• Anonym (monne)

Tågresenär som kom fel, vems ansvar egentligen?

Åkte med ett tåg igår där en medelålders man klev på i all hast på en station och frågade om hjälp att ladda sin mobil då den precis hade fått slut på batteri.

Tåget åkte norrut och han fick låna min laddare. Tågvärden hade överseende och väntade tills mobilen kom igång, sen visade mannen biljetten några minuter senare och tågvärden sa att det såg ut att stämma.

Lite senare kommer vi till en station där ett snabbtåg ska åka före oss, tågvärden ropar visst ut innan att det är byten till snabbtåg xyz, buss abc... etc.

Tåget åker vidare, när tåget närmar sig min station börjar mannen prata med mig och visar sin biljett. Inser då att det blivit helt galet.

Han skulle ha bytt till snabbtåget i fråga, men på en station som ligger söderut från där han klev på.

Han sa att han hade blivit nekad att kliva på det tåget som gick söderut för att hans mobil inte funkade.

Tågvärden hade ju sagt att det såg rätt ut, men till och med jag såg att det var åt h-vete fel.

Hade ju ett byte som gick om några minuter efteråt, och tåget skulle ju åka vidare, så ajg hänvisade honom till tågvärden igen.

Misstänker att mannen är rätt ansvarig för att kunna komma med rätt tåg, även vid byte, men att inte tågvärden reagerade. 

Hade lite svårt att släppa det där när jag hade klivit av och såg tåget åka iväg. Får ju hoppas att han kom fram dit han skulle. 

• Svar på tråden Tågresenär som kom fel, vems ansvar egentligen?
  • Jemp

Mannens ansvar. 

Sen har ju inte tågvärden riktigt kollat biljetten ordentligt, men det är en annan uppgift. 

• Jimmy75

Solklart resenärens ansvar, sedan är det ju olyckligt att det blev som det blev. I den bästa av världar hade ju billjettkontrollanten upptäckt det men när han nu inte gjorde det var det ju väl att du istället upptäckte det av en slump.

• Fjäril kär

I första hand givetvis resenärens ansvar att ha koll på sin destination och ha en pappersbiljett extra i fickan samt ha koll på att mobilen är laddad. Information om resan kommer ju oftast via sms eller i appen och hade tex tåget blivit inställt eller liknande hade han missat väsentlig Information då mobilen var urladdad. 

I andra hand skulle tågvärdrn varit uppmärksam på biljetten , den ska ju inte gå att "blippa" om han klivit på fel tåg och han skulle ha informerat mannen om misstaget och hjälpt honom med att kliva av och hitta rätt tåg.  En alert tågvärd ska se om biljetter på något sätt ser märklig ut. 

Och ja konsekvenserna blir att man blir nekad att kliva på ett tåg om man inte kan uppvisa biljett . 

Självklart tråkigt det som hände men jag hoppas mannen lärt sig hädanefter att ha både laddare och pappersbiljett redo.  

• Anonym (monne)

Har ju alltid en laddare med mig när jag åker både buss och tåg. Sen är det ju inte alltid det finns laddare tillgängliga på alla tåg och bussar.

Men borde inte den andra tågvärden ha nekat honom eller släppt av honom redan innan när han såg att mannen hade biljett för fel tåg?

Hade jag köpt resa på tåg mot norr, men klivit på ett tåg åt söder, hade jag garanterat fått påpekan att min biljett inte är giltig.

SEN kan det ju hända misstag att man kliver på fel tåg om det är många spår eller otytlig eller sen information om det byts spår (missade en gång ett tåg pga att de bytte spår några minuter innan och det kom in ett tåg åt andra hållet på tidigare spåret). 

• Anonym (monne)

Kan ju tillägga att det finns resenärer som av olika skäl inte hänger med på samma sätt, kanske har svårt att gå, turister som inte är vana vid tågresor i Sverige eller som den här mannen som gav uttrycket av gammal missbrukare.

Vissa tåg hinner ju knappt stanna innan de drar iväg. Man ser sin vagn rusa förbi och man ska kasta sig bort med barnvagn och rubbet för att komma till rätt vagn som är 200 meter bort.

• Jimmy75
    Anonym (monne) skrev 2025-08-03 12:37:03 följande:

Kan ju tillägga att det finns resenärer som av olika skäl inte hänger med på samma sätt, kanske har svårt att gå, turister som inte är vana vid tågresor i Sverige eller som den här mannen som gav uttrycket av gammal missbrukare.

Vissa tåg hinner ju knappt stanna innan de drar iväg. Man ser sin vagn rusa förbi och man ska kasta sig bort med barnvagn och rubbet för att komma till rätt vagn som är 200 meter bort.

Vad är det egentligen du är ute efter här? Dina två senaste inlägg ger intrycket av att du på olika vis vill fria resenären (kanske resenärer generellt) och gärna kritisera tågtrafiken generellt? Det får du naturligtvis göra men du får sannolikt mer meningsfull feedback och synpunkter på dina funderingar om man har motivet klart för sig.
  • Anonym (Alva)
    Anonym (monne) skrev 2025-08-03 11:19:28 följande:

Han sa att han hade blivit nekad att kliva på det tåget som gick söderut för att hans mobil inte funkade.

Vad är det för tåg där de kontrollerar biljetter redan vid påstigning? 
  • Anonym (Skåneland)
    Anonym (Alva) skrev 2025-08-03 16:14:08 följande:
    På vissa SJ regiontåg gör de det, när det är väldigt få personer som ska på vid en station. Jag har blivit ombedd att visa biljett och hindrad att gå på ett tåg som stod på min perrong när det var lite folk, jag bara skulle hoppa mellan två städer i samma landskap och tyckte att det kvittade. Men då fick jag veta att min biljett inte gällde på SJ- tåget. Han sa att bara en enda person skulle gå på där.
  • Anonym (Fred)
    Anonym (monne) skrev 2025-08-03 11:19:28 följande:
    Tågresenär som kom fel, vems ansvar egentligen?

Åkte med ett tåg igår där en medelålders man klev på i all hast på en station och frågade om hjälp att ladda sin mobil då den precis hade fått slut på batteri.

Tåget åkte norrut och han fick låna min laddare. Tågvärden hade överseende och väntade tills mobilen kom igång, sen visade mannen biljetten några minuter senare och tågvärden sa att det såg ut att stämma.

Lite senare kommer vi till en station där ett snabbtåg ska åka före oss, tågvärden ropar visst ut innan att det är byten till snabbtåg xyz, buss abc... etc.

Tåget åker vidare, när tåget närmar sig min station börjar mannen prata med mig och visar sin biljett. Inser då att det blivit helt galet.

Han skulle ha bytt till snabbtåget i fråga, men på en station som ligger söderut från där han klev på.

Tågvärden hade ju sagt att det såg rätt ut, men till och med jag såg att det var åt h-vete fel.

Hade ju ett byte som gick om några minuter efteråt, och tåget skulle ju åka vidare, så ajg hänvisade honom till tågvärden igen.

Misstänker att mannen är rätt ansvarig för att kunna komma med rätt tåg, även vid byte, men att inte tågvärden reagerade. 

Hade lite svårt att släppa det där när jag hade klivit av och såg tåget åka iväg. Får ju hoppas att han kom fram dit han skulle. 

Resenärens fel!

Oansvarigt att inte ha mobilen laddad. 
  • Spucks

Det är självklart resenärens eget ansvar att komma på rätt tåg och har ett giltigt biljett som kan uppvisas.

• Anonym (Ellen)

Den som reser har själv ansvar för att både kliva på rätt tåg och ha biljett tillgänglig hela resan. 

• Anonym (k)

Men om han blivit nekad att gå på tåget visst han ju redan om att han var på fel tåg sen??

• Anonym (k)
    Anonym (Alva) skrev 2025-08-03 16:14:08 följande:
    Många tåg. Tågpendlar själv och de kollar nya påstigande varje station.
  • Anonym (k)

Då har tåget i för sig lämnat stationen mestadels

• EpicF
    Anonym (monne) skrev 2025-08-03 12:33:12 följande:

Har ju alltid en laddare med mig när jag åker både buss och tåg. Sen är det ju inte alltid det finns laddare tillgängliga på alla tåg och bussar.

Men borde inte den andra tågvärden ha nekat honom eller släppt av honom redan innan när han såg att mannen hade biljett för fel tåg?

Hade jag köpt resa på tåg mot norr, men klivit på ett tåg åt söder, hade jag garanterat fått påpekan att min biljett inte är giltig.

SEN kan det ju hända misstag att man kliver på fel tåg om det är många spår eller otytlig eller sen information om det byts spår (missade en gång ett tåg pga att de bytte spår några minuter innan och det kom in ett tåg åt andra hållet på tidigare spåret). 

Tågvärden såg inte det av någon anledning. Förmodligen för att han var stressad. 

Men det är alltid resenärens ansvar att komma på rätt tåg och ha giltigt biljett. Och se till att ha mobilen laddad om man har elektroniskt biljett.

Själv skriver jag alltid ut för att ha en back-up, ifall.mpbolen strular/laddare ur (har dock alltid med mig powerbank och sladd)
  • Rickity

Jobbade på lokaltåg i många år . Fattar inte för det första att man ens går på tåg med oladdad telefon så att man inte kan visa direkt sin biljett . Pendeltåg ska också ropa ut anslutningar då många går av och på under resan. 
    Resenärens ansvar att ha den kollen . Står också i allmänna resevilkoren som man förbinder sig att läsa när man köper biljett . 
    / R

Svar på tråden Tågresenär som kom fel, vems ansvar egentligen?