• Tyra myra

Villka är era favorit konspirationsteorier

Jag har en favorit bland dessa konspirationsteorier och det är att man aldrig landande på månen. 

Detta är en favorit just för att halva världen satt som klistrade framför TV:n när det hände och ändå skille det inte ha hänt..Förvånad

En annan är att jorden skulle vara platt. 

Har ni någon favorit konspirationsteorit? 

Hur tror ni att dessa uppstår?

• Svar på tråden Villka är era favorit konspirationsteorier
  • Tyra myra
    Cat71 skrev 2025-08-03 22:39:47 följande:

Jag har en bekant som är lite av en foliehatt och gärna kommer med konspirationsteoretiska förklaringar för de mest självklara saker. En sådan, vilken är min favorit, är s.k. chemtrails. dvs att de kondensmoln som flygplan bildar faktiskt skulle vara utsläpp av gas innehållande kemikalier i syfte att styra och kontrollera oss människor. 

I början roade det mig att försöka tala denna bekanta till rätta, påvisa fakta och det orimliga i hennes påståenden. Inte bara i denna fråga utan i fler. Men hon tar bara inte in sådant. Istället är hon med i diverse forum för att hitta likasinnade som förstärker de galna teorier hon har.

Det finns exempelvis Facebook-grupper med tusentals medlemmar enbart för chemtrails. Sjukt!

Har dragit ned rejält på umgänget med denna tidigare vän, numera bekant, eftersom jag tycker det är lite obehagligt och vansinnigt över konspirationsteoretiwkr.

Det verkar vara lite av en omöjlighet att övertyga någon om det orimliga i dessa teorier. 
  • Anonym (Räcker upp handen)

Jag vet en konspirationsteori.. det finns nämligen fortfarande folk som hävdar att SVT är politiskt neutralt.

• septembermamma2022
    Xaiphodius skrev 2025-08-03 20:14:39 följande:

Människor producerar inte skuggor ? skuggorna producerar oss.?

Alla tror att skuggor bara är resultatet av ljus som blockeras. Men har du någonsin undrat varför din skugga alltid följer dig, även när du rör dig snabbt eller när ljuset förändras? Det är inte du som styr din skugga. Det är din skugga som styr dig.

Enligt teorin är skuggor egentligen tvådimensionella organismer från en parallell värld. De projicerar sig själva in i vår verklighet genom ljuskällor, och för att kunna existera här behöver de ?skapa? en tredimensionell kropp ? alltså dig. Det är därför du försvinner när du dör, men din skugga alltid finns kvar för någon annan att bära vidare.

?Bevis? som anhängarna brukar peka på:

Skuggor förändras inte bara med ljuset, utan även beroende på hur du känner dig. (Kolla nästa gång du är stressad ? din skugga känns ?oroad?.)

I totalt mörker ?finns du inte? ur skuggornas perspektiv.

Djur reagerar ofta på sina skuggor, inte på sina kroppar, eftersom de känner av vem som verkligen styr.

De mest paranoida påstår till och med att människor som verkar ?skugglösa? (t.ex. på överexponerade foton) egentligen är skuggor som ännu inte valt en kropp.

Denna är underbar! Hoppas någon skriver en bok/novell om den.
  • Anonym (Är lustiga)

Att Elvis fejkade sin död och fortfarande lever.
    Att 5G orsakar sjukdomar, sprider virus  som tex covid, eller används för tankekontroll.

• Anonym (So mo fo lopp)

Mina favoriter är att fåglar inte existerar på riktigt samt att det finns mängder av nazister på mars.

Jag tror att de som tror på dessa konspirationsteorier (m fl) gör det pga en psykos beroende på schizofreni. Men att det blivit socialt accepterat.

• Anonym (So mo fo lopp)

...och att soros eller judar avfyrar lasrar från rymden som gör folk...,till bögar? eller dylikt.

• Anonym (Ollie)

Har inga. Är bara tröttsamt med verklighetsfrånvända människor och deras trams.

• Anonym (Oj)
    Anonym (Räcker upp handen) skrev 2025-08-03 23:58:23 följande:

Jag vet en konspirationsteori.. det finns nämligen fortfarande folk som hävdar att SVT är politiskt neutralt.

Det är väl tvärtom, konspirationsteorin är att SVT har en dold agenda, vilket vissa fortfarande tror på. 
  • Anonym (Räcker upp handen)
    Anonym (So mo fo lopp) skrev 2025-08-04 01:34:30 följande:

Mina favoriter är att fåglar inte existerar på riktigt samt att det finns mängder av nazister på mars.

Jag tror att de som tror på dessa konspirationsteorier (m fl) gör det pga en psykos beroende på schizofreni. Men att det blivit socialt accepterat.

Heliga Birgitta blev ju tom helgonförklarad på sina starka religiösa uppenbarelser och när hon talade med Jesus. 
  • Tyra myra
    Anonym (Är lustiga) skrev 2025-08-04 01:25:48 följande:

Att Elvis fejkade sin död och fortfarande lever.
    Att 5G orsakar sjukdomar, sprider virus  som tex covid, eller används för tankekontroll.

Dessa är bra, speciellt 5G som bland annat skulle sprida covid Obestämd

Att Elvis skulle ha fejkat sin egen död är faktiskt lite sorgligt. Fans som inte vill acceptera sin idols frånfälle är troligen upphovet här
Svar på tråden Villka är era favorit konspirationsteorier