• Anonym (TS)

Anklagad

Jag har precis börjat ett nytt jobb men var idag tvungen att stanna hemma och vabba. Detta tycker jag är fruktansvärt jobbigt då det är ett nytt jobb.
    Sen idag runt lunch ringer min chef upp mig och frågar hur det är med mitt barn och pratar lite om hur jag känner att det går på jobbet och sådär. Sen säger hon att en kollega till mig kommit till henne och uttryckt "en oro" för mig. Kollegan ska ha upplevt att jag en dag var pigg och så på morgon och förmiddag men att jag under eftermiddagen ska ha verkat annorlunda och att jag zoomat ut.
    Denna kollega har inte pratat med mig själv och jag har ingen aning om vad detta handlar om och att det hela känns väldigt olustigt. Vidare sa jag att jag gärna tar ett drogtest för att klargöra att jag inte tagit några droger. Och att de gärna får ta ett peth-test också. Hon sa då att det är jättebra att jag föreslår detta för att hon som chef har en skyldighet att kontrollera. 

Drogtestet kommer vara negativt men detta känns ändå väldigt olustigt för även om de får bevis på detta så är det ju någon som har misstänkt mig och nu känns det otroligt jobbigt att gå till jobbet. 

• Svar på tråden Anklagad
  • Anonym (J)
    Plupp73 skrev 2025-08-19 20:42:46 följande:

Alltså så här!
    Om någon brukar droger som arbetar med ungdomar och INTE blir påkommen/testad så är ju det en klart större katastrof för samhället än att en person som inte brukar droger blir testad negativt (,testad i "onödan").

Hade blivit topp tunnor galen om någon som arbetade med mina döttrar i efterhand blev uppdagad som drogmissbrukare.

Alla som nu hojtar till TS att säga upp sig bör nog tänka efter. Om någon yrkeschaufför misstänks vara påverkad är vi väl hyfsat tacksamma om personen testas, och inte kör ihjäl folk.

Det är tillräckligt med skandaler runt droger som kommer in på behandlingshem och HVB, så alla tester är bra

Ja men absolut att dom kollar ts men att ts själv säger att han/hon vill kollas för droger är lite skumt 
  • Anonym (TS)

Jag har jobbat med missbrukare i över 10 år. Det är inte märkligt att mina tankar går dit när någon pratar om att jag beter mig märkligt, frånvarande och zoomar ut.
    Jag har inga drog- eller alkoholproblem och det kommer proverna visa. Men visst, det var kanske underligt och dumt av mig att nämna det.

• Anonym (L)
    Anonym (TS) skrev 2025-08-19 15:12:14 följande:
    Anklagad

Jag har precis börjat ett nytt jobb men var idag tvungen att stanna hemma och vabba. Detta tycker jag är fruktansvärt jobbigt då det är ett nytt jobb.
    Sen idag runt lunch ringer min chef upp mig och frågar hur det är med mitt barn och pratar lite om hur jag känner att det går på jobbet och sådär. Sen säger hon att en kollega till mig kommit till henne och uttryckt "en oro" för mig. Kollegan ska ha upplevt att jag en dag var pigg och så på morgon och förmiddag men att jag under eftermiddagen ska ha verkat annorlunda och att jag zoomat ut.
    Denna kollega har inte pratat med mig själv och jag har ingen aning om vad detta handlar om och att det hela känns väldigt olustigt. Vidare sa jag att jag gärna tar ett drogtest för att klargöra att jag inte tagit några droger. Och att de gärna får ta ett peth-test också. Hon sa då att det är jättebra att jag föreslår detta för att hon som chef har en skyldighet att kontrollera. 

Drogtestet kommer vara negativt men detta känns ändå väldigt olustigt för även om de får bevis på detta så är det ju någon som har misstänkt mig och nu känns det otroligt jobbigt att gå till jobbet. 

Det kan vara så att en kollega har lite väl livlig fantasi. Det lär du upptäcka längre fram i så fall.

Men det kan också vara så att kollegan hellre hade velat ha en annan ny kollega än du. Och chansade.

Men säg den arbetsgrupp där alla älskar alla. Då är det bara att strunta i det hela, der är ju i så fall bara en person.

Du var ny på ett jobb, vem kan inte bli trött framåt eftermiddagen då? Kanske hade du också sovit sämre än vanligt? Du såg kanske töltt och dimmig ut på ögoen, så det var en sann oro från kollegan. 
  • Lynx123
    Anonym (TS) skrev 2025-08-20 06:49:56 följande:

Jag har jobbat med missbrukare i över 10 år. Det är inte märkligt att mina tankar går dit när någon pratar om att jag beter mig märkligt, frånvarande och zoomar ut.
    Jag har inga drog- eller alkoholproblem och det kommer proverna visa. Men visst, det var kanske underligt och dumt av mig att nämna det.

Ok, då förstår jag. Kobbar du fortfarande med missbrukare?

Om man ska snälltolka din kollega så kanske ni jobbar med missbrukare och då är det inte lika konstigt om där finns oro för drogpåverkan.

Har du någon som helst aning om varför kollegan tolkade ditt beteende så? Hade det hänt något just den dagen?
  • Anonym (L)
    Anonym (J) skrev 2025-08-20 06:34:05 följande:
    Ja men absolut att dom kollar ts men att ts själv säger att han/hon vill kollas för droger är lite skumt 
    Flr att bli rentvådd. Der ör inte roligt om man skulle få sådana anklagelser.
  • Anonym (L)
    Anonym (?) skrev 2025-08-19 16:28:38 följande:
    Hur ska du ha det?

"kollegan ska ha upplevt att jag en dag var pigg och så på morgon och förmiddag men att jag under eftermiddagen ska ha verkat annorlunda och att jag zoomat ut."

Hade en nyanställd börjat snacka om drogtest efter vad något sett på ett Teamsmöte hade jag undrar vad för paraniod dårfink jag anställt.

Väl bara att säga någt i still med "Vilkret möte?" och "Nej jag är inte 100% fokuserad hela tiden på möten, nya jobbet tar en massa energi från mig"
    Man tar som chef inte ett allvarligt snack med en anställd för att den bara verkat vara trött och lite off på en eftermiddagen. Det klart att chefen själv hade funderat på droger innan hen ringde upp. 
  • Anonym (J)
    Anonym (L) skrev 2025-08-20 07:01:27 följande:
    Flr att bli rentvådd. Der ör inte roligt om man skulle få sådana anklagelser.
    Var väl ingen som anklagade honom/henne att ta droger? Det var väl ts själv som sa att man kan göra drogtest
  • Anonym (J)

Alltså det kan ju vara sååååå mycket mer än droger som gör en sån 
  • Ascendere
    Anonym (TS) skrev 2025-08-19 15:12:14 följande:
    Anklagad

Vad är det för jävla  jobb där man blir drogtestad bara för att man är lite trött på eftermiddagen???

Jag skulle troligen bli testad dagligen om jag jobbade där? 😅

• Anonym (S)

Jag har jobbat med missbruksproblematik på olika sätt i 20 år...vet inte om jag ändå skulle direkt tänkt drogmisstanke om någon vädrat oro kring att jag är trött på eftermiddagen.
    Snarare skulle jag nog tro att chefen och kollegan var oroliga för att jobbet var mig övermäktigt...

Men det handlar ju också om hur chefen lagt fram det.
    Hade hen sagt att jag såg påverkad ut eller varit okontaktbar då var det ju inget att snacka om såklart...

Ts, självklart är det obehagligt att få samtal från chefen så här tidigt i anställningen. Men samtidigt är det ju bra att ha en chef som vågar ta tag i sådana här viktiga saker.
    Jobbar du med ungdomar på exempelvis HVB-hem är det ju en stor säkerhetsrisk att någon är påverkad eller håller på med droger. Både i det direkta arbetet men även att den anställde kan hamna i utpressningssituationer med de boende...
Svar på tråden Anklagad