• Tyra myra

Villka är era favorit konspirationsteorier

Jag har en favorit bland dessa konspirationsteorier och det är att man aldrig landande på månen. 

Detta är en favorit just för att halva världen satt som klistrade framför TV:n när det hände och ändå skille det inte ha hänt..Förvånad

En annan är att jorden skulle vara platt. 

Har ni någon favorit konspirationsteorit? 

Hur tror ni att dessa uppstår?

• Svar på tråden Villka är era favorit konspirationsteorier
  • Trent
    Jimmy75 skrev 2025-08-03 21:34:22 följande:

Fast bara för att det är kul att ibland utmana sina egna tankemönster - lek med tanken att det helt plötsligt lades fram otvistliga bevis för att jorden faktiskt ÄR platt. Holy crap säger jag. Tänker att det skulle vara helt omöjligt att acceptera vilket i förlängningen också ger en liten smak av hur det kanske är att sitta där med en av de här teorierna och försöka tugga i sig det som är en så självklar verklighet för oss.

Jag vet inte hur du lever ditt liv. Men för mig är det viktigt att försöka tro på så många sanna och så få osanna saker som möjligt.

Om jorden visade sig vara platt eller gud visade sig existera så ja, då skulle det vara så.
  • Anonym (Merfolieåtfolket)

Min favoritkonspiration är att jorden är plattkonspirationen är skapad för att förlöjliga konspirationsteoretiker. Så att folk inte ska ifrågasätta nåt.

• Tyra myra
    Trent skrev 2025-08-03 21:47:44 följande:

Min favorit är de som tror att det finns de som tror att fotbolls-VM 1958 inte ägde rum. Filmen som nämns i tråden avslöjar ju t.o.m. bluffen i slutet.

En annan rolig är den om månljus. Alltså att månen producerar eget ljus.

Ja fotbolls VM 58 är också bra. Syd bara för de som var där de framstår ju som lögnare.

Att månen skulle producera eget ljus har jag aldrig hört. Undrar hur det skulle gå till? Denna måste in på min listaSkrattande
  • Mentat
    Tecum skrev 2025-08-03 21:38:53 följande:
    Visst, de är fejkade, liksom TV-bilderna. Och några hundratusen människor samarbetade för att lura alla andra...Flört 

Det gick ett TV-program om detta för några år sedan, Konspiration -58 heter det. Några fåntrattar påstår att CIA låg bakom allt för att testa det nya TV-mediets förmåga och möjlighet att lura i folk vad som helst. Ledande fåntratt var Bror Jacques de Waern som kallar sig historiker...
    Tja, bevisligen går det alltså att lura i folk vad som helst, om än kanske inte på det sätt konspirationsteoretikerna tänkt sig...
  • Trent
    Tyra myra skrev 2025-08-03 22:00:24 följande:
    Ja fotbolls VM 58 är också bra. Syd bara för de som var där de framstår ju som lögnare.

Att månen skulle producera eget ljus har jag aldrig hört. Undrar hur det skulle gå till? Denna måste in på min listaSkrattande
    Nej. Det finns ingen som inte tror att fotbolls-vm 58 ägde rum. Det är hela grejen. Det har i princip blivit en konspiration i sig eftersom folk inte gillar att bli lurade. 

Det finns folk som tror att det finns (eller fanns) folk som inte tror på vm-58. Men det finns det inte.

Månljus är ett spännande kaninhål att ramla ner i.
  • Jimmy75
    Trent skrev 2025-08-03 21:55:56 följande:
    Jag vet inte hur du lever ditt liv. Men för mig är det viktigt att försöka tro på så många sanna och så få osanna saker som möjligt.

Om jorden visade sig vara platt eller gud visade sig existera så ja, då skulle det vara så.
    Jag instämmer! Men det ligger i sakens natur att vi har svårt för att acceptera och ta in sånt som går tvärs emot vad vi tror och än mer är övertygade för att vara sanna. Av den anledningen skulle det vara svårt att bara rakt av acceptera och köpa som sanning. 
  • Jimmy75
    Trent skrev 2025-08-03 22:10:25 följande:
    Nej. Det finns ingen som inte tror att fotbolls-vm 58 ägde rum. Det är hela grejen. Det har i princip blivit en konspiration i sig eftersom folk inte gillar att bli lurade. 

Det finns folk som tror att det finns (eller fanns) folk som inte tror på vm-58. Men det finns det inte.

Månljus är ett spännande kaninhål att ramla ner i.
    Månljus är ändå något lättare att se hur den skulle kunna uppkommit eftersom vi ofta använder det ordet. Att vi sedan inte menar att månen producerar ljuset utan det är vårt sätt att enklast prata om det ljus som reflekteras från månen tänker jag ställer till det för människor som tolkar saker bokstavligt, vilket exempelvis inte är helt ovanligt med autism.
  • Tyra myra

Har en till som jag hörde rätt nyligen. Elon Musk ska inte vara helt mänsklig utan en hybrid. Hans mor ska ha blivit bortförd av ett UFO och 9 månader senare tittade Elon ut.  Inte nog med det han ska ha skapats för att rädda mänskligheten.

Jag är inte så säker på att jag gillar denna konspirations teori eftersom det handlar om en livs levande människa. Vore jag Elon skulle jan nog stämma dem som sprider detta.

• Cat71

Jag har en bekant som är lite av en foliehatt och gärna kommer med konspirationsteoretiska förklaringar för de mest självklara saker. En sådan, vilken är min favorit, är s.k. chemtrails. dvs att de kondensmoln som flygplan bildar faktiskt skulle vara utsläpp av gas innehållande kemikalier i syfte att styra och kontrollera oss människor. 

I början roade det mig att försöka tala denna bekanta till rätta, påvisa fakta och det orimliga i hennes påståenden. Inte bara i denna fråga utan i fler. Men hon tar bara inte in sådant. Istället är hon med i diverse forum för att hitta likasinnade som förstärker de galna teorier hon har.

Det finns exempelvis Facebook-grupper med tusentals medlemmar enbart för chemtrails. Sjukt!

Har dragit ned rejält på umgänget med denna tidigare vän, numera bekant, eftersom jag tycker det är lite obehagligt och vansinnigt över konspirationsteoretiwkr.

• Jimmy75
    Cat71 skrev 2025-08-03 22:39:47 följande:

Jag har en bekant som är lite av en foliehatt och gärna kommer med konspirationsteoretiska förklaringar för de mest självklara saker. En sådan, vilken är min favorit, är s.k. chemtrails. dvs att de kondensmoln som flygplan bildar faktiskt skulle vara utsläpp av gas innehållande kemikalier i syfte att styra och kontrollera oss människor. 

I början roade det mig att försöka tala denna bekanta till rätta, påvisa fakta och det orimliga i hennes påståenden. Inte bara i denna fråga utan i fler. Men hon tar bara inte in sådant. Istället är hon med i diverse forum för att hitta likasinnade som förstärker de galna teorier hon har.

Det finns exempelvis Facebook-grupper med tusentals medlemmar enbart för chemtrails. Sjukt!

Har dragit ned rejält på umgänget med denna tidigare vän, numera bekant, eftersom jag tycker det är lite obehagligt och vansinnigt över konspirationsteoretiwkr.

Det är ju just det...behovet att övertolka information som bekräftar vår övertygelse och att på samma gång inte vara mottaglig för det som pekar på andra förklaringsmodeller.
Svar på tråden Villka är era favorit konspirationsteorier