• Tyra myra

Villka är era favorit konspirationsteorier

Jag har en favorit bland dessa konspirationsteorier och det är att man aldrig landande på månen. 

Detta är en favorit just för att halva världen satt som klistrade framför TV:n när det hände och ändå skille det inte ha hänt..Förvånad

En annan är att jorden skulle vara platt. 

Har ni någon favorit konspirationsteorit? 

Hur tror ni att dessa uppstår?

• Svar på tråden Villka är era favorit konspirationsteorier
  • Jimmy75

Har ingen favorit, men en jag finner helt häpnadsväckande är de som hävdar och tror att inte judeutrotningen under andra världskriget skulle vara sant, att koncentrationslägrena bara skulle vara hittepå.

Skälen till att de uppstår kan vara flera eftersom det kan finnas människor bakom som har saker att vinna på att föra fram dem och så tvivel. Att de får fäste däremot hänger samman med att människor har en stark tendens att tro på det som stämmer överens med ens egna världsbild och narrativ, medan man bortser från annat som motvisar det man tror. Behovet av att vara kongruent med den egna världsbilden kan vara olika starkt och olika hårt knutet till vår identitet och ju starkare koppling till identiteten, desto större risk/möjlighet att man köper dessa teorier eller en del av dem.

• Tyra myra
    Jimmy75 skrev 2025-08-03 16:05:43 följande:

Har ingen favorit, men en jag finner helt häpnadsväckande är de som hävdar och tror att inte judeutrotningen under andra världskriget skulle vara sant, att koncentrationslägrena bara skulle vara hittepå.

Skälen till att de uppstår kan vara flera eftersom det kan finnas människor bakom som har saker att vinna på att föra fram dem och så tvivel. Att de får fäste däremot hänger samman med att människor har en stark tendens att tro på det som stämmer överens med ens egna världsbild och narrativ, medan man bortser från annat som motvisar det man tror. Behovet av att vara kongruent med den egna världsbilden kan vara olika starkt och olika hårt knutet till vår identitet och ju starkare koppling till identiteten, desto större risk/möjlighet att man köper dessa teorier eller en del av dem.

Detta är också en av mina favoriter. Det är häpnadsväckande hur stor spridning denna teori fått.  Men där kan man se en klar politisk koppling till skillnad från många andra.
  • Mentat
    Tyra myra skrev 2025-08-03 15:36:35 följande:

Jag har en favorit bland dessa konspirationsteorier och det är att man aldrig landande på månen. 

Detta är en favorit just för att halva världen satt som klistrade framför TV:n när det hände och ändå skille det inte ha hänt..Förvånad

Jo, min favorit är nog densamma: Månlandningen. Främst för att konspirationsteorin är så oerhört enkel att motbevisa.
    Det är iofs plattjordsidén också. Liksom tanken på att jorden bara skulle vara 6000 år gammal.
  • Tyra myra
    Mentat skrev 2025-08-03 16:12:03 följande:
    Jo, min favorit är nog densamma: Månlandningen. Främst för att konspirationsteorin är så oerhört enkel att motbevisa.
    Det är iofs plattjordsidén också. Liksom tanken på att jorden bara skulle vara 6000 år gammal.
    Visst det där med att jorden bara är 6000 år gammal är ju fantastisk speciellt som vi vet att den modärna människan människan är 200 000 år gammal. Undrar var dessa människor skulle leva om inte jorden funnits innanSkäms
  • Anonym (Foliehatt?)

Ja, månlandningen är ju en favorit och en annan är att fotbolls VM i Stockholm aldrig har ägt rum.
    Area 51 med aliens och allt annat ligger också på listan.

• Anonym (Foliehatt?)

Förtydligande - Fotbolls-VM 1958 spelades inte bara i Sthlm men påstås av vissa 
    aldrig ägt rum.

• Anonym (Peddosar)

Knappast min favorit men det skulle inte förvåna mig om det var sant: Att katolska kyrkan och högerkristna aktivt motarbetar aborter för att det alltid ska finnas fattiga barn att köpa billigt för att utnyttja sexuellt.

• Tecum

Månlandningen är en klassiker men min favorit är ändå fotbolls-VM 1958. Att kunna påstå att det aldrig ägt rum trots att hundratusentals var för sig oberoende åskådare var på plats kräver en nivå av idioti som trotsar det mesta.

• Xaiphodius
    Tyra myra skrev 2025-08-03 15:36:35 följande:

Människor producerar inte skuggor ? skuggorna producerar oss.?

Alla tror att skuggor bara är resultatet av ljus som blockeras. Men har du någonsin undrat varför din skugga alltid följer dig, även när du rör dig snabbt eller när ljuset förändras? Det är inte du som styr din skugga. Det är din skugga som styr dig.

Enligt teorin är skuggor egentligen tvådimensionella organismer från en parallell värld. De projicerar sig själva in i vår verklighet genom ljuskällor, och för att kunna existera här behöver de ?skapa? en tredimensionell kropp ? alltså dig. Det är därför du försvinner när du dör, men din skugga alltid finns kvar för någon annan att bära vidare.

?Bevis? som anhängarna brukar peka på:

Skuggor förändras inte bara med ljuset, utan även beroende på hur du känner dig. (Kolla nästa gång du är stressad ? din skugga känns ?oroad?.)

I totalt mörker ?finns du inte? ur skuggornas perspektiv.

Djur reagerar ofta på sina skuggor, inte på sina kroppar, eftersom de känner av vem som verkligen styr.

De mest paranoida påstår till och med att människor som verkar ?skugglösa? (t.ex. på överexponerade foton) egentligen är skuggor som ännu inte valt en kropp.

• Jimmy75
    Xaiphodius skrev 2025-08-03 20:14:39 följande:

Människor producerar inte skuggor ? skuggorna producerar oss.?

Alla tror att skuggor bara är resultatet av ljus som blockeras. Men har du någonsin undrat varför din skugga alltid följer dig, även när du rör dig snabbt eller när ljuset förändras? Det är inte du som styr din skugga. Det är din skugga som styr dig.

Enligt teorin är skuggor egentligen tvådimensionella organismer från en parallell värld. De projicerar sig själva in i vår verklighet genom ljuskällor, och för att kunna existera här behöver de ?skapa? en tredimensionell kropp ? alltså dig. Det är därför du försvinner när du dör, men din skugga alltid finns kvar för någon annan att bära vidare.

?Bevis? som anhängarna brukar peka på:

Skuggor förändras inte bara med ljuset, utan även beroende på hur du känner dig. (Kolla nästa gång du är stressad ? din skugga känns ?oroad?.)

I totalt mörker ?finns du inte? ur skuggornas perspektiv.

Djur reagerar ofta på sina skuggor, inte på sina kroppar, eftersom de känner av vem som verkligen styr.

De mest paranoida påstår till och med att människor som verkar ?skugglösa? (t.ex. på överexponerade foton) egentligen är skuggor som ännu inte valt en kropp.

underbart med självrapporterade upplevelser och egenobservationer som bevisning - snacka om förväntanseffekt.
Svar på tråden Villka är era favorit konspirationsteorier