• Anonym (tipsa)

IKEA-shoppa, tips tack

Jag = ung vuxen utan familj som just fått egen lägenhet.

Situation = får "soc"-hjälp att handla saker som behövs för eget hem på IKEA. IKEA är den "godkända" butiken i kommunen, jag får helt enkelt inte handla någon annanstans om jag ska ha hjälpen. Det har viss något med avtal och kvitton att göra.

Framför allt så är det "prylar" som ska inköpas då lägenheten är möblerad.

Ge mig tips på vilka handdukar, sängkläder och köksprylar som är en bra balans mellan pris och kvalitet, så skulle jag bli väldigt tacksam. Och kanske om det är något annat som man "måste" ha men som ni kanske inte tänkte på själv förrän efteråt.

• Svar på tråden IKEA-shoppa, tips tack
  • beli

Fråga runt bland kompisar och släkt om de har t.ex. köksprylar att avvara. Jag flyttade i fjol och behövde tänka lite smart. Av en kompis fick jag överflödiga skärbrädor, saxar och underlakan som jag nu använder till vardags.

Och som sagt finns det Facebook-grupper där folk skänker bort saker. Kolla allt sånt först innan du går till Ikea.

• Anonym (Lilla m)
    Lönnsirap skrev 2025-07-15 15:05:48 följande:
    Fast det är ju inte så livet fungerar. Att man endast en gång införskaffar "allt som behövs", utan TS behöver för att kunna göra vettiga val ha lite koll på vad hon kan få tag i framöver, och vad detta kostar.

Det hon får av kommunen denna gång ska räcka till att ordna det som behövs, men vill hon tänka på framtiden gör hon klokt i att välja de prylar som är "bäst" på IKEA, och komplettera med annat framöver.

Och 2:a hands priser är bra att känna till, även när man köper nytt, utifrån att man då mer aktivt kan välja. 

Första inköpet är ju för det viktigaste, inte för att lägenheten ska bli komplett.
    Ja om hon kan skaffa dem på det sättet framöver ja och inte fortsatt sitter fast hos soc. och måste lyda vad de tycker att hon ska köpa. Men jag fattar principen. Problemet är att så länge hon får hjälp av soc. så är det på deras villkor.
  • Anonym (M)
    Lönnsirap skrev 2025-07-15 15:05:48 följande:
    Fast det är ju inte så livet fungerar. Att man endast en gång införskaffar "allt som behövs", utan TS behöver för att kunna göra vettiga val ha lite koll på vad hon kan få tag i framöver, och vad detta kostar.

Det hon får av kommunen denna gång ska räcka till att ordna det som behövs, men vill hon tänka på framtiden gör hon klokt i att välja de prylar som är "bäst" på IKEA, och komplettera med annat framöver.

Och 2:a hands priser är bra att känna till, även när man köper nytt, utifrån att man då mer aktivt kan välja. 

Första inköpet är ju för det viktigaste, inte för att lägenheten ska bli komplett.

Precis. En del prylar är billigast på IKEA, andra saker är mer prisvärt att köpa second hand eller jaga bland det som skänks. Köpte själv billigt på auktioner och hos Frälsningsarmén när jag var student, vanliga hushållsprylar som de flesta redan har. 

Tror knappast sociala myndigheter bryr sig om att man har 15kr på fickan som man köper en torkställning för på loppis. 

• Anonym (M)
    beli skrev 2025-07-15 15:21:05 följande:

Fråga runt bland kompisar och släkt om de har t.ex. köksprylar att avvara. Jag flyttade i fjol och behövde tänka lite smart. Av en kompis fick jag överflödiga skärbrädor, saxar och underlakan som jag nu använder till vardags.

Och som sagt finns det Facebook-grupper där folk skänker bort saker. Kolla allt sånt först innan du går till Ikea.

Och när jag förberedde flytt nyligen rensade jag ut allt jag inte behövde. Ville inte flytta med mig det jag hade dubbletter av eller för mycket, vitlökspress, decilitermått, kökshanddukar, vaser, skärbrädor, bestick, vassa knivar, handdukar och mycket annat gavs till kompisar eller välgörenhetsaffärer. Och jag kan väl inte vara den enda som rensar upp ibland, finns nog många som gärna skänker och är glada om det kommer till användning. 
  • Anonym (Lilla m)
    Anonym (M) skrev 2025-07-15 15:27:44 följande:

Precis. En del prylar är billigast på IKEA, andra saker är mer prisvärt att köpa second hand eller jaga bland det som skänks. Köpte själv billigt på auktioner och hos Frälsningsarmén när jag var student, vanliga hushållsprylar som de flesta redan har. 

Tror knappast sociala myndigheter bryr sig om att man har 15kr på fickan som man köper en torkställning för på loppis. 

Om TS har 15 kr i fickan och frågar soc vad hon bör göra så kan du ge dig den på att de kommer ha synpunkter.

Och att undanhålla medel för soc är väl olagligt så uppmana inte TS till brott.
  • Anonym (M)
    Anonym (Lilla m) skrev 2025-07-15 16:13:31 följande:
    Om TS har 15 kr i fickan och frågar soc vad hon bör göra så kan du ge dig den på att de kommer ha synpunkter.

Och att undanhålla medel för soc är väl olagligt så uppmana inte TS till brott.
    Varför skulle TS fråga någon vad hen bör göra med 15kr?
    Uppmana till brott? Att tro att sociala myndigheter vill ha redovisning för 15kr låter som en paranoid idé. 
  • Anonym (Lilla m)
    Anonym (M) skrev 2025-07-15 16:23:37 följande:
    Varför skulle TS fråga någon vad hen bör göra med 15kr?
    Uppmana till brott? Att tro att sociala myndigheter vill ha redovisning för 15kr låter som en paranoid idé. 
    Man är skyldig att redovisa alla sina tillgångar om man söker eller har bistånd från sociala.
  • Lönnsirap
    Anonym (Lilla m) skrev 2025-07-15 16:28:07 följande:
    Man är skyldig att redovisa alla sina tillgångar om man söker eller har bistånd från sociala.
    Jag vet inte varför du inbillar dig att varenda krona som någon använder vid socialt bistånd behöver redovisas noggrant till socialtjänsten.

Naturligtvis kan de ha synpunkter, såsom att de endast skriver rekviitation på vissa affärer, och att "behovet inte kan tillgodoses på annat sätt"

Med detta sagt ingår det ju i alla leva på socialbidrag att försöka använda pengarna klokt. Och i att vara klok ingår att ta till vara på vad som finns billigt och gratis. 

Och tittar man inte innan vad saker kostar begagnat riskerar man att göra sämre val, än om man som TS kollar av med andra vad som behövs och vad man ska tänka på.

Det är inget som säger att TS inte har 15 kronor "över" som hon hellre lägger på något begagnat, utifrån att hon troligtvis också får normen för mat, kläder, hygien och hushållskostnader om hon går på socialbidrag. 

Antingen kommer hon ju börja jobba/plugga och då få lite mer inkomst, eller så kommer hon behöva vända på slantarna. Då kan det vara bra att ha köpt "rätt saker" på IKEA, istället för sådant som man enkelt fixar på annat sätt.
  • Anonym (tipsa)
    Anonym (Valentina) skrev 2025-07-14 22:15:05 följande:

Så lägenheten du har fått är alltså möblerad, men du måste köpa allt annat själv? Inkl. täcken och kuddar etc? Kommer du ha råd att köpa ett ordentligt täcke till vintern, eller är det nåt du borde tänka på nu med..?

Generellt sett skulle jag säga att det billigaste/näst billigaste brukar vara väldigt bra, men inte alltid såklart. Billigaste filten är t.ex. inte särskilt mysig eller värmande, och den billigaste innerkudden gör inte ett smack. Men deras billigare tallrikar, glas, handdukar, badrumsmatta etc brukar fungera fint.

Fundera också på vad just du behöver och använder, och inte främst vad många anser att man "borde" ha i ett hem. Gör en liten lista på din top fem som du prioriterar och vill ha, speciellt om du inte har stor budget. Bara du kan veta vad du värdesätter. Visst att det finns ju en nivå av vad du måste lägga pengarna på och vad det ska räcka till, men allt behöver ju nog inte vara absoluta billigaste versionen.

Ja, I princip. Det finns säng, soffa, bord, stolar, byrå, bokhylla, tvättställ, diskställ, strykbräda, men det finns inte strykjärn, kastruller, sängkläder, osv osv. Jag har inte heller direkt något själv utöver en gammal resväska med lite kläder, några gamls leksaker och minnessaker.

Tack för tipsen! 
  • Anonym (Lilla m)
    Lönnsirap skrev 2025-07-15 17:01:33 följande:
    Jag vet inte varför du inbillar dig att varenda krona som någon använder vid socialt bistånd behöver redovisas noggrant till socialtjänsten.

Naturligtvis kan de ha synpunkter, såsom att de endast skriver rekviitation på vissa affärer, och att "behovet inte kan tillgodoses på annat sätt"

Med detta sagt ingår det ju i alla leva på socialbidrag att försöka använda pengarna klokt. Och i att vara klok ingår att ta till vara på vad som finns billigt och gratis. 

Och tittar man inte innan vad saker kostar begagnat riskerar man att göra sämre val, än om man som TS kollar av med andra vad som behövs och vad man ska tänka på.

Det är inget som säger att TS inte har 15 kronor "över" som hon hellre lägger på något begagnat, utifrån att hon troligtvis också får normen för mat, kläder, hygien och hushållskostnader om hon går på socialbidrag. 

Antingen kommer hon ju börja jobba/plugga och då få lite mer inkomst, eller så kommer hon behöva vända på slantarna. Då kan det vara bra att ha köpt "rätt saker" på IKEA, istället för sådant som man enkelt fixar på annat sätt.
    Därför att de frågar om det redan på ansökningspapperen. Man är skyldig att redovisa precis allt man har, både pengar och saker som kan omsättas till pengar. Det är inte tillåtet att undanhålla något.
Svar på tråden IKEA-shoppa, tips tack