• Anonym (Matz)

Fuskar jag och dottern?

Vi har haft det tufft med ekonomin länge men jag fick tack och lov ett nytt välbetalt jobb efter lång tid som arbetslös. Detta har givit mig en boost på det privata planet också och jag känner mig mer engagerad i barnen än nånsin. Köpte nya fotbollsskor till dottern som är 10 och hon tycker fotboll är kul men hon är osäker på planen och hennes tränare ger inte mkt till direktiv på matcherna och jag vill ju inte skämma ut mej å stå och skrika i publiken som ett fån.

Detta har resulterat i att min dotter känner sig osäker på vart hon ska springa och placera sig på planen och tycker det är jobbigt att vara dålig (hennes ord). Så en dag kom jag på att vi testar att hon har sina AirPods dolda under ett brett pannband. Han har sin mobil i sin väska på sidolinjen och jag ringer upp när matchen börjar. De spelar på liten plan så bluetooth räcker till. 

ingen vet förutom hon och jag. Jag står en bra bit bort ifrån övrig publik och viskar/berättar vart hon ska springa och när hon ska passa och när hon ska skjuta. Det har resulterat i att hon har börjat göra mål varje match och även assistpoäng. Samt tar ett större ansvar i försvaret än tidigare. Både ledare och föräldrar har kommit fram till mig och sagt att oj vilken utveckling det är på ungen. 

Men är detta jättefel tycker ni? Är det ens olagligt? Det kommer ju inte fortsätta för evigt men kanske säsongen ut iaf. Sen se hur det blir nästa säsong. 

• Svar på tråden Fuskar jag och dottern?
  • Anonym (Matz)
    Anonym (f) skrev 2025-08-16 22:53:54 följande:
    Som i förbigående då? Inte tagit upp igen att hon verkligen behöver mer direktiv?
    jag har sagt. Ni tränade får gärna ge min dotter mer direktiv på planen då hon känner sig osäker. 2-3ggr har jag väl nämnt det. 
  • EpicF

Precis som med ditt jobb så är det fel att fuska. 

• Anonym (Fotboll)
    Anonym (Matz) skrev 2025-08-16 22:55:45 följande:

Bra tips! 

Jag är inte ute efter att hon ska bli proffs mest bara tycka det är kul och att hon hänger med och vill fortsätta spela. Ist för sitta vid skärm hela dagarna och få problem med fysiken. 

Hon tycker ju det blir roligare ju mer hon förstår vad det går ut på och ju bättre det går. Om tränaren inte är så bra på hjälpande instruktioner är det bra du hjälper till. Lite svårt med hur man ska tänka i början men det lär hon sig snart. 
  • Anonym (D)

Ja det är fusk. Men inte det viktiga i detta. Nu har ju din dotter fattat galoppen så bara plocka bort lurarna. Och TS du kanske ska fundera på att bli ledare? Då får du ju vara med och påverka på ett lagligt sätt. 

• Anonym (Matz)
    EpicF skrev 2025-08-16 23:00:37 följande:

Men asså, är du överallt och arbetar som moralpolis? Ska du försöka sätta dit mig i detta fall också? 

Jobbet har jag ju kvar iaf 😅

• Anonym (Fotboll)

Det är inget fusk att få lära sig vad man ska göra och varför. Tränaren borde göra detta men eftersom det inte händer är detta en bra lösning.
  • Anonym (Matz)
    Anonym (D) skrev 2025-08-16 23:03:17 följande:

Ja det är fusk. Men inte det viktiga i detta. Nu har ju din dotter fattat galoppen så bara plocka bort lurarna. Och TS du kanske ska fundera på att bli ledare? Då får du ju vara med och påverka på ett lagligt sätt. 

Har inte tid just nu med en sjuk fru och nytt jobb men i framtiden kanske. 
  • Martins07

Det är inte en bra perspektiv tycker jag. Hon kommer inte att ha dig hela tiden samt att hon måste utvecklas med laget. Fotboll är en kollektiv sport de får träna och lära sig utifrån tränare perspektiv. 
    Det du kan göra är att engagera dig genom att vara tränare i dottern fotbollen team. Det är möjligt.
    Träna med henne utanför träning pass med kompisar, grannar etc...

• Anonym (Matz)
    Martins07 skrev 2025-08-16 23:10:33 följande:

Det är inte en bra perspektiv tycker jag. Hon kommer inte att ha dig hela tiden samt att hon måste utvecklas med laget. Fotboll är en kollektiv sport de får träna och lära sig utifrån tränare perspektiv. 
    Det du kan göra är att engagera dig genom att vara tränare i dottern fotbollen team. Det är möjligt.
    Träna med henne utanför träning pass med kompisar, grannar etc...

Jag tänker att hon tillslut lär sig själv. Ibland viskar jag i hennes headset: du vet vad du ska göra nu! 

och det funkar ibland. Det är för mig nästan som att spela ett tv-spel. Jag styr min gubbe och gör mål varje match. 

• Anonym (f)

ah det var det... då ska jag inte ödsla någon energi på fantasier
Svar på tråden Fuskar jag och dottern?