• Anonym (Konflikter)

Drar vid bråk?

Är det någon som känner igen sig? Min sambo drar vid konflikter. Idag är det dag två och det sista han skrev var igår och att jag inte behöver skriva mer. Varje gång blir det som vi gör slut och varje gång vet jag inte om ?denna gång? är påriktigt.
    hur hanterar ni det isåfall? För hela mitt liv raserar varje gång. 

• Svar på tråden Drar vid bråk?
  • Anonym (Konflikter)
    Otty skrev 2025-07-24 07:14:49 följande:

Det låter som att det handlar om konflikträdsla och att din partner har ett undvikande anknytningsmönster som gör att han inte kan hantera jobbiga känslor på sunt sätt.

Det är ett destruktiv beteende som kommer ifrån uppväxten som gör att han måste vara ensam med dessa känslor istället för att ta stöttning av sin partner. 

Känns förhållandet som en berg och dalbana också i ren allmänhet?

Alltså det är lätt att en liten sak blir stor på grund av att vi missförstår varandra ibland och kommunikationen brister. Dock något vi jobbar på och samtalade om det bara för ett par veckor sedan, att vi är ett lag och inte ska jobba mot varandra. 
    Men det är inte en berg och dalbana var och varannan vecka längre däremot blir de små konflikterna ofta större än vad de behöver bli med rätt kommunikation 
  • Anonym (Konflikter)
    Anonym (Fläder) skrev 2025-07-24 08:48:37 följande:

Att dra är ett omoget beteende och helt oacceptabelt om man någonsin har planer på att starta en familj ihop. Så gör inte en vuxen.

Kom överens om spelregler för gräl en dag när ni inte grälar.

Våra regler:

1. Man stannar i huset.

2. Är det nära matdags får alla i familjen säga åt de som tjafsar att hålla tyst och äta först istället, och tala om saken sen. Ofta hjälper det.

3. Om någon i grälet säger "timeout" så är det timeout i varsitt rum som gäller, och det är den som begärt timeout som avgör när de har lugnat ner sig så att man kan fortsätta samtalet. Den andra får inte fortsätta tjafsa eller störa då.

4. Kroppen hos en vuxen är bara arg i 2-3 minuter. Sedan måste hjärnan göra ett aktivt val att fortsätta vara arg/ visa aggression. Bara att veta om det kan hjälpa en att släppa aggression under sin timeout, och börja tänka ut bättre sätt att lägga fram sin åsikt. Inte anklaga, utan istället fråga varför det blev som det blev och om den andre tycker att det var bra så eller om det går att göra på något annat vis?

5. Du som blir (för) arg- vilken annan känsla ligger till grund för din reaktion? Om du inte känner dig respekterad eller lyssnad på, får stark ångest att relationen ska ta slut, blir extra triggad av ett beteende som liknar något som dina föräldrar har utsatt dig för som är mindre bra- förklara det för din partner. För ofta handlar det ju inte om de där små praktiska sakerna egentligen, utan om att vi vill veta att partnern lyssnar och bryr sig om våra åsikter i ett delat hem och gemensamt liv. 

Ibland kan det också hjälpa att tänka att det är en kollega på jobbet som du ska samsas med om arbetsutrustning och ordning istället. För troligen hade du inte betett dig lika emotionellt då.

6. Innan du drar igång nåt- fråga dig själv: Är detta fortfarande viktigt om 24 h?
    Kanske det inte spelar jättestor roll att barnet en gång inte har mössa eller om ni blir 10 minuter sena till släktträffen?

7. Håll grälet till det som är relevant. Om grälet handlar om att en inte diskar rent är det inte relevant att den andra ibland kastar sina strumpor utanför tvättkorgen.
    Men om ett beteende upprepat stör den andra mycket eller kostar pengar eller riskerar att förstöra saker i hemmet så måste man klart få ta upp det.

Det är inte okej att översvämma badrummet varje gång man duschar så det blir mögelskador t.ex., det begriper nog de flesta personer. 

8. Man försöker hitta en lösning och be varandra om ursäkt för grälandet/ sin överreaktion innan det är dags att sova, eller så får man i värsta fall parkera konflikten till nästa dag. Men det borde behövas väldigt sällan, annars är man nog inte riktigt lämpade att leva ihop.

Tack snälla för att du tagit tiden att skriva och alla bra förslag, ska verkligen ta med mig dom om jag får chansen. Återigen denna gång hann jag inte tänka efter, jag brukar alltid vara lugn i situationer och samtala och kommunicera är jätte viktigt för mig. Men den här gången hann jag reagera innan jag tänkte efter. Och nu har han verkligen gått utanför sitt beteendemönster genom att det gått så lång tid, så jag vet inte vart detta kommer leda. Jag förstår verkligen att jag gjorde honom arg och ledsen, vilket jag även skrivit men jag behöver fortfarande prata med honom om det jag blev upprörd för samt tycker jag inte man kan ignorera sin partner i tre dagar, behöver man egentid eller annat så förmedlar man det. För just nu känns det som man inte vet om man är i relationen längre eller inte. 
  • Anonym (Konflikter)
    Anonym (Hjördis) skrev 2025-07-24 09:00:35 följande:

Lite det här som de pratar om i podden jag länkade till också. Enorm brist på självkänsla som gör att man inte kan hantera konflikter eller negativ kritik. 

TS, hur är han när han kommer hem? Försöker han låtsas som ingenting (tydligen det narcissister oftast gör) eller vill han sätta sig och prata igenom vad som hände? 

Han har inte kommit hem nu. Men nej han låtsats inte som ingenting, vi har alltid pratat igenom vad som hänt och försökt bestämma vad vi ska göra för att det ska bli bättre. 
  • Dexter dot com
    Anonym (Konflikter) skrev 2025-07-24 17:15:09 följande:
    Tack snälla för att du tagit tiden att skriva och alla bra förslag, ska verkligen ta med mig dom om jag får chansen. Återigen denna gång hann jag inte tänka efter, jag brukar alltid vara lugn i situationer och samtala och kommunicera är jätte viktigt för mig. Men den här gången hann jag reagera innan jag tänkte efter. Och nu har han verkligen gått utanför sitt beteendemönster genom att det gått så lång tid, så jag vet inte vart detta kommer leda. Jag förstår verkligen att jag gjorde honom arg och ledsen, vilket jag även skrivit men jag behöver fortfarande prata med honom om det jag blev upprörd för samt tycker jag inte man kan ignorera sin partner i tre dagar, behöver man egentid eller annat så förmedlar man det. För just nu känns det som man inte vet om man är i relationen längre eller inte. 
    Men han skrev ju att du inte ska höra av dig (vilket du tydligen gjort ändå)  vilket för mig vore solklart att han inte vill vara kvar i relationen och inte ha kontakt. Hur tolkar du det?
  • Anonym (Konflikter)
    Dexter dot com skrev 2025-07-24 17:22:44 följande:
    Men han skrev ju att du inte ska höra av dig (vilket du tydligen gjort ändå)  vilket för mig vore solklart att han inte vill vara kvar i relationen och inte ha kontakt. Hur tolkar du det?
    Ja, han skrev det första meddelandet till mig en timme efter han hade gått. Jag svarade dagen efter och han avslutade sitt meddelande för två dagar sedan med att jag inte behöver skriva mer. Jag svarade på detta då, ville förmedla att jag gjorde fel och att jag inser det, men att jag nu ber om svar samt bett honom förmedla vad det är han vill istället för att gå runt i limbo och inte veta om vi gjort slut eller inte. 
    För mig kan man inte som sambo i 4 år avsluta en relation genom att ignorera sin partner och inte komma hem igen. 
  • Anonym (Dito)
    Anonym (Mx) skrev 2025-07-24 11:23:50 följande:

Så dina fördomar att alla kvinnor är experter på att ge avkall på sitt mående är utgångspunkten för dina råd?

Enligt mitt tycke ska man lägga energi på att båda mår bra i en relation.

Amen snälla, nu får du väl ge dig? Tror faktiskt inte du är så dum att du själv tror att det är det jag menar. Du väljer ju att tolka på ett sätt för att argumentera istället för att faktiskt höra vad jag säger. 

Nä självklar gäller det inte alla, för alla människor är inte lika, precis som alla kvinnor inte är lika, det säger ju sig själv. 

De råd jag gav här är givetvis riktade till TS baserade på min tolkning av vad TS beskriver om sin situation, det säger väl sig självt. Det finns naturligtvis aldrig några universella råd. 

Och du svarar inte på mina frågor heller.

Självklart är målet att båda ska må bra, men om du inte är helt blind hör du ju att TS inte mår bra som det är nu och då kan man välja att antingen ignorera det och låtsas som det regna, eller också gör man något åt det. Och om nu inte TS respektive är villig att jobba på detta så finns det kanske inte så många alternativ kvar. 

Men du som är så himla mycket mer upplyst och klokare än mig, vad är ditt råd till TS?

• Anonym (Hjördis)
    Otty skrev 2025-07-24 13:45:27 följande:
    Precis dålig självkänsla och kan ta inte kritik oavsett om den är konstrukiv eller inte. 

Vi ska vara försiktiga med använda ordet narcissister för det är lätt att personer med undvikande mönster klassas som narcissister för de är väldigt självcentrerade. Skillnaden är att en nacissist gör det medvetet som bestraffning medans en person med undvikande anknytningsmönster inte har den intentionen utan det handlar mer om det undermedvetna som de har blivit fostrade till. 1% av befolkningen klassas som narcissister typ.

Jag ser inget skäl att inte använda ordet narcissism så länge man gör det korrekt. Givetvis ska man inte kalla folk narcissist till höger och vänster, men det har jag ju inte heller gjort.

Det var psykologerna och psykiatern i podden jag länkade till som nämnde det här med att sticka iväg som ett vanligt beteende hos just narcissister. Jag tyckte att det var viktig information för TS att få. TS fick ju länken och kan själv avgöra om det var relevant info eller inte. 

• Anonym (Hjördis)
    Anonym (Konflikter) skrev 2025-07-24 17:16:32 följande:
    Han har inte kommit hem nu. Men nej han låtsats inte som ingenting, vi har alltid pratat igenom vad som hänt och försökt bestämma vad vi ska göra för att det ska bli bättre. 

Det är ju väldigt bra. 

Hur går det för dig nu, TS? Har han hört av sig, eller kommit hem? 

• molly50
    Anonym (Konflikter) skrev 2025-07-24 17:16:32 följande:
    Jag tycker att han verkar köra ett slags silent treatment. Och det är inte ok.
    Även om han är arg,ledsen och sårad så borde han kunna höra av sig och berätta vad han känner och om han vill fortsätta tillsammans eller inte,istället för att låta dig gå omkring i ovisshet.
    Om/när han hör av sig igen så kanske ni skulle fundera på att gå i parterapi och lära er att hantera era konflikter så att det här slipper hända igen.
Svar på tråden Drar vid bråk?