• Anonym (tipsa)

IKEA-shoppa, tips tack

Jag = ung vuxen utan familj som just fått egen lägenhet.

Situation = får "soc"-hjälp att handla saker som behövs för eget hem på IKEA. IKEA är den "godkända" butiken i kommunen, jag får helt enkelt inte handla någon annanstans om jag ska ha hjälpen. Det har viss något med avtal och kvitton att göra.

Framför allt så är det "prylar" som ska inköpas då lägenheten är möblerad.

Ge mig tips på vilka handdukar, sängkläder och köksprylar som är en bra balans mellan pris och kvalitet, så skulle jag bli väldigt tacksam. Och kanske om det är något annat som man "måste" ha men som ni kanske inte tänkte på själv förrän efteråt.

• Svar på tråden IKEA-shoppa, tips tack
  • Anonym (f)
    Anonym (Hej) skrev 2025-07-15 20:56:36 följande:

Usch vad jag ogillar soc. Så svåra att ha att göra med. Vilken lättnad när jag fick sjukersättning beviljad så jag slipper att ha med soc att göra.

Helt fel tråd. TS verkar inte ha så mycket problem med att få det som behövs just nu.
  • Anonya
    Anonym (tipsa) skrev 2025-07-15 21:06:24 följande:
    Nej, jag använde en jacka som kudde och täcke behövs inte när det är så här varmt. Inga tallrikar eller glas heller, jag har ätit mackor med skinka och mjukost på tub på, och druckit mjölk och juice ut paketen, och ätit frukt och morötter.

På torsdag ska vi handla. Jag har just nu 1000 kr till mat också från soc, de har jag på mitt egna kort. Jag kommer få mer pengar i slutet av månaden. Det finns en loppis en bit härifrån men den är bara öppen på torsdagar och lördagar, annars vet jag inte. 

Jag har bara mig själv, så en tallrik och ett glas osv räcker just nu. Kanske två utifallatt?

Jag är inskriven på arbetsförmedligen. Jag ville egentligen söka till universitet/högskola men jag orkade knappt med sista året på gymnasiet pga olika saker så alla tyckte att jag skulle ta ett år ifrån, även min läkare. Jag är faktiskt "sjukskriven" just nu men ska börja ta itu med saker nästa vecka om det går pga alla har semester.

Tack för svar, lättare att tipsa då också.

Att ha bara en eller två av allt i köket blir lätt frustrerande. Jag skulle föreslå fyra stora tallrikar, fyra små, fyra djupa alternativt skålar beroende på vad du gillar, fyra glas och fyra av varje bestick. Då slipper du diska precis varje gång och det blir också mer hemkänsla. 

Jag kollade på nätet och utan att ha sett sakerna i verkligheten tänker jag så här:

TALLRIKAR:
    - OFTAST heter de billigaste tallrikarna och de har mycket bra betyg och recensioner. De kostar bara 7 kr per styck som vita. Finns också som ljusgröna, men lite dyrare. Någon tallrik bara 9 kr, men dyraste 15 kr. Kanske vill du ha vit av någon sorts tallrik och grön av annan?

Pris: 84 kr (alla vita: 4 djupa, 4 små, 4 djupa eller 4 skålar) 

GLAS:
    Vilken storleks glas gillar du? 
    - REKO heter de allra billigaste, 19 kr för 6-pack, men de är mycket små och utseendet gillas inte av alla. 
    - POKAL är stora, rustika glas, rymmer dubbelt så mycket som Reko 9 kr/st
    - KLIPPLAX mellanstora, 9 kr/st
    Finns förstås massa andra också, men de ovan är de billigaste. 

MUGGAR:
    FÄRGRIK klassiker, finns på massa arbetsplatser 9 kr/st, finns flera färger

BESTICK:
    MOPSIG set med 4 matskedar, 4 gafflar, 4 knivar och 4 teskedar Pris 49 kr/set

OSTHYVEL
    KONCIS 29 kr, finns även en annan till samma pris men den är av plast medan denna är i metall

SAX 
    MÅNÖGA 5 kr

KÖKSREDSKAP
    GNARP innehåller stekspade, slev och stekpincett 19 kr/set

GRYTUNDERLÄGG
    HEAT Set med 3 st av kork, 39 kr

KÖKSHANDDUK
    HILDEGUN 5 kr/st, bra med 2 st

GRYTVANTE och GRYTLAPPAR
    HILDEGUN grytvante 29 kr
    RINNIG grytlappar 2-pack 19 kr
    Jag klarar mig inte utan bådadera, tycker det blir för hett annars, vet inte hur andra gör.

SKÄRBRÄDA
    FINFÖRDELA, set med två tunna skärbräden 19 kr

KNIVSET
    FÖRDUBBLA skalkniv och kockkniv 29 kr

Hur mycket mat kommer du att göra, tror du? Följande beror på det.

KASTRULLER: En lite större för tex pasta och en lite mindre för grönsaker eller ägg. Mät gärna diametern på plattorna (i praktiken rita av på papper) så du vet när du köper kastrull och stekpanna. Är kastrullen större än plattan tar det längre att koka upp, är den mindre går det åt massa el i onödan plus att du värmer upp köket.

STEKPANNA: Samma sak där om storlek. Tror inte jag skulle ta billigaste stekpannan TAGGHAJ för 59 kr, utan kanske MIDDAGSMAT 79 kr.
    Viktigt att veta: Stekpannor förstörs lätt om man genast vrider på värmen för fullt. Värm upp mindre först och alltid med olja/smör i från början. 

MATLÅDOR
    Några matlådor att ha när du lagar mer mat än du genast äter och några små (15 kr för 3-pack) för små rester.

DURKSLAG UPPFYLLD 19 kr
    _ _ _ _ _ 

DISKTRASA
    TRIXIG 9 kr/2-pack

DISKBORSTE
    ANTAGEN 5 kr
    _ _ _ _ _ 

Eventuellt:
    PRICKIG mikrokupa, ifall du har mikro så slipper du städa den så ofta 19 kr

FLASKÖPPNARE om du dricker sånt som finns i glasflaska

_ _ _ _ _ _ 

Hoppas du har lite nytta av det här. Om du vill kan jag skriva liknande om andra teman. 

• Anonym (f)

Sopkorg! Jag gillar Fniss- 19 kr att ta under vasken men finns även Hölass som är stängd för 29 t

• Anonym (Valentina)
    Anonya skrev 2025-07-15 22:38:45 följande:

Tack för svar, lättare att tipsa då också.

Att ha bara en eller två av allt i köket blir lätt frustrerande. Jag skulle föreslå fyra stora tallrikar, fyra små, fyra djupa alternativt skålar beroende på vad du gillar, fyra glas och fyra av varje bestick. Då slipper du diska precis varje gång och det blir också mer hemkänsla. 

Jag kollade på nätet och utan att ha sett sakerna i verkligheten tänker jag så här:

TALLRIKAR:
    - OFTAST heter de billigaste tallrikarna och de har mycket bra betyg och recensioner. De kostar bara 7 kr per styck som vita. Finns också som ljusgröna, men lite dyrare. Någon tallrik bara 9 kr, men dyraste 15 kr. Kanske vill du ha vit av någon sorts tallrik och grön av annan?

Pris: 84 kr (alla vita: 4 djupa, 4 små, 4 djupa eller 4 skålar) 

GLAS:
    Vilken storleks glas gillar du? 
    - REKO heter de allra billigaste, 19 kr för 6-pack, men de är mycket små och utseendet gillas inte av alla. 
    - POKAL är stora, rustika glas, rymmer dubbelt så mycket som Reko 9 kr/st
    - KLIPPLAX mellanstora, 9 kr/st
    Finns förstås massa andra också, men de ovan är de billigaste. 

MUGGAR:
    FÄRGRIK klassiker, finns på massa arbetsplatser 9 kr/st, finns flera färger

BESTICK:
    MOPSIG set med 4 matskedar, 4 gafflar, 4 knivar och 4 teskedar Pris 49 kr/set

OSTHYVEL
    KONCIS 29 kr, finns även en annan till samma pris men den är av plast medan denna är i metall

SAX 
    MÅNÖGA 5 kr

KÖKSREDSKAP
    GNARP innehåller stekspade, slev och stekpincett 19 kr/set

GRYTUNDERLÄGG
    HEAT Set med 3 st av kork, 39 kr

KÖKSHANDDUK
    HILDEGUN 5 kr/st, bra med 2 st

GRYTVANTE och GRYTLAPPAR
    HILDEGUN grytvante 29 kr
    RINNIG grytlappar 2-pack 19 kr
    Jag klarar mig inte utan bådadera, tycker det blir för hett annars, vet inte hur andra gör.

SKÄRBRÄDA
    FINFÖRDELA, set med två tunna skärbräden 19 kr

KNIVSET
    FÖRDUBBLA skalkniv och kockkniv 29 kr

Hur mycket mat kommer du att göra, tror du? Följande beror på det.

KASTRULLER: En lite större för tex pasta och en lite mindre för grönsaker eller ägg. Mät gärna diametern på plattorna (i praktiken rita av på papper) så du vet när du köper kastrull och stekpanna. Är kastrullen större än plattan tar det längre att koka upp, är den mindre går det åt massa el i onödan plus att du värmer upp köket.

STEKPANNA: Samma sak där om storlek. Tror inte jag skulle ta billigaste stekpannan TAGGHAJ för 59 kr, utan kanske MIDDAGSMAT 79 kr.
    Viktigt att veta: Stekpannor förstörs lätt om man genast vrider på värmen för fullt. Värm upp mindre först och alltid med olja/smör i från början. 

MATLÅDOR
    Några matlådor att ha när du lagar mer mat än du genast äter och några små (15 kr för 3-pack) för små rester.

DURKSLAG UPPFYLLD 19 kr
    _ _ _ _ _ 

DISKTRASA
    TRIXIG 9 kr/2-pack

DISKBORSTE
    ANTAGEN 5 kr
    _ _ _ _ _ 

Eventuellt:
    PRICKIG mikrokupa, ifall du har mikro så slipper du städa den så ofta 19 kr

FLASKÖPPNARE om du dricker sånt som finns i glasflaska

_ _ _ _ _ _ 

Hoppas du har lite nytta av det här. Om du vill kan jag skriva liknande om andra teman. 

Jag tycker att du har gjort en väldigt bra lista. Det enda jag skulle säga är att jag skulle nog skippa skärbrädan Finfördela, och ta någon som är mer ordentlig. Den är jättetunn (för att det ska gå att böja) få det känns knappt som en skärbräda ens. Finns det plats i budgeten skulle jag välja en av deras skärbrädor i trä, annars någon i plast, som t.ex. Bergtunga, två för typ 49kr. 
  • Anonya
    Anonym (Valentina) skrev 2025-07-15 23:07:13 följande:
    Jag tycker att du har gjort en väldigt bra lista. Det enda jag skulle säga är att jag skulle nog skippa skärbrädan Finfördela, och ta någon som är mer ordentlig. Den är jättetunn (för att det ska gå att böja) få det känns knappt som en skärbräda ens. Finns det plats i budgeten skulle jag välja en av deras skärbrädor i trä, annars någon i plast, som t.ex. Bergtunga, två för typ 49kr. 

Tack! Jo, tvekade kring den, men såg att den hade 4,5 i betyg. Trä har jag aldrig haft annat än till bröd. 
    Legitim har två tjockare plastbräden för bara 29 kr/set. De är mindre än de i Bergtunga, men är man en person och inte lagar så mycket mat behöver de antagligen inte vara så stora.

• Hellishen

Känner för dig och med dig! Det kan inte vara helt enkelt att kämpa på utan familj, men du verkar klok och redig. Heja dig! PMa mig om du vill snacka med en vuxen! 

• Anonym (M)
    Anonya skrev 2025-07-16 00:05:53 följande:

Tack! Jo, tvekade kring den, men såg att den hade 4,5 i betyg. Trä har jag aldrig haft annat än till bröd. 
    Legitim har två tjockare plastbräden för bara 29 kr/set. De är mindre än de i Bergtunga, men är man en person och inte lagar så mycket mat behöver de antagligen inte vara så stora.

Jag tycker Finfördela är jättebra! Har köpt och använder dagligen. 
  • Anonym (M)
    Anonym (f) skrev 2025-07-15 21:14:37 följande:

Det viktigaste är att se över vad man använder vanligtvis. Tror du att du kommer pressa vitlök är vitlökspress nödvändigt men använder du bara vitlökspulver/paste i matlagningen är det inte viktigt just nu etc. Med tanke på att du behöver flera saker på en gång snarare än har möjlighet att köpa en gaffel här och en där skulle jag inkludera vissa såna saker i ikeaordern. Men köp en skål och fler på loppis t.ex. Är man en person kan flerpack vara väldigt onödigt och vem du än bjuder hem nu kan anpassa sig. En större stekpanna räcker, en kastrull. Så kompletterar man eftersom och där är second hand guld.

Man behöver aldrig en vitlökspress. Man krossar en vitlöksklyfta med stor kniv och hackar smått. 
  • Anonym (Em)

Tycker att ikeas billigaste grejer funkar bra! T ex lakan är tunnare och håller inte i åratal men förhoppningsvis så är din ekonomi bättre när de har gjort sitt. 

• Anonym (Em)

Bor du i en större stad så är ett tips att göra en efterlysning i en bortskänkesgrupp. Många äger får mycket och blir glada över att kunna skänka till någon som verkligen behöver. T ex kastruller som inte passar induktionshäll, gamla plastredskap, sängkläder

Svar på tråden IKEA-shoppa, tips tack