• Anonym (Matz)

Fuskar jag och dottern?

Vi har haft det tufft med ekonomin länge men jag fick tack och lov ett nytt välbetalt jobb efter lång tid som arbetslös. Detta har givit mig en boost på det privata planet också och jag känner mig mer engagerad i barnen än nånsin. Köpte nya fotbollsskor till dottern som är 10 och hon tycker fotboll är kul men hon är osäker på planen och hennes tränare ger inte mkt till direktiv på matcherna och jag vill ju inte skämma ut mej å stå och skrika i publiken som ett fån.

Detta har resulterat i att min dotter känner sig osäker på vart hon ska springa och placera sig på planen och tycker det är jobbigt att vara dålig (hennes ord). Så en dag kom jag på att vi testar att hon har sina AirPods dolda under ett brett pannband. Han har sin mobil i sin väska på sidolinjen och jag ringer upp när matchen börjar. De spelar på liten plan så bluetooth räcker till. 

ingen vet förutom hon och jag. Jag står en bra bit bort ifrån övrig publik och viskar/berättar vart hon ska springa och när hon ska passa och när hon ska skjuta. Det har resulterat i att hon har börjat göra mål varje match och även assistpoäng. Samt tar ett större ansvar i försvaret än tidigare. Både ledare och föräldrar har kommit fram till mig och sagt att oj vilken utveckling det är på ungen. 

Men är detta jättefel tycker ni? Är det ens olagligt? Det kommer ju inte fortsätta för evigt men kanske säsongen ut iaf. Sen se hur det blir nästa säsong. 

• Svar på tråden Fuskar jag och dottern?
  • EpicF
    Anonym (Matz) skrev 2025-08-16 23:04:29 följande:

Men asså, är du överallt och arbetar som moralpolis? Ska du försöka sätta dit mig i detta fall också? 

Jobbet har jag ju kvar iaf 😅

Det är dock inte så länge till. 

Jag har aldrig prövar att "sätta dit dig". 
  • EpicF
    Anonym (Fotboll) skrev 2025-08-16 23:04:46 följande:
    Det är inget fusk att få lära sig vad man ska göra och varför. Tränaren borde göra detta men eftersom det inte händer är detta en bra lösning.
    Eftersom det gör det i hemlighet kan det ses som fusk. 

Däremot är det inte lika allvarligt fusk som ts jobb. 
  • Anonym (Omg)

TS nästa tråd kommer väl att handla om hur han botar sin fru genom att extraknäcka som klåpare, jag menar läkare. 

• Anonym (f)
    Anonym (Omg) skrev 2025-08-16 23:42:08 följande:

TS nästa tråd kommer väl att handla om hur han botar sin fru genom att extraknäcka som klåpare, jag menar läkare. 

hahahahahahahahahahah
  • Anonym (.)

Det jag tänker är det kanske är en pappa som tar fotbollen på för stort allvar. Som får kickar genom dotterns mål, som kommer genom hans spelförståelse. 

Om det nu inte stämmer så hade jag jobbat för att dottern ska lära sig att ställa krav på tränaren. Men framför allt lära sig att ta egna intiativ. 

Nuförtiden är det mycket föräldrskap som verkar handla om att barnen ska vara beroende av sina föräldrar mer än de borde för sin ålder. Fokus borde ligga på att lära dem att bli oberoende och inte beroende (mkt hjälp krävs men denna hjälp ska syfta att lära dem att klara uppgifter själva, att ge dem stark självkänsla).

• Jimmy75
    Anonym (Matz) skrev 2025-08-16 23:13:31 följande:

Jag tänker att hon tillslut lär sig själv. Ibland viskar jag i hennes headset: du vet vad du ska göra nu! 

och det funkar ibland. Det är för mig nästan som att spela ett tv-spel. Jag styr min gubbe och gör mål varje match. 

Jo jag tänkte väl att det handlade om ditt ego igen och vad det ger DIG.
  • Jimmy75
    Anonym (.) skrev 2025-08-16 23:51:14 följande:

Det jag tänker är det kanske är en pappa som tar fotbollen på för stort allvar. Som får kickar genom dotterns mål, som kommer genom hans spelförståelse. 

Om det nu inte stämmer så hade jag jobbat för att dottern ska lära sig att ställa krav på tränaren. Men framför allt lära sig att ta egna intiativ. 

Nuförtiden är det mycket föräldrskap som verkar handla om att barnen ska vara beroende av sina föräldrar mer än de borde för sin ålder. Fokus borde ligga på att lära dem att bli oberoende och inte beroende (mkt hjälp krävs men denna hjälp ska syfta att lära dem att klara uppgifter själva, att ge dem stark självkänsla).

Jo men se DET har han inte tänkt på. Huvudsaken är att han får ha sitt lilla roliga hobbyprojekt just nu. Att sedan dottern riskerar bli helt sänkt när han inte längre kan göra så, eller hon får synpunkter från tränaren för att hon inte följer hans direktiv. Han kanske ska leta reda på svaren till alla prov i hela mellanstadiet också så att hon kan glida igenom skolan också och sedan få en skithård smäll när livet kommer ikapp senare och det inte går att fuska längre och hon står där utan att ens fått chansen att utvecklas.
  • Anonym (Tina)

Tycker det är fusk/dumt. Ska du göra samma sak på hennes prov framöver?

Min dotter har spelat lagidrott där de haft 2 olika konstellationer. Ett lag har haft gapiga tränare som skriker och "leder" spelet från sidan. Ett lag haft haft tystare lagledare som jobbat på att laget är ett lag och ska hjälpa varandra. Lite hårt draget men typ. Lagdammanhållningen var grym och eventuellt tjafs plockades direkt. 

Tränarna iakttog mycket och tog det på träningarna sedan. 

Senare laget var ett gott gäng, många som spelade kvar i många åt i ur och skur. Andra laget tappade spelare på löpande band så efter ett par år behövde de förlita sig på årskullarna över och under.  Lagsammanhållningen var inte heller rolig och mycket tjafs. 

På träningarna fick spelarna skäll och straffövningar. 

Så. Ta ur lurarna och låt dottern få lära sig lagsport. Tycker tränarna är helt vettiga och reglerna lika så.  Det är BARNIDROTT. 

• Jemp

Det finns ju knappast en lag i detta, men fult tycker jag nog det är. 
    Det underminerar tränaren, låter inte henne lära sig ordentligt, är oschysst mot motspelarna och detta lär du dottern att det är rätt väg att gå. 

Tänk också på fallhöjden den dagen ni slutar, och vad det gör med självkänslan. 

• Anonym (Matz)
    Jemp skrev 2025-08-17 00:11:13 följande:

Det finns ju knappast en lag i detta, men fult tycker jag nog det är. 
    Det underminerar tränaren, låter inte henne lära sig ordentligt, är oschysst mot motspelarna och detta lär du dottern att det är rätt väg att gå. 

Tänk också på fallhöjden den dagen ni slutar, och vad det gör med självkänslan. 

Alltså det är inte så att vi har Svennis som tränare utan några föräldrar. vet att de dessutom tycker om när laget vinner matcher och sen vi började med airpods har vi inte förlorat en match. Nu senast ledde vi med 3-2 men det andra laget var bra och pressade som fan sista minutrarna och ist för att stå passiv upp vid mittlinjen som min dotter gjort tidigare då hon är forward jobbade hon hem och täckte minst tre skott som målvakten annars hade missat. Hon var som sagt påväg att sluta spela för ett tag seda. Självkänslan tror jag är betydligt bättre med fotbollen än om hon bara skulle sitta hemma och bli överviktig. Har sett i andra trådar att du förespråkar en ohälsosam livsstil och överviktiga barn så dig tänker jag knappast lyssna på.
Svar på tråden Fuskar jag och dottern?