• Anonym (TS)

Anklagad

Jag har precis börjat ett nytt jobb men var idag tvungen att stanna hemma och vabba. Detta tycker jag är fruktansvärt jobbigt då det är ett nytt jobb.
    Sen idag runt lunch ringer min chef upp mig och frågar hur det är med mitt barn och pratar lite om hur jag känner att det går på jobbet och sådär. Sen säger hon att en kollega till mig kommit till henne och uttryckt "en oro" för mig. Kollegan ska ha upplevt att jag en dag var pigg och så på morgon och förmiddag men att jag under eftermiddagen ska ha verkat annorlunda och att jag zoomat ut.
    Denna kollega har inte pratat med mig själv och jag har ingen aning om vad detta handlar om och att det hela känns väldigt olustigt. Vidare sa jag att jag gärna tar ett drogtest för att klargöra att jag inte tagit några droger. Och att de gärna får ta ett peth-test också. Hon sa då att det är jättebra att jag föreslår detta för att hon som chef har en skyldighet att kontrollera. 

Drogtestet kommer vara negativt men detta känns ändå väldigt olustigt för även om de får bevis på detta så är det ju någon som har misstänkt mig och nu känns det otroligt jobbigt att gå till jobbet. 

• Svar på tråden Anklagad
  • Anonya

Jobbig situation, TS. Hoppas det löser sig så bra det kan!

För mig också väldigt konstigt att tänka droger genast, men jag gissar att det har att göra med var TS jobbar. Jämför att jobba på kontor eller i affär jämfört med om man jobbar på HVB-hem eller SiS. Vi vet att TS jobbar med ungdomar och på båda de ställena är droger något som alltid finns i bakhuvudet med tanke på ungdomarna där.

• Anonym (TS)
    Suzzan99 skrev 2025-08-19 19:47:52 följande:

Ingen normal människa får misstankar om att droga efter två veckor på en arbetsplats! Det är något som är jävligt fel, antingen på dig eller på din "chef".

Jobbets natur gör att vi kommer i kontakt med en del med beroendeproblematik. Så tanken till droger är inte så långt bort som t.ex på Ica.
  • Anonym (TS)
    Anonya skrev 2025-08-19 19:57:07 följande:

För mig också väldigt konstigt att tänka droger genast, men jag gissar att det har att göra med var TS jobbar. Jämför att jobba på kontor eller i affär jämfört med om man jobbar på HVB-hem eller SiS. Vi vet att TS jobbar med ungdomar och på båda de ställena är droger något som alltid finns i bakhuvudet med tanke på ungdomarna där.

Exakt.
  • Anonym (TS)
    Anonya skrev 2025-08-19 19:57:07 följande:

Och tack!
  • Anonym (S)

Om kollegan faktiskt upplevt dig påverkad så har ju hen agerat korrekt genom att vädra detta till chefen.
    Det är en chefsfråga att reda i och inget kollegor ska lyfta.
    Om du bara upplevdes lite trött är det ju något annat.
    Men väldigt märkligt om trötthet som enda symtom skulle leda till misstanke om droger...
    Du har dessutom bara varit där 2 veckor...på 10 arbetsdagar har du lyckats zooma ut så till den milda grad att det skulle kunna misstänkas vara orsakad av droger...
    Kan det vara så att du känts speedad på mornarna och att det är skillnaden (mer än bara tröttheten) som föranleder oron

Det jag inte förstår är om chefen uttalat sagt till dig att de misstänker droger och om du då erbjudit drogtest eller om du på eget bevåg erbjöd dig det och chefen sen efter sa att de misstänkte droger och ville göra test.

• Anonym (I)

Förstår absolut att du tycker detta känns jobbigt, men försök att inte låta det förstöra för dig. Förhoppningsvis kommer du snabbt genom ditt arbete visa vad du går för, och låt ditt jobb tala för sig själv. 

Och tänk såhär. Det kan finnas tusen anledningar till varför kollegan gjorde som hon gjorde, som inte har något alls med dig att göra. Kanske hennes vän sökt och inte fått tjänsten, eller rent av hon själv eller vad som helst. Så låt inte en taskig person förstöra denna möjligheten för dig. 
    Håll huvudet högt och visa för dem att de fattade rätt beslut när de anställde dig 💞

• Plupp73

Alltså så här!
    Om någon brukar droger som arbetar med ungdomar och INTE blir påkommen/testad så är ju det en klart större katastrof för samhället än att en person som inte brukar droger blir testad negativt (,testad i "onödan").

Hade blivit topp tunnor galen om någon som arbetade med mina döttrar i efterhand blev uppdagad som drogmissbrukare.

Alla som nu hojtar till TS att säga upp sig bör nog tänka efter. Om någon yrkeschaufför misstänks vara påverkad är vi väl hyfsat tacksamma om personen testas, och inte kör ihjäl folk.

Det är tillräckligt med skandaler runt droger som kommer in på behandlingshem och HVB, så alla tester är bra

• Anonym (förlåt)

Men jag misstänker att den enda som tänkte "droger" innan TS tog upp det var TS själv. Så jag kan inte låta bli att undra vad TS har för bakgrund där första tanken när någon påtalar att man verkat trött är "de tror att jag tar droger".

• Anonym (J)
    Anonym (TS) skrev 2025-08-19 15:30:01 följande:
    För att der var det jag kunde komma på för att rentvå mig.
    Jag vet inte. Har ingen aning om varför någon har reagerat.
    Fast va? Varför skulle man ändå säga att dom ska drogtesta dig? Jättekonstigt .

Då blir du ju opålitlig direkt som ens nämner något sådant. Och just för du nämnde kanske hon känner att hon måste testa dig . 
  • Anonym (J)
    Anonym (TS) skrev 2025-08-19 19:57:44 följande:
    Exakt.
    Men det är ju nåt chefen själv hade fått säga isåfall, inte du!? 
Svar på tråden Anklagad