• Anonym (tipsa)

IKEA-shoppa, tips tack

Jag = ung vuxen utan familj som just fått egen lägenhet.

Situation = får "soc"-hjälp att handla saker som behövs för eget hem på IKEA. IKEA är den "godkända" butiken i kommunen, jag får helt enkelt inte handla någon annanstans om jag ska ha hjälpen. Det har viss något med avtal och kvitton att göra.

Framför allt så är det "prylar" som ska inköpas då lägenheten är möblerad.

Ge mig tips på vilka handdukar, sängkläder och köksprylar som är en bra balans mellan pris och kvalitet, så skulle jag bli väldigt tacksam. Och kanske om det är något annat som man "måste" ha men som ni kanske inte tänkte på själv förrän efteråt.

• Svar på tråden IKEA-shoppa, tips tack
  • Anonym (Patricia)

Vet du vad som exakt finns i din lägenhet?  

Det är dumt om du köper på dig saker som du sen upptäcker redan finns i bostaden . 

2500 kr  räcker ingenstans om du också måste köpa mattor, taklyse, täcken och annan inredning utöver sånt du måste ha. Då försvinner pengarna fort . 

Prioritera helt enkelt . Ta gärna hjälp av nån kompis att skriva en inköpslista. Kolla in Ikea  på nätet vad sakerna faktiskt kostar så ser du snabbt  vad pengarna räcker till. 

Kom ihåg också att du inte får behålla några pengar som blir över så maxa inköp och se till att använda alla kronor smart. 

• Anonym (M)
    Anonym (f) skrev 2025-07-14 20:01:57 följande:

Jag har mängder av billigaste alternativen från IKEA och sakerna brukar hålla bra. Kudde har jag gått upp från billigaste till typ näst billigaste men i övrigt inte. Det enda som slits ut ibland är sängkläderna men då har jag även haft djur i sängen och allt har hållit i flera år ändå.

Håller med, billigaste kuddarna är inte bra. 

Mitt senaste köp på IKEA var 2 tunna plastskärbrädor för 19kr, dom är väldigt bra. Har även köpt billiga slevar, kastruller, glas som varit bra. 

Förutom alla saker som skänks bort, finns det företag som tar hand om hela dödsbon och säljer saker till väldigt låga priser. Kanske bättre att hitta väldigt billiga serviser, bestick, kastruller och kökshanddukar på ett sådant ställe för att får mer pengar över för handling på IKEA. Tex bestick slits inte mycket och har man väl en uppsättning köper man sällan fler, dvs billigt i second hand affärer. Många hushåll samlar på sig alldeles för många tex kökshanddukar så det är lite använt och billigt second hand, billigare än IKEA. Då får man mer pengar till en bra lampa på IKEA. 

• Anonym (Katja)

Om du kan pressa in det i budgeten så köp dubbla uppsättningar av lakan, påslakan och örngott. Ibland är det bra att kunna bädda rent även om man inte har tvättstugan den dagen.

Är köket fullt utrustat eller behöver du kastruller, tallrikar, osthyvel etc?

• Lönnsirap

Utifrån att du har teknik tycker jag du ska göra en kundkorg på Ikeas hemsida, och plocka lakan, handduk, kökshandduk, täcke, kuddar, kökskniv och grejer till köket. 

Fundera sedan på vad du behöver absolut viktigast och vad som kan vara svårt att hitta begagnat. 

Ett hem bygger man ju upp successivt, så det kommer du ju också finnas fler tidpunkter då du kommer köpa prylar, så köp det du tror du behöver.

Spontant tycker jag att du ska spara på sådant som inte är viktigt för dig just nu, och köpa sådant du tror kan vara bra. Exakt vad är ju svårt att säga. Jag gillar exempelvis lakan i 100% bomull och vill ha minst 2 bra kuddar. Gällande täcke har jag hellre ett billigt, simpelt och en filt, än ett tjockt. 

Likaså köpte jag ganska små, billiga handdukar när jag flyttade hemifrån, utifrån att badlakan då var så dyra, jämfört med mindre handdukar.... 

Jag avråder ifrån kaffemugg en färgrik, utifrån att den inte fungerar bra i micron och att den finns på många arbetsplatser. Jag tycker däremot att du ska köpa glasen reko, samt också matlådor i glas, utifrån att dessa blir väldigt prisvärda då man ser vad man har, maten håller sig fräsch och att de båda fungerar i micron, ugnen och som uppläggning. De är också kompatibla med plast-lådorna som du kan ta med sen när du jobbar/pluggar. 

2'500:- är inte mycket, men se till och välj sådant som du tror underlättar. Du har ju inte råd med massor, utan du får ju välja sådant som ger mycket för pengarna.

Så ta en rundtur på de lokala second hand butikerna och kolla av vad saker faktiskt kostar. Så att du inte unnar dig en härligt stor salladsskål, när det finns mängder "nästan gratis"

• Anonym (Lilla m)
    Lönnsirap skrev 2025-07-15 11:41:00 följande:

Utifrån att du har teknik tycker jag du ska göra en kundkorg på Ikeas hemsida, och plocka lakan, handduk, kökshandduk, täcke, kuddar, kökskniv och grejer till köket. 

Fundera sedan på vad du behöver absolut viktigast och vad som kan vara svårt att hitta begagnat. 

Ett hem bygger man ju upp successivt, så det kommer du ju också finnas fler tidpunkter då du kommer köpa prylar, så köp det du tror du behöver.

Spontant tycker jag att du ska spara på sådant som inte är viktigt för dig just nu, och köpa sådant du tror kan vara bra. Exakt vad är ju svårt att säga. Jag gillar exempelvis lakan i 100% bomull och vill ha minst 2 bra kuddar. Gällande täcke har jag hellre ett billigt, simpelt och en filt, än ett tjockt. 

Likaså köpte jag ganska små, billiga handdukar när jag flyttade hemifrån, utifrån att badlakan då var så dyra, jämfört med mindre handdukar.... 

Jag avråder ifrån kaffemugg en färgrik, utifrån att den inte fungerar bra i micron och att den finns på många arbetsplatser. Jag tycker däremot att du ska köpa glasen reko, samt också matlådor i glas, utifrån att dessa blir väldigt prisvärda då man ser vad man har, maten håller sig fräsch och att de båda fungerar i micron, ugnen och som uppläggning. De är också kompatibla med plast-lådorna som du kan ta med sen när du jobbar/pluggar. 

2'500:- är inte mycket, men se till och välj sådant som du tror underlättar. Du har ju inte råd med massor, utan du får ju välja sådant som ger mycket för pengarna.

Så ta en rundtur på de lokala second hand butikerna och kolla av vad saker faktiskt kostar. Så att du inte unnar dig en härligt stor salladsskål, när det finns mängder "nästan gratis"

Fast om jag fattat rätt så kan TS ju ändå inte köpa någonting på loppis, pengarna kan bara användas på IKEA.
  • Anonym (M)
    Anonym (Lilla m) skrev 2025-07-15 13:23:23 följande:
    Fast om jag fattat rätt så kan TS ju ändå inte köpa någonting på loppis, pengarna kan bara användas på IKEA.
    Ja men om TS lägger 15kr av egna pengar på bestick på en loppis i stället för 50kr av IKEA-pengarna, har hon 50kr extra till att handla annat på IKEA, har bestick och är bara 15kr fattigare. 
  • Anonym (Lilla m)
    Anonym (M) skrev 2025-07-15 13:49:19 följande:
    Ja men om TS lägger 15kr av egna pengar på bestick på en loppis i stället för 50kr av IKEA-pengarna, har hon 50kr extra till att handla annat på IKEA, har bestick och är bara 15kr fattigare. 
    Har hon egna pengar då?
  • Anonym (M)
    Anonym (Lilla m) skrev 2025-07-15 13:56:17 följande:
    Har hon egna pengar då?
    Du jag vet inte alls om TS har några pengar, men jag tar en vild chansning på att hon har åtminstone 15 spänn. 
  • Anonym (Lilla m)
    Anonym (M) skrev 2025-07-15 14:48:54 följande:
    Du jag vet inte alls om TS har några pengar, men jag tar en vild chansning på att hon har åtminstone 15 spänn. 
    Som hon behöver till annat om hon ens har dem. Socialen räknar varenda krona och vad man förväntas använda dem till.
  • Lönnsirap
    Anonym (Lilla m) skrev 2025-07-15 13:23:23 följande:
    Fast det är ju inte så livet fungerar. Att man endast en gång införskaffar "allt som behövs", utan TS behöver för att kunna göra vettiga val ha lite koll på vad hon kan få tag i framöver, och vad detta kostar.

Det hon får av kommunen denna gång ska räcka till att ordna det som behövs, men vill hon tänka på framtiden gör hon klokt i att välja de prylar som är "bäst" på IKEA, och komplettera med annat framöver.

Och 2:a hands priser är bra att känna till, även när man köper nytt, utifrån att man då mer aktivt kan välja. 

Första inköpet är ju för det viktigaste, inte för att lägenheten ska bli komplett.
Svar på tråden IKEA-shoppa, tips tack