Anonym (Fläder) skrev 2025-07-24 08:48:37 följande:
Att dra är ett omoget beteende och helt oacceptabelt om man någonsin har planer på att starta en familj ihop. Så gör inte en vuxen.
Kom överens om spelregler för gräl en dag när ni inte grälar.
Våra regler:
1. Man stannar i huset.
2. Är det nära matdags får alla i familjen säga åt de som tjafsar att hålla tyst och äta först istället, och tala om saken sen. Ofta hjälper det.
3. Om någon i grälet säger "timeout" så är det timeout i varsitt rum som gäller, och det är den som begärt timeout som avgör när de har lugnat ner sig så att man kan fortsätta samtalet. Den andra får inte fortsätta tjafsa eller störa då.
4. Kroppen hos en vuxen är bara arg i 2-3 minuter. Sedan måste hjärnan göra ett aktivt val att fortsätta vara arg/ visa aggression. Bara att veta om det kan hjälpa en att släppa aggression under sin timeout, och börja tänka ut bättre sätt att lägga fram sin åsikt. Inte anklaga, utan istället fråga varför det blev som det blev och om den andre tycker att det var bra så eller om det går att göra på något annat vis?
5. Du som blir (för) arg- vilken annan känsla ligger till grund för din reaktion? Om du inte känner dig respekterad eller lyssnad på, får stark ångest att relationen ska ta slut, blir extra triggad av ett beteende som liknar något som dina föräldrar har utsatt dig för som är mindre bra- förklara det för din partner. För ofta handlar det ju inte om de där små praktiska sakerna egentligen, utan om att vi vill veta att partnern lyssnar och bryr sig om våra åsikter i ett delat hem och gemensamt liv.
Ibland kan det också hjälpa att tänka att det är en kollega på jobbet som du ska samsas med om arbetsutrustning och ordning istället. För troligen hade du inte betett dig lika emotionellt då.
6. Innan du drar igång nåt- fråga dig själv: Är detta fortfarande viktigt om 24 h?
Kanske det inte spelar jättestor roll att barnet en gång inte har mössa eller om ni blir 10 minuter sena till släktträffen?
7. Håll grälet till det som är relevant. Om grälet handlar om att en inte diskar rent är det inte relevant att den andra ibland kastar sina strumpor utanför tvättkorgen.
Men om ett beteende upprepat stör den andra mycket eller kostar pengar eller riskerar att förstöra saker i hemmet så måste man klart få ta upp det.
Det är inte okej att översvämma badrummet varje gång man duschar så det blir mögelskador t.ex., det begriper nog de flesta personer.
8. Man försöker hitta en lösning och be varandra om ursäkt för grälandet/ sin överreaktion innan det är dags att sova, eller så får man i värsta fall parkera konflikten till nästa dag. Men det borde behövas väldigt sällan, annars är man nog inte riktigt lämpade att leva ihop.
Tack snälla för att du tagit tiden att skriva och alla bra förslag, ska verkligen ta med mig dom om jag får chansen. Återigen denna gång hann jag inte tänka efter, jag brukar alltid vara lugn i situationer och samtala och kommunicera är jätte viktigt för mig. Men den här gången hann jag reagera innan jag tänkte efter. Och nu har han verkligen gått utanför sitt beteendemönster genom att det gått så lång tid, så jag vet inte vart detta kommer leda. Jag förstår verkligen att jag gjorde honom arg och ledsen, vilket jag även skrivit men jag behöver fortfarande prata med honom om det jag blev upprörd för samt tycker jag inte man kan ignorera sin partner i tre dagar, behöver man egentid eller annat så förmedlar man det. För just nu känns det som man inte vet om man är i relationen längre eller inte.