• Tyra myra

Villka är era favorit konspirationsteorier

Jag har en favorit bland dessa konspirationsteorier och det är att man aldrig landande på månen. 

Detta är en favorit just för att halva världen satt som klistrade framför TV:n när det hände och ändå skille det inte ha hänt..Förvånad

En annan är att jorden skulle vara platt. 

Har ni någon favorit konspirationsteorit? 

Hur tror ni att dessa uppstår?

• Svar på tråden Villka är era favorit konspirationsteorier
  • Anonym (Hm)
    Jimmy75 skrev 2025-08-03 16:05:43 följande:

Har ingen favorit, men en jag finner helt häpnadsväckande är de som hävdar och tror att inte judeutrotningen under andra världskriget skulle vara sant, att koncentrationslägrena bara skulle vara hittepå.

Skälen till att de uppstår kan vara flera eftersom det kan finnas människor bakom som har saker att vinna på att föra fram dem och så tvivel. Att de får fäste däremot hänger samman med att människor har en stark tendens att tro på det som stämmer överens med ens egna världsbild och narrativ, medan man bortser från annat som motvisar det man tror. Behovet av att vara kongruent med den egna världsbilden kan vara olika starkt och olika hårt knutet till vår identitet och ju starkare koppling till identiteten, desto större risk/möjlighet att man köper dessa teorier eller en del av dem.

Också en av mina.
  • Anonym (Å)

Min favorit är nog alla konspirationsteorier om covid-viruset. Antingen att den skapades i ett labb. Eller att den aldrig existerat. 

Tycker att det är underbart med konspirationsteorier och att människor vågar ifrågasätta vad som anses vara sant. Men tycker att man ska ta både konspirationsteorier och vad media och regeringen säger med en nypa salt. 

• Mentat

Har aldrig hört att VM i fotboll inte skulle ha gått i Sverige? Jag antar att fotona med min farfar på plats vid finalen är fejkade... Glad

• Jimmy75

Fast bara för att det är kul att ibland utmana sina egna tankemönster - lek med tanken att det helt plötsligt lades fram otvistliga bevis för att jorden faktiskt ÄR platt. Holy crap säger jag. Tänker att det skulle vara helt omöjligt att acceptera vilket i förlängningen också ger en liten smak av hur det kanske är att sitta där med en av de här teorierna och försöka tugga i sig det som är en så självklar verklighet för oss.

• Tecum
    Mentat skrev 2025-08-03 21:20:11 följande:

Har aldrig hört att VM i fotboll inte skulle ha gått i Sverige? Jag antar att fotona med min farfar på plats vid finalen är fejkade... Glad

Visst, de är fejkade, liksom TV-bilderna. Och några hundratusen människor samarbetade för att lura alla andra...Flört 

Det gick ett TV-program om detta för några år sedan, Konspiration -58 heter det. Några fåntrattar påstår att CIA låg bakom allt för att testa det nya TV-mediets förmåga och möjlighet att lura i folk vad som helst. Ledande fåntratt var Bror Jacques de Waern som kallar sig historiker...
  • Tyra myra
    Xaiphodius skrev 2025-08-03 20:14:39 följande:

Människor producerar inte skuggor ? skuggorna producerar oss.?

Alla tror att skuggor bara är resultatet av ljus som blockeras. Men har du någonsin undrat varför din skugga alltid följer dig, även när du rör dig snabbt eller när ljuset förändras? Det är inte du som styr din skugga. Det är din skugga som styr dig.

Enligt teorin är skuggor egentligen tvådimensionella organismer från en parallell värld. De projicerar sig själva in i vår verklighet genom ljuskällor, och för att kunna existera här behöver de ?skapa? en tredimensionell kropp ? alltså dig. Det är därför du försvinner när du dör, men din skugga alltid finns kvar för någon annan att bära vidare.

?Bevis? som anhängarna brukar peka på:

Skuggor förändras inte bara med ljuset, utan även beroende på hur du känner dig. (Kolla nästa gång du är stressad ? din skugga känns ?oroad?.)

I totalt mörker ?finns du inte? ur skuggornas perspektiv.

Djur reagerar ofta på sina skuggor, inte på sina kroppar, eftersom de känner av vem som verkligen styr.

De mest paranoida påstår till och meFörvånadd att människor som verkar ?skugglösa? (t.ex. på överexponerade foton) egentligen är skuggor som ännu inte valt en kropp.

Ja, detta är verkligen en värsting. Tycker man inte att livet är nog komplicerat, så varför inte röra till det ännu meraFörvånad 

Denna måste komma högt upp på min lista också
  • Tyra myra
    Anonym (Å) skrev 2025-08-03 20:30:58 följande:

Min favorit är nog alla konspirationsteorier om covid-viruset. Antingen att den skapades i ett labb. Eller att den aldrig existerat. 

Tycker att det är underbart med konspirationsteorier och att människor vågar ifrågasätta vad som anses vara sant. Men tycker att man ska ta både konspirationsteorier och vad media och regeringen säger med en nypa salt. 

Den är bra, liksom att covid-vaccinet skulle innehålla ett microchip som skulle göra män infertila och inte minst göra oss till viljelösa zombier.

Tror att detta har sitt ursprung i Antivax rörelsenTyst
  • Trent

Min favorit är de som tror att det finns de som tror att fotbolls-VM 1958 inte ägde rum. Filmen som nämns i tråden avslöjar ju t.o.m. bluffen i slutet.

En annan rolig är den om månljus. Alltså att månen producerar eget ljus.

• Jimmy75
    Tecum skrev 2025-08-03 21:38:53 följande:
    Visst, de är fejkade, liksom TV-bilderna. Och några hundratusen människor samarbetade för att lura alla andra...Flört 

Det gick ett TV-program om detta för några år sedan, Konspiration -58 heter det. Några fåntrattar påstår att CIA låg bakom allt för att testa det nya TV-mediets förmåga och möjlighet att lura i folk vad som helst. Ledande fåntratt var Bror Jacques de Waern som kallar sig historiker...

😂 alltid CIA också. Det är lite scary ifall de skulle besitta sådan kraft att påverka. Guds varande eller icke varande diskuteras lite smått infekterat i en annan tråd här och om man tänker att gud finns och konspirationsteorier så måste ju chain of Command vara

1 CIA
    2 Gud
    3 Människor

• Tyra myra
    Anonym (Peddosar) skrev 2025-08-03 17:02:39 följande:

Knappast min favorit men det skulle inte förvåna mig om det var sant: Att katolska kyrkan och högerkristna aktivt motarbetar aborter för att det alltid ska finnas fattiga barn att köpa billigt för att utnyttja sexuellt.

Det finns väl en variant där  Hillary Clinton sägs äta dessa barn på pizzan. Dett tycker jag är så makabert att jag vägrar ha det på min lista.  Men man kan ju fråga sig hur sådana teorier uppstår.
Svar på tråden Villka är era favorit konspirationsteorier