• Tyra myra

Villka är era favorit konspirationsteorier

Jag har en favorit bland dessa konspirationsteorier och det är att man aldrig landande på månen. 

Detta är en favorit just för att halva världen satt som klistrade framför TV:n när det hände och ändå skille det inte ha hänt..Förvånad

En annan är att jorden skulle vara platt. 

Har ni någon favorit konspirationsteorit? 

Hur tror ni att dessa uppstår?

• Svar på tråden Villka är era favorit konspirationsteorier
  • Anonym (Lottie)

Alltså jag får nog lägga till forbolls-vm 1958. Dels för att det är en sån meninglös konspirationsteori. Varför ifrågasätta det, liksom!? Dels för att jag känner folk som var där. :) 

• Anonym (So mo fo lopp)

En annan konspirationsteori jag hörde om var att covidvaccin framställdes av aborterade svenska foster, att det skulle vara en massproduktion av aborter. I grunden så finns det något vaccin som har celler från ett foster från början och framställts i Sverige.

Jag uppfattar det som att under covid så spolades alla dessa konspiratister fram. Kan ju ha att göra med att folk blev själva med sina tankar och åkte ner i kaninhålet på internet. Har min alldeles egna konspirationsteori om det. Viruset påverkade i somliga fall hjärnan, den söndrade celler i lungorna och ev hjärnan så det blev nästan en flytande massa. Överlevde man det och utsattes för propaganda så kanske hjärnan blev omstrukturerad. Somliga lider av postcovid (ej nödvändigtvis anammat konspirationsteorier) så något med hjärnan kan ha inträffat och att det kanske finns ett samband. 

En konspirationsteori jag faktiskt tror på är att covid släpptes fri från ett kinesiskt lab av misstag. Har bott i kina och deras renlighet är ganska dålig. Städare använder samma trasa till toaletten och till köksbordet. Man är inte tillåten att göra misstag så sånt försöker mörkas. Covid startade väl i en veggiemarket har jag för mig. Har man besökt en sådan så förstår man att det är en cesspool. På en veggiemarket säljer man inte bara grönsaker utan kött/ fisk, flugor överallt och hundar går och kissar på varorna. Det här är en storstadsmiljö.

• Tyra myra
    Anonym (So mo fo lopp) skrev 2025-08-04 14:35:56 följande:

En annan konspirationsteori jag hörde om var att covidvaccin framställdes av aborterade svenska foster, att det skulle vara en massproduktion av aborter. I grunden så finns det något vaccin som har celler från ett foster från början och framställts i Sverige.

Jag uppfattar det som att under covid så spolades alla dessa konspiratister fram. Kan ju ha att göra med att folk blev själva med sina tankar och åkte ner i kaninhålet på internet. Har min alldeles egna konspirationsteori om det. Viruset påverkade i somliga fall hjärnan, den söndrade celler i lungorna och ev hjärnan så det blev nästan en flytande massa. Överlevde man det och utsattes för propaganda så kanske hjärnan blev omstrukturerad. Somliga lider av postcovid (ej nödvändigtvis anammat konspirationsteorier) så något med hjärnan kan ha inträffat och att det kanske finns ett samband. 

En konspirationsteori jag faktiskt tror på är att covid släpptes fri från ett kinesiskt lab av misstag. Har bott i kina och deras renlighet är ganska dålig. Städare använder samma trasa till toaletten och till köksbordet. Man är inte tillåten att göra misstag så sånt försöker mörkas. Covid startade väl i en veggiemarket har jag för mig. Har man besökt en sådan så förstår man att det är en cesspool. På en veggiemarket säljer man inte bara grönsaker utan kött/ fisk, flugor överallt och hundar går och kissar på varorna. Det här är en storstadsmiljö.

Du resonerar väldigt klokt tycker jag. Det har ju uppmärksammats att vår psykiska hälsa påverkades negativt av covid, så varför inte ? Vi kanske blev mera mottagliga och mer skeptiska i samhället i stort under den tiden. Detta lever kvar i konspirationsteorierna.  Naturligtvis var det ingen som med vett och vilje släppte lös viruset.  Det kom till oss av misstag från något lab eller via vilda djur på någon marknad.

Det som mest oroar mig är de konspirationsteorier som Qanon sprider via olika media. Dessa är ju en del av en strategi
  • Tyra myra
    Anonym (So mo fo lopp) skrev 2025-08-04 14:19:45 följande:
    En bra konspirationsteori ska ju spela på någon rädslaeller på något sätt låta rimlig. Den där om fåglarna är ju förvisso från grunden satir över konspirationsteorier som fått fäste.

Kollade upp det där med rymdlasrarna. Det var nog marjorie taylor greene som spred att judarna använde rymdlasrar för att starta bränder i Kalifornien. Så, judar är ju en klassisk grupp att skylla saker på. Samt att bränderna ska förklaras på något sätt. Konspirationsteorin cementerar då också ett förhållningssätt som egentligen handlar om polarisering.

De som sväljer såna saker har antagligen ett antisemitistisk tänk från början. Men jag är övertygad om att det handlar om schizofreni som har blivit socialt accepterat. Vad skulle det annars kunna vara?
    Ja, du  vad kan det finnas för anledningar till dessa teorier? Det finns faktiskt en organisation som kallar sig Qannon som verkar ha ett litet finger med i spelet här.

Detta finger verkar till och med ha nått ända in i det stora landet i västers högsta ledning.  Gråter
  • Tyra myra
    Anonym (Universum) skrev 2025-08-04 13:59:29 följande:

Det roligaste var nog när jag i en facebook-grupp stötte på en äldre kvinna som på allvar trodde att universum inte fanns och att stjärnorna på himlen var "ditsatta". Att universum var något som de styrande hade hittat på. Eller en person som inte trodde att Olof Palme mördats och att det inte fanns bevis för det.

Dessa är hel klart väldigt otroliga och visst kan man skratta åt dem. Men det förekommer faktiskt en hel del konspirationsteorier kring Olof Palme. De fantastiska är att så gott som all kom till efter mordet och alla försöker på något sätt förklara varför han blev mördad.

Där kunde man kanske anta att det är ett uttryck för att vi behöver få en förklaring och ett avslut.
  • Aniiee

Hmm... låt se....

Romarriket har aldrig existerat

Kubrik filmade månlandingen i en studio i Hollywood

Hyperdiffusion (idén om att alla antika civilisationer hängde ihop och/eller var en och samma)

Nazister gömmer sig i ett underjordiskt paradis under Antarktis

Ett berg i Bosnien är egentligen en gigantisk pyramid

Vi lever i The Matrix

Titanic sjönk inte

Månen existerar inte

Vaccin används för att chippa alla invånare, så att de senare kan styras eller dödas

Och min personliga favorit: Astrid Lindgren och JRR Tolkien skrev Mio min Mio och Lord of the Rings tillsammans.

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Xaiphodius
    Aniiee skrev 2025-08-04 22:50:08 följande:

Och min personliga favorit: Astrid Lindgren och JRR Tolkien skrev Mio min Mio och Lord of the Rings tillsammans.

Berätta mer!
  • Anonym (Eli)

Att det var Sovjet/Usa som anlitat en lönnmördare för att ha ihjäl Palme.

Att Bush låg bakom 9/11.

Att det var Usa själva som attackerade Pearl Harbor.

• Aniiee
    Xaiphodius skrev 2025-08-04 22:57:34 följande:
    Berätta mer!
    Jag vet inte om det är särskilt mycket mer i det. Jag hörde det någon gång i 12-årsåldern. Mio och Fellowship kom ut samma år, är det enda utöver själva idén jag kommer ihåg.
  • Aniiee
    Xaiphodius skrev 2025-08-04 22:57:34 följande:
    Berätta mer!
    Jag vet inte om det är särskilt mycket mer i det. Jag hörde det någon gång i 12-årsåldern. Mio och Fellowship kom ut samma år, är det enda utöver själva idén jag kommer ihåg.
Svar på tråden Villka är era favorit konspirationsteorier