• Jofro

Få barn att sluta ränna på toa efter läggdags

Hejsan, 

Har 2 döttrar, 8-9 år, som efter läggdags varenda kväll mellan 15-60 minuter bara måste gå på toaletten. Detta gör mig galen gör jag vet att dem omöjligt kan vara så kissnödiga hela tiden.

Innan läggdags är det tandborstning, toalettbesök och lite att dricka och sedan ligger jag hos var och en för en pratstund. Varje kväll lovar dem dyrt och heligt att dem ska sova. Men så kommer dem springandes ner för trappan för att gå på toa och sedan är det en väldigt lång handtvätt på det.

Vet inte vad jag ska göra, vissa kvällar kan det hända både 1 och 2 gånger. Jag börjar jobba 7 varje morgon och behöver således lämna dem tidigt på fritids så deras sömn blir ju lidande. 

Snälla ge mig råd! 

• Svar på tråden Få barn att sluta ränna på toa efter läggdags
  • Anonym (-)

Så länge det inte handlar om att förlänga kvällen med att säga några ord etc till dig spelar det ingen roll.

Låt dem gå på toa och tvätta sig länge. Ger du ingen energi in i det hela så blir det bra. Ingen toa uppe så de inte kommer ner till dig? Återigen för att det inte ska användas för att nå dig.

När de väl lagt sig så är det bra att de slappnar av. Det är nu dem och deras sömn kvar. Så länge ingen annan blandas in så kan de dricka, kissa etc själva.

Släpp ditt fokus på det hela om de inte pratar etc med dig. Sluta påminna dem om att inte göra så. (Detta kan vara dina påminnelser som ger dem energi, dvs kvällen är inte slut samtalet fortsätter utan ord med dig genom dina påminnelser).

För övr är jag vuxen och det är inte sällan jag är uppe på toa efter en stund: )

• Aliona

Kanske sluta dricka innan sänggående? Man blir ju kissnödig om man dricker och då måste man ju gå på toa.. 

Annars tänker jag att du kanske ska förklara för dem att deras sömn är viktig och att de behöver sova x timmar per natt. Eftersom de går upp och kissar upp till 60 minuter efter nattning så får de gå och lägga sig en timme tidigare framöver. Om det är så att de fejkar kissnödigget för att få gå upp så slutar de nog. Om inte så är jag tillbaka på mitt första råd, att sluta drocka en tid innan sängdags. 

• Aliona

Tänkte förresten på det också att de kanske är ängsliga och vill kolla till dig? Vad händer om du är kvar hos dem tills de somnat? Vill de fortfarande gå på toa då? 

• Jofro
    Anonym (-) skrev 2025-07-16 20:39:43 följande:

Så länge det inte handlar om att förlänga kvällen med att säga några ord etc till dig spelar det ingen roll.

Låt dem gå på toa och tvätta sig länge. Ger du ingen energi in i det hela så blir det bra. Ingen toa uppe så de inte kommer ner till dig? Återigen för att det inte ska användas för att nå dig.

När de väl lagt sig så är det bra att de slappnar av. Det är nu dem och deras sömn kvar. Så länge ingen annan blandas in så kan de dricka, kissa etc själva.

Släpp ditt fokus på det hela om de inte pratar etc med dig. Sluta påminna dem om att inte göra så. (Detta kan vara dina påminnelser som ger dem energi, dvs kvällen är inte slut samtalet fortsätter utan ord med dig genom dina påminnelser).

För övr är jag vuxen och det är inte sällan jag är uppe på toa efter en stund: )

Tack för ditt svar och det jag känner är att det används som en förlängning av kvällen och det är det som irriterar mig. För varje gång dem kommer ner så ska dem ställa en fråga. 
    Försöker jag ignorera så ger dem sig inte förrän dem får svar. Grejen är också att vissa kvällar kan det ta upp till 2 timmar eftet läggdags och DÅ ska det gås på toaletten. 

Och där börjar min hjärna tänka att dem inte ens försökt sova utan bara väntat. Känns som att dme är liiiite förstora för att jag ska sitta o "vakta" utanför derad sovrum för att dem ska försöka sova.

Har tyvärr ingen toa på övervåningen 😔
  • Jofro
    Aliona skrev 2025-07-16 20:46:57 följande:

Tänkte förresten på det också att de kanske är ängsliga och vill kolla till dig? Vad händer om du är kvar hos dem tills de somnat? Vill de fortfarande gå på toa då? 

Hejsan tusen tack för ditt svar. 
    Har testat att inte dricka också men då påminner dem mig att dem "glömde" dricka eller så är dem lika kissnödiga ändå. 

Får väl försöka sitta utanför men tycker att dem börjar bli lite förstora för det, jag upplever mer att dem inte vill att kvällen ska ta slut. 
  • Anonym (-)
    Jofro skrev 2025-07-16 20:48:11 följande:
    Tack för ditt svar och det jag känner är att det används som en förlängning av kvällen och det är det som irriterar mig. För varje gång dem kommer ner så ska dem ställa en fråga. 
    Försöker jag ignorera så ger dem sig inte förrän dem får svar. Grejen är också att vissa kvällar kan det ta upp till 2 timmar eftet läggdags och DÅ ska det gås på toaletten. 

Och där börjar min hjärna tänka att dem inte ens försökt sova utan bara väntat. Känns som att dme är liiiite förstora för att jag ska sitta o "vakta" utanför derad sovrum för att dem ska försöka sova.

Har tyvärr ingen toa på övervåningen 😔
    Ja det brukar vara så att det används för att förlänga.

Förklara för dem att efter de lagt sig så är det slut snackat. Det tas upp nästa dag. Bryter man mot detta förlorar man skärmtid eller något annat. Var konsekvent och lugn. Detta är ett emotionellt problem och löses genom att man visar (genom exemplet jag gav ovan) att det inte är så man beter sig (fix idéer). 

Längden på dera sömn kanske löser sig genom ovan men om de när ovan är löst ändå behöver mer sömn (tex för att de helt enkelt behöver varva ner 40 minuter innan de somnar) då bara lägger man dem tidigare. Eller om de böver mindre sömn senare.
  • Aliona
    Jofro skrev 2025-07-16 20:51:24 följande:
    Har testat att inte dricka också men då påminner dem mig att dem "glömde" dricka eller så är dem lika kissnödiga ändå. 

Får väl försöka sitta utanför men tycker att dem börjar bli lite förstora för det, jag upplever mer att dem inte vill att kvällen ska ta slut. 

Om det inte är otrygghet utan försök att förlänga kvällen så är det gå och lägga sig tidigare som gäller. Håller man på och springer upp en timme efter läggning så böir konsekvensen en timme tidigare läggng. Förklara att det inte är ett straff, utan en nödvändighet för att de ska få sin sömn. Om de slutar springa upp på toa så kan de åter gå och lägga sig senare. 

Sen ska du naturligtvis inte svara dem om de dessutom kommer och ställer frågor. Svara lugnt att det får ni prata om imorgon, och upprepa bara det svaret så länge det behövs. 

• Tow2Mater

Om alla tips ovan inte fungerar kanske prova gå och lägg dig samtidigt en tid. Släck ner hela bostaden och då finns det ingen att komma upp till längre, så det kanske blir mindre attraktivt.

• Lönnsirap

Jag tänker att man ibland som förälder ska vara tydlig med att man på natten/kvällen/tidig morgon faktiskt inte pratar om dagen, utan ligger och vilar.

I praktiken är det gäspa, ha det nedsläckt, inte säga så mycket och själv ligga ner vilandes och "tråkig".  Och att inte engagera sig i leken "saker man gör när man inte varvat ned".

Bort med intryck i god tid och att läggdags faktiskt är en tid då man går lugnt, inte stör varandra och där syftet ju är att vila, varesig man sover eller ej.

• Jimmy75
    Jofro skrev 2025-07-16 20:51:24 följande:

Och det kan mycket väl vara en del av det, att de inte vill att kvällen ska ta slut. Nu är barn olika mycket verbala och de är inte så gamla, så det är inte säkert att de kan svara, men det går alltid att fråga dem....inte när de är uppe alltså, utan ett halt annat tillfälle då ni pratar om saker...och du inte är irriterad.

Annars handlar sömn som så otroligt mycket annat om rutiner och vanor. Om de har för vana att gå upp som du beskriver är det oerhört svårt att få dem att bara upphöra med den. Det behöver oftast ersättas med en annan vana, eller rättare sagt, vanan behöver programmeras om. Att de ligger två timmar och håller sig vakna bara för att så ska vara är inte rimligt. Om det inte finns något att sysselsätta sig med (eller prata med varandra om de delar rum) och det är släckt i rummet så kommer de somna efter ett tag.

Men försök fundera på vilket behov som är otillfredsställt och som gör att de går upp.

• Anonym (Ljust)

Hur länge har detta pågått? Det är inte så enkelt som att de har svårt att varva ner och somna nu på sommaren när kvällarna är ljusa?

• Core

Du har gratis givit en väg till uppmärksamhet. Barn fungerar så, de värderar inte om det är bra eller dålig uppmärksamhet, bara att det är det.

Lätt misstag att göra, jag klandrar dig inte. Men generellt sett ska man bara behandla såna beteenden som luft, så försvinner dom till slut. Börjar man på något sätt belysa beteendet kommer det bara förvärras, till slut till en punkt där det nästan blir tvångsmässigt hos barnen.

Med det sagt kliver man som förälder i såna här fällor vare sig man vill eller inte, men börja ignorera, helt. Det kommer garanterat eskalera till en början, de kanske inte bara springer på toa utan även söker kontakt med dig, för att uppmärksamheten uteblir. Men samma där, lågaffektivt bemötande, ge inte en känsla, INGENTING förutom korta konstateranden så så kommer det så småningom rinna ut i sanden.

Flikar in en till sak, ett misstag jag själv gjorde med en av ungarna. Säg aldrig ?du måste sova?, det är som att be om sömnproblem. Då ligger ungen där och försöker tvinga sig till sömn, och vad händer då? Jo motsatsen 😂 Bättre då att säga att man måste ligga i sängen, och så somnar man när man somnar. Vände till slut mitt eget misstag och fick det på rätt spår igen

• Anonym (Kissnödig)

Som vissa andra säger, så länge det inte är i syfte att stanna uppe så skulle jag låta det vara.

Jag var precis likadan som barn och även som vuxen kan jag väldigt ofta behöva kissa en gång till ca 30 min efter jag lagt mig - trots att jag går på toa det sista jag gör innan läggdags och trots att jag begränsar vätska på kvällen. Jag har generellt lite svårt att somna och när jag vridit och vänt på mig några gånger så är det som att kroppen blir kissnödig när jag börjar slappna av, men minsta lilla känsla av att vara kissnödig gör det helt omöjligt att somna!

Detta har pågått så länge jag kan minnas och försöker även vara så förstående som möjligt mot mina egna barn när det natt efter natt tex är helt omöjligt att somna - för det är inte alltid något man kan påverka - men man kan prata om det och försöka få rutiner som de kan klara.

• Corrie
    Anonym (Kissnödig) skrev 2025-07-18 15:32:44 följande:

Som vissa andra säger, så länge det inte är i syfte att stanna uppe så skulle jag låta det vara.

Jag var precis likadan som barn och även som vuxen kan jag väldigt ofta behöva kissa en gång till ca 30 min efter jag lagt mig - trots att jag går på toa det sista jag gör innan läggdags och trots att jag begränsar vätska på kvällen. Jag har generellt lite svårt att somna och när jag vridit och vänt på mig några gånger så är det som att kroppen blir kissnödig när jag börjar slappna av, men minsta lilla känsla av att vara kissnödig gör det helt omöjligt att somna!

Detta har pågått så länge jag kan minnas och försöker även vara så förstående som möjligt mot mina egna barn när det natt efter natt tex är helt omöjligt att somna - för det är inte alltid något man kan påverka - men man kan prata om det och försöka få rutiner som de kan klara.

Detta. Att ge dem nåt att dricka innan sängdags är inte en bra idé alls. De bör sluta dricka någon timme innan de ska lägga sig, annars blir det bara så här.
  • Anonym (Kissnödig)
    Corrie skrev 2025-07-18 17:39:49 följande:
    Detta. Att ge dem nåt att dricka innan sängdags är inte en bra idé alls. De bör sluta dricka någon timme innan de ska lägga sig, annars blir det bara så här.
    Står ingenstans att de ska dricka innan läggdags, skrev att trots att jag själv begränsar vätska innan läggdags så blir jag (både som barn och vuxen) kissnödig ändå. Och verkar inte vara helt ovanligt - så kan faktiskt vara något man inte riktigt kan påverka.
  • Anonym (Tänk efter)

Det kan vara fysiskt. Jag var likadan när jag var 11, hade springmask och vågade inte be min mamma om hjälp för att hon alltid blev så arg på mig när jag var ?sjuk?. Minns hur hon blev förbannad för att jag sprang på toa hela tiden kvällstid, tills jag sparade ihop veckopengen för att köpa maskmedel.

Uteslut ev urinvägsinfektion, springmask, tvångstankar om att inte kissa på sig osv. Fråga döttrarna om allt är ok. Sen kan man gå vidare med rutiner och gränssättning.

• Anonym (Sandra)

På vilket sätt är just toabesöket ett problem? 

Är det att de blir kissnödiga på riktigt (=det kommer rikligt med urin bör de kissar) så är lösningen ingen dricka 60 min innan läggdags. Är det inte tillräckligt så kör 90 minuter.

Är det psykiskt men fortfarande att de blir kissnödiga, dvs att de känner efter för mycket, så är det nog bara att låta det vara, inte göra en stor grej av det.

Handlar det om att de vill lämna sängen när de inte kan sova så är det ju den metod som rekommenderas (försök 20 minuter -> lämna sängen, börja om), så igen låt det vara.

Handlar det mer om att du behöver sova och bli störd så kanske öronproppar eller att ni byter rum så att du är längst från badrummet?

Är det att de egentligen vill något annat (känner sig otrygga, deppiga, vill prata om något) så finns det kanske ingen enkel och snabb lösning, utan då kanske du dels behöver finnas tillgänglig en period och så får man acceptera att det blir lite mindre sömn, och dels är problemen/måendet något man kanske får diskutera dagtid (och givetvis söka hjälp vid behov).

• Jofro

Hejsan, 

Tacl för alla meddelanden. Det handlar inte om mig särskilt mycket mer än att detta har pågått så länge jag kan minnas. 

Det kiss som kommet när dem väm sätter sig så är drt enbart några droppar och det för mig är ett sätt att förlänga att inte somna.

Jag har nu sedan jag gjorde inlägget slutat ge dem något att dricka innan läggdags och dem lägger sig 40 min tidigare. Trots det så ska dem kissa 💪🏻

Jag har även ignorerat att dem går upp på toan och säger bara att vi får prata imorgon om dem säger nåt. Dem lägger sig tyst igen efteråt. Så får hoppas att detta blir räddningen. ☺️

Svar på tråden Få barn att sluta ränna på toa efter läggdags