästan inget alls? Om det finns någon bakluckeloppis eller liknande är det allra bäst, speciellt lite innan stängningsdags då många vill bli av med så mycket som möjilgt för att de inte kommer att sälja fler gånger. 

Hurdana behov har just du? Hur många tror du kommer äta samtidigt där? Studerar du? I så fall kanske du behöver en bordslampa om det inte är tillräckligt mycket ljus från tex kökslampan. 

• Anonym (f)
    Anonym (Lilla m) skrev 2025-07-15 14:53:10 följande:
    Som hon behöver till annat om hon ens har dem. Socialen räknar varenda krona och vad man förväntas använda dem till.
    Till viss del rätt men TS har rätt till bistånd så TS kan lika gärna ha fått sin första utbetalning innan inflyttning eller kommer strax att få.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (tipsa)
    Anonya skrev 2025-07-15 20:26:32 följande:

Grattis till första lägenheten! Hoppas att du kommer att trivas bra. 

Du har sovit där en natt. Då måste du väl haft kudde, täcke och lakan? Och någon tallrik och glas? Är bra om det finns något från förut. 

När ska ni handla? Har du några pengar alls utöver de 2500? Om, finns det någon loppis du kan besöka före IKEA och se vad du kan fynda för nästan inget alls? Om det finns någon bakluckeloppis eller liknande är det allra bäst, speciellt lite innan stängningsdags då många vill bli av med så mycket som möjilgt för att de inte kommer att sälja fler gånger. 

Hurdana behov har just du? Hur många tror du kommer äta samtidigt där? Studerar du? I så fall kanske du behöver en bordslampa om det inte är tillräckligt mycket ljus från tex kökslampan. 

Nej, jag använde en jacka som kudde och täcke behövs inte när det är så här varmt. Inga tallrikar eller glas heller, jag har ätit mackor med skinka och mjukost på tub på, och druckit mjölk och juice ut paketen, och ätit frukt och morötter.

På torsdag ska vi handla. Jag har just nu 1000 kr till mat också från soc, de har jag på mitt egna kort. Jag kommer få mer pengar i slutet av månaden. Det finns en loppis en bit härifrån men den är bara öppen på torsdagar och lördagar, annars vet jag inte. 

Jag har bara mig själv, så en tallrik och ett glas osv räcker just nu. Kanske två utifallatt?

Jag är inskriven på arbetsförmedligen. Jag ville egentligen söka till universitet/högskola men jag orkade knappt med sista året på gymnasiet pga olika saker så alla tyckte att jag skulle ta ett år ifrån, även min läkare. Jag är faktiskt "sjukskriven" just nu men ska börja ta itu med saker nästa vecka om det går pga alla har semester.
  • Anonym (f)

Det viktigaste är att se över vad man använder vanligtvis. Tror du att du kommer pressa vitlök är vitlökspress nödvändigt men använder du bara vitlökspulver/paste i matlagningen är det inte viktigt just nu etc. Med tanke på att du behöver flera saker på en gång snarare än har möjlighet att köpa en gaffel här och en där skulle jag inkludera vissa såna saker i ikeaordern. Men köp en skål och fler på loppis t.ex. Är man en person kan flerpack vara väldigt onödigt och vem du än bjuder hem nu kan anpassa sig. En större stekpanna räcker, en kastrull. Så kompletterar man eftersom och där är second hand guld.

Svar på tråden IKEA-shoppa, tips tack