• Anonym (Konflikter)

Drar vid bråk?

Är det någon som känner igen sig? Min sambo drar vid konflikter. Idag är det dag två och det sista han skrev var igår och att jag inte behöver skriva mer. Varje gång blir det som vi gör slut och varje gång vet jag inte om ?denna gång? är påriktigt.
    hur hanterar ni det isåfall? För hela mitt liv raserar varje gång. 

• Svar på tråden Drar vid bråk?
  • Otty
    Anonym (Hjördis) skrev 2025-07-25 09:24:00 följande:

Jag ser inget skäl att inte använda ordet narcissism så länge man gör det korrekt. Givetvis ska man inte kalla folk narcissist till höger och vänster, men det har jag ju inte heller gjort.

Det var psykologerna och psykiatern i podden jag länkade till som nämnde det här med att sticka iväg som ett vanligt beteende hos just narcissister. Jag tyckte att det var viktig information för TS att få. TS fick ju länken och kan själv avgöra om det var relevant info eller inte. 

Det var ingen kritik. Jag tyckte bara att det var viktigt att nämna som information.

Ha en fin dag!🌞
  • Anonym (Dito)

Har han fortfarande inte kommit hem?

• Anonym (Konflikter)
    Anonym (Hjördis) skrev 2025-07-25 09:30:33 följande:

Det är ju väldigt bra. 

Hur går det för dig nu, TS? Har han hört av sig, eller kommit hem? 

Nej inget av det och jag förstår inte varför, oavsett kan man ju inte ignorera oavsett vad han vill..
  • Anonym (Konflikter)
    molly50 skrev 2025-07-25 11:20:52 följande:
    Jag tycker att han verkar köra ett slags silent treatment. Och det är inte ok.
    Även om han är arg,ledsen och sårad så borde han kunna höra av sig och berätta vad han känner och om han vill fortsätta tillsammans eller inte,istället för att låta dig gå omkring i ovisshet.
    Om/när han hör av sig igen så kanske ni skulle fundera på att gå i parterapi och lära er att hantera era konflikter så att det här slipper hända igen.
    Ja precis. Det klart jag inte vill bli lämnad och jag är villig att fortsätta om jag får svar på mina frågor men också dessa som nu också dykt upp. Men jag tar hellre att jag vet vad det här handlar om än att gå runt såhär, jag vet inte hur jag ska bära mig åt eller vad jag ska ställa in mig på.
  • Anonym (Konflikter)
    Anonym (Dito) skrev 2025-07-25 12:51:40 följande:

Har han fortfarande inte kommit hem?

Nej
  • UngGubbeinorr

Kan känna igen det, men det finns grader i helvetet. Redan som liten kunde jag dra iväg på cykeln vid bråk. Runt kvarteret eller så. Det kan till stor del hänga ihop med hur pass introvert man är i sitt tänkande. Då behövs ensamhet för att sortera tankarna. Långt bättre "strategi" än de som tappar besinningen och konsekvenstänket. Oftast har saker lugnat ned sig när var och en fått tänka för sig själv en stund och får tillbaks sitt vuxna jag. En form av "time out" som någon nämde. Men kommer man tillbaks, bara för att mötas av mer bråk och infekterat beteende. Då är det nog bäst att gå för att aldrig se tillbaks, bara klippa alla band, inga mail, sms eller telefon. Persona non grata. Å den som blir lämnad bör göra detsamma, för det är bristande självrespekt att hänga efter någon man fått korgen av, man kommer inte vidare då och skadar bara sig själv.

• molly50
    Anonym (Konflikter) skrev 2025-07-25 13:20:37 följande:
    Ja precis. Det klart jag inte vill bli lämnad och jag är villig att fortsätta om jag får svar på mina frågor men också dessa som nu också dykt upp. Men jag tar hellre att jag vet vad det här handlar om än att gå runt såhär, jag vet inte hur jag ska bära mig åt eller vad jag ska ställa in mig på.
    Jag förstår att du blir villrådig. Men du kan ju alltid skicka ett meddelande och göra klart för honom att om han inte kommer hem och är beredd att prata så är det slut.
    Den reaktion du får då lär ju visa vad han vill.
    Får du inget svar alls så ska du kanske fundera på om du verkligen vill fortsätta leva med någon som inte ens klarar av att föra en vettig,vuxen kommunikation.
    Det finns bra män därute som klarar av det och som aldrig skulle bete sig så omoget och dra iväg och hålla sig borta i flera dagar och sura.
  • molly50
    UngGubbeinorr skrev 2025-07-25 15:09:57 följande:

Kan känna igen det, men det finns grader i helvetet. Redan som liten kunde jag dra iväg på cykeln vid bråk. Runt kvarteret eller så. Det kan till stor del hänga ihop med hur pass introvert man är i sitt tänkande. Då behövs ensamhet för att sortera tankarna. Långt bättre "strategi" än de som tappar besinningen och konsekvenstänket. Oftast har saker lugnat ned sig när var och en fått tänka för sig själv en stund och får tillbaks sitt vuxna jag. En form av "time out" som någon nämde. Men kommer man tillbaks, bara för att mötas av mer bråk och infekterat beteende. Då är det nog bäst att gå för att aldrig se tillbaks, bara klippa alla band, inga mail, sms eller telefon. Persona non grata. Å den som blir lämnad bör göra detsamma, för det är bristande självrespekt att hänga efter någon man fått korgen av, man kommer inte vidare då och skadar bara sig själv.

Det är en sak att dra iväg för att lugna sig en stund. Det är helt ok.
    Men att som TS man dra iväg och bli borta i flera dagar utan att höra av sig är något helt annat.
  • Anonym (Konflikter)
    UngGubbeinorr skrev 2025-07-25 15:09:57 följande:

Ja absolut och det har förekommit att han åkt iväg en natt, men att ignorera sin partner och inte komma hem på 4 dagar? Jag kan inte veta vad han vill för han säger inget, men ska han lämna alla sina saker, bilar, boende och andra praktiska saker det går ju inte heller isåfall? Jag förstår som sagt verkligen att han blev upprörd och besviken, men jag förstår faktiskt inte vad det är han vill nu. Men varför säger man inte bara att man vill att det är över om man vill det, istället för att gå runt i tystnad jag vet inte hur länge. 
  • Anonym (Konflikter)
    molly50 skrev 2025-07-25 17:17:33 följande:
    Jag förstår att du blir villrådig. Men du kan ju alltid skicka ett meddelande och göra klart för honom att om han inte kommer hem och är beredd att prata så är det slut.
    Den reaktion du får då lär ju visa vad han vill.
    Får du inget svar alls så ska du kanske fundera på om du verkligen vill fortsätta leva med någon som inte ens klarar av att föra en vettig,vuxen kommunikation.
    Det finns bra män därute som klarar av det och som aldrig skulle bete sig så omoget och dra iväg och hålla sig borta i flera dagar och sura.
    Ja, samtidigt som jag känner att jag också agerade fel vet jag inte hur jag ska formulera på ett sätt som inte låter som ett hot. Men med andra ord bett om svar i förrigår natt, att jag inte vet varför han gör såhär men att oavsett vad ät det väl bättre att säga det än att vi ska ha det såhär. 
Svar på tråden Drar vid bråk?