• Anonym (TS)

Anklagad

Jag har precis börjat ett nytt jobb men var idag tvungen att stanna hemma och vabba. Detta tycker jag är fruktansvärt jobbigt då det är ett nytt jobb.
    Sen idag runt lunch ringer min chef upp mig och frågar hur det är med mitt barn och pratar lite om hur jag känner att det går på jobbet och sådär. Sen säger hon att en kollega till mig kommit till henne och uttryckt "en oro" för mig. Kollegan ska ha upplevt att jag en dag var pigg och så på morgon och förmiddag men att jag under eftermiddagen ska ha verkat annorlunda och att jag zoomat ut.
    Denna kollega har inte pratat med mig själv och jag har ingen aning om vad detta handlar om och att det hela känns väldigt olustigt. Vidare sa jag att jag gärna tar ett drogtest för att klargöra att jag inte tagit några droger. Och att de gärna får ta ett peth-test också. Hon sa då att det är jättebra att jag föreslår detta för att hon som chef har en skyldighet att kontrollera. 

Drogtestet kommer vara negativt men detta känns ändå väldigt olustigt för även om de får bevis på detta så är det ju någon som har misstänkt mig och nu känns det otroligt jobbigt att gå till jobbet. 

• Svar på tråden Anklagad
  • Anonym (J)

Vad är det ens för ställe du är på där du känner dig tvungen att visa att du inte tar droger. Det kan väl ha hänt nånting privat, sjukdom, vad som helst. det kanske var det din kollega var orolig över. Varför droger just direkt. 

• Anonym (Pera)

Förstår att det känns jobbigt! 

Min gissning är kollegan har tidigare upplevelser som gör att hen är extra uppmärksam på sånt. Eftersom ni inte känner varandra finns inget skäl att ta det personligt. (Men jag fattar om det ändå känns så.) 

Få testet gjort och fortsätt att göra ett bra jobb och hälsa som vanligt på kollegan så kommer det att bli glömt. Ju mindre grej du gör av det desto lättare för andra att glömma. 

• Anonym (J)

Om man säger så så tänker man ju direkt jaha tar du droger eller varför ska du bevisa något. 

• Anonym (J)
    Anonym (Pera) skrev 2025-08-20 07:21:06 följande:

Förstår att det känns jobbigt! 

Min gissning är kollegan har tidigare upplevelser som gör att hen är extra uppmärksam på sånt. Eftersom ni inte känner varandra finns inget skäl att ta det personligt. (Men jag fattar om det ändå känns så.) 

Få testet gjort och fortsätt att göra ett bra jobb och hälsa som vanligt på kollegan så kommer det att bli glömt. Ju mindre grej du gör av det desto lättare för andra att glömma. 

Men kollegan sa inget om droger eller drogtest. Ts gjorde. Själv . För hon var trött 
  • Anonym (Pera)
    Anonym (J) skrev 2025-08-20 07:22:27 följande:
    Men kollegan sa inget om droger eller drogtest. Ts gjorde. Själv . För hon var trött 
    Det jag menade var att kollegan reagerade på det frånvarande/trötta beteendet och att den resktionen berodde på tidigare upplevelser. Att TS tog upp droger tycker jag är rätt uppenbart att det beror på både nuvarande och tidigare arbetsplatser - att det är något som liksom alltid ses som en möjlighet pä ett helt annat sätt än för oss som inte jobbar i såna miljöer. 
  • Ascendere
    Anonym (J) skrev 2025-08-20 07:22:27 följande:
    Eller hur det känns jättemärkligt.

Chefen "Hur mår du, dina kollegor har sagt att du verkat lite trött och frånvarande igår?"

Anställd "Jag har inte tagit några droger! Ni får testa mig om ni vill!" 

Chefen "Okeeeeeeeej..." 
  • Anonym (TS)
    Ascendere skrev 2025-08-20 08:12:13 följande:
    Eller hur det känns jättemärkligt.

Chefen "Hur mår du, dina kollegor har sagt att du verkat lite trött och frånvarande igår?"

Anställd "Jag har inte tagit några droger! Ni får testa mig om ni vill!" 

Chefen "Okeeeeeeeej..." 
    Då har jag uttryckt det väldigt dåligt för det var inte i närheten så samtalet löd. Hon sa det jag redan skrivit (om du läst alla mina svar?) Och frågade även, med allvarlig röst om det var något hon behövde veta. När jag svarade nej var hon tyst en stund och tog sedan upp att en kollega kommit till henne och förklarat att jag betett mig annorlunda, zoomat ut o.s.v. Hon hade givetvis inte ringt mig hemma, när jag är hemma och vabbar, om det var så att kollegan bara kommit och sagt att jag var "lite trött".
  • Anonym (TS)
    Anonym (Pera) skrev 2025-08-20 08:07:05 följande:
    Det jag menade var att kollegan reagerade på det frånvarande/trötta beteendet och att den resktionen berodde på tidigare upplevelser. Att TS tog upp droger tycker jag är rätt uppenbart att det beror på både nuvarande och tidigare arbetsplatser - att det är något som liksom alltid ses som en möjlighet pä ett helt annat sätt än för oss som inte jobbar i såna miljöer. 
    Men precis så. Tack.
    Jag jobbar inte på ett vanligt kontor, typ bank eller som trädgårdsanläggare. Vi jobbar med missbruksproblematik, maskrosbarn o.s.v. Och jag har innan detta jobb jobbat med vuxna missbrukare i över 10 år.
    Det är liksom på tapeten flera gånger I veckan. 
    Förstår inte varför det är så svårt att begripa.

Och även om jag inte tagit upp drogtest (för att rentvå mig) så sa hon ju att hon själv skulle ta upp det och att hon hade en skyldighet att låta företagshälsovården drogtesta mig.
  • Anonym (Mira)

Jobbig start men det är ju bara en start! Dina kollegor känner dig inte ännu. Det är inte dig de dömer utan bara det första intryck du gjort. 

Häng i och håll ut, om ett halvår när de känner dig bättre kommer den som misstänkt dig skämmas över detta. Kanske blir det din bästa vän och det här blir en historia ni kan skratta åt tillsammans. Eller så blir ni inte vänner men det jobbar väl andra där? Låt inte en person förstöra jobbet för dig  

Första intryck ändras ofta 

• Anonym (TS)
    Anonym (Mira) skrev 2025-08-20 08:56:44 följande:

Jobbig start men det är ju bara en start! Dina kollegor känner dig inte ännu. Det är inte dig de dömer utan bara det första intryck du gjort. 

Häng i och håll ut, om ett halvår när de känner dig bättre kommer den som misstänkt dig skämmas över detta. Kanske blir det din bästa vän och det här blir en historia ni kan skratta åt tillsammans. Eller så blir ni inte vänner men det jobbar väl andra där? Låt inte en person förstöra jobbet för dig  

Första intryck ändras ofta 

Tack.

Det jobbiga är ju att jag inte vet vem det är som upplevt mig så.
Svar på tråden Anklagad