• Anonym (tipsa)

IKEA-shoppa, tips tack

Jag = ung vuxen utan familj som just fått egen lägenhet.

Situation = får "soc"-hjälp att handla saker som behövs för eget hem på IKEA. IKEA är den "godkända" butiken i kommunen, jag får helt enkelt inte handla någon annanstans om jag ska ha hjälpen. Det har viss något med avtal och kvitton att göra.

Framför allt så är det "prylar" som ska inköpas då lägenheten är möblerad.

Ge mig tips på vilka handdukar, sängkläder och köksprylar som är en bra balans mellan pris och kvalitet, så skulle jag bli väldigt tacksam. Och kanske om det är något annat som man "måste" ha men som ni kanske inte tänkte på själv förrän efteråt.

• Svar på tråden IKEA-shoppa, tips tack
  • Anonym (Em)

Ikeas stora kassar är jättebra till tvätten! Köp ett par såna och bär hem grejerna i

• Anonya

Hur går det för dig i din nya lägenhet? Har tänkt på dig. Att flytta utan hjälp av någon och med tillhörigheter som alla ryms i en väska, förmedlar att du nog inte haft det så lätt alltid. Låter klokt med paus innan du börjar studera.

Hoppas det blir en bra shoppingrunda imorgon och att den du gör den med är trevlig. Hoppas också att du får en bra start i din lägenhet och också hittar bra sammanhang småningom. 

Försök köpa också något som gör lägenheten till ett hem, som får den att kännas som just ditt. Prydnadskudde, filt, vas för blommor du plockar, någon prydnadsgrej, något som du gillar och som pengarna räcker till.

• Anonym (f)
    Anonym (M) skrev 2025-07-16 01:46:21 följande:
    Man behöver aldrig en vitlökspress. Man krossar en vitlöksklyfta med stor kniv och hackar smått. 

Hela inlägget var att fundera vad man själv behöver och använder. Inte vad andra gör. 

Så jag kommer fortsätta att använda min vitlökspress för att det passar mina behov&förutsättningar och så kan TS få göra precis som hen vill. En vitlökspress är knappast en kontroversiell sak att använda.

• Anonym (M)
    Anonym (f) skrev 2025-07-16 18:31:49 följande:

Hela inlägget var att fundera vad man själv behöver och använder. Inte vad andra gör. 

Så jag kommer fortsätta att använda min vitlökspress för att det passar mina behov&förutsättningar och så kan TS få göra precis som hen vill. En vitlökspress är knappast en kontroversiell sak att använda.

Och mitt inlägg var också menat som tips till TS, om man har ont om pengar klarar man sig bra utan press. 

Använder också vitlökspress ibland men krossar och finhackar oftast. 

• Anonym (f)
    Anonym (M) skrev 2025-07-16 19:28:20 följande:

Och mitt inlägg var också menat som tips till TS, om man har ont om pengar klarar man sig bra utan press. 

Använder också vitlökspress ibland men krossar och finhackar oftast. 

Och för mig hade det aldrig fungerat som sagt så det var inte ett nödvändigt svar på mitt inlägg. TS kan tänka själv om hn vill ha hackad vitlök, pressen var ett exempel på verktyg som behövs eller inte behövs beroende på vad för typ av mat som man vill laga. Det är många saker som folk föreslår som jag tycker är onödiga i tråden men som har en grund i hur de människorna äter sin mat eller bara tänker i övrigt.
  • Anonym (tipsa)

Tack för all tips, och särskilt du som postade en hel lista. Jag börjar få funktion i hjärnan igen efter värmen idag, imorgon på ikea med massa folk kommer bli en pärs.

• Anonya
    Anonym (tipsa) skrev 2025-07-16 23:01:21 följande:

Tack för all tips, och särskilt du som postade en hel lista. Jag börjar få funktion i hjärnan igen efter värmen idag, imorgon på ikea med massa folk kommer bli en pärs.

Tufft med hetta. Skulle tro att det är rätt svalt på Ikea, hoppas. 
    Jag skriver mer senare ikväll, så kolla gärna här innan du åker. (hon med listan) 
  • Anonya

TILLÄGG TILL KÖKSSAKERNA

Måttsats, finns en lite annorlunda i plast för bara 9 kr men är utgående produkt, så kan vara slut. Dessutom finns en klassisk i metall för 49 kr. Båda innehåller krm, tsk, msk och dl.

Shaker/mått för 0,5 l  9 kr

Vispskål eller annan bunke. Billigaste vispskålen kostar 9 kr.

(Rivjärn 39 kr)

Gillar du att baka? I så fall kan det vara aktuellt med följande saker ifall pengarna räcker till:
    - visp 29 kr/set med två olika sorters vispar
    - Slickepott/urslickare för 9 kr 
    - kakform eller brödform
    - kavel

• Anonym (....)
    Anonym (f) skrev 2025-07-15 22:54:59 följande:

Sopkorg! Jag gillar Fniss- 19 kr att ta under vasken men finns även Hölass som är stängd för 29 t

29 tusen känns lite dyrt för en sopkorg. Dessutom har ts endast 2500kr att handla för

• Anonya

BADRUM

Toaborste  15 kr

Handdukar
    Små handdukar för händer och ev ansikte/hår finns från 9 kr/st.

Badhanddukar däremot förvånande dyrt. Billigaste jag ser på Ikea är en för 49 kr och den finns inte överallt då den är utgående. Nästa redan 79 kr. 
    Om du inte vet vilken storlek du vill ha, prova vira runt dig, så du ser den funkar för just dig.

Om pengarna inte vill räcka till, kanske köpa en badhandduk nu? Om den är smutsig/blöt klarar du dig med liten handduk just den gången, men kanske inte med en för 9 kr (folk ger bra betyg, men någon talar om den som tvättlapp, en annan svetthandduk på gymmet). Ifall du bor så du lätt når dem så har Rusta just nu badhandduk på rea för 29,90, Jysk alltid för 40 kr. 

För smutstvätt
    Någon tipsade om att en vanlig Ikeakasse är mkt bra att bära tvätt i. Att förvara smutsvätt i är den inte lika bra för, då den där är opraktiskt stor och det lätt ser slarvigt ut. Väskan Knalla för 19 kr kan vara ett bra alternativ. Kan vara bra ha för annat också.

(Sophink på toa Hölass 29 kr)

Svar på tråden IKEA-shoppa, tips tack