Tågresenär som kom fel, vems ansvar egentligen?
Åkte med ett tåg igår där en medelålders man klev på i all hast på en station och frågade om hjälp att ladda sin mobil då den precis hade fått slut på batteri.
Tåget åkte norrut och han fick låna min laddare. Tågvärden hade överseende och väntade tills mobilen kom igång, sen visade mannen biljetten några minuter senare och tågvärden sa att det såg ut att stämma.
Lite senare kommer vi till en station där ett snabbtåg ska åka före oss, tågvärden ropar visst ut innan att det är byten till snabbtåg xyz, buss abc... etc.
Tåget åker vidare, när tåget närmar sig min station börjar mannen prata med mig och visar sin biljett. Inser då att det blivit helt galet.
Han skulle ha bytt till snabbtåget i fråga, men på en station som ligger söderut från där han klev på.
Han sa att han hade blivit nekad att kliva på det tåget som gick söderut för att hans mobil inte funkade.
Tågvärden hade ju sagt att det såg rätt ut, men till och med jag såg att det var åt h-vete fel.
Hade ju ett byte som gick om några minuter efteråt, och tåget skulle ju åka vidare, så ajg hänvisade honom till tågvärden igen.
Misstänker att mannen är rätt ansvarig för att kunna komma med rätt tåg, även vid byte, men att inte tågvärden reagerade.
Hade lite svårt att släppa det där när jag hade klivit av och såg tåget åka iväg. Får ju hoppas att han kom fram dit han skulle.