• Anonym (TS)

Anklagad

Jag har precis börjat ett nytt jobb men var idag tvungen att stanna hemma och vabba. Detta tycker jag är fruktansvärt jobbigt då det är ett nytt jobb.
    Sen idag runt lunch ringer min chef upp mig och frågar hur det är med mitt barn och pratar lite om hur jag känner att det går på jobbet och sådär. Sen säger hon att en kollega till mig kommit till henne och uttryckt "en oro" för mig. Kollegan ska ha upplevt att jag en dag var pigg och så på morgon och förmiddag men att jag under eftermiddagen ska ha verkat annorlunda och att jag zoomat ut.
    Denna kollega har inte pratat med mig själv och jag har ingen aning om vad detta handlar om och att det hela känns väldigt olustigt. Vidare sa jag att jag gärna tar ett drogtest för att klargöra att jag inte tagit några droger. Och att de gärna får ta ett peth-test också. Hon sa då att det är jättebra att jag föreslår detta för att hon som chef har en skyldighet att kontrollera. 

Drogtestet kommer vara negativt men detta känns ändå väldigt olustigt för även om de får bevis på detta så är det ju någon som har misstänkt mig och nu känns det otroligt jobbigt att gå till jobbet. 

• Svar på tråden Anklagad
  • Anonym (Huh?)

Vad är det för dysfunktionell arbetsplats som tänker "droger!!!" för att någon verkar trött en eftermiddag?!?

Jag kan komma på 1000 andra tänkbara orsaker. Nyanställd med mycket att ta in, PMS, huvudvärk, begynnande förkylning, sovit dåligt pga barn eller kronisk värk som kollegan inte har med att göra, bara för att nämna några väldigt mycket mer troliga och mindre dramatiska saker. 

• NinniQX

Som du skrev TS så hade det varit intressant och prata med den kollegan för att få det förklarat vad hon/han menar med zooma ut så pass du inte skulle klara ditt arbete. 
    När man är ny är det självklart att man blir trött i början. Sen som arbetsgivare skulle jag inte tänka på droger det första jag gör. 

• Anonym (Linda)
    Anonym (TS) skrev 2025-08-19 15:12:14 följande:

Kollegan ska ha upplevt att jag en dag var pigg och så på morgon och förmiddag men att jag under eftermiddagen ska ha verkat annorlunda och att jag zoomat ut.
    Denna kollega har inte pratat med mig själv och jag har ingen aning om vad detta handlar om och att det hela känns väldigt olustigt. Vidare sa jag att jag gärna tar ett drogtest för att klargöra att jag inte tagit några droger. Och att de gärna får ta ett peth-test också. Hon sa då att det är jättebra att jag föreslår detta för att hon som chef har en skyldighet att kontrollera. 

Drogtestet kommer vara negativt men detta känns ändå väldigt olustigt för även om de får bevis på detta så är det ju någon som har misstänkt mig och nu känns det otroligt jobbigt att gå till jobbet. 

Jag fattar inte.

Hur sjutton kommer det sig att både du, kollegan och chefen tänkte på droger? Det är ju helt alldeles jättenormalt att vara trött och zona ut en del på eftermiddagen, särskilt när man är ny och det är mycket intryck att ta in.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Märkligt) skrev 2025-08-19 17:54:15 följande:

det förstår jag! Har du jobbat där länge? 

kommer detta fortsätta i längden med andra påståenden så får du nog överväga att byta jobb. Kontrollen verkar ju finnas där när det inte ens behövs. 

Jag har bara jobbat där två veckor! Jag hade antagligen varit "tuffare" om jag varit där en längre tid men nu känner jag mig så extremt i underläge.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Märkligt) skrev 2025-08-19 17:52:09 följande:

Fast det är väl ganska normalt att man är trevlig vid start av dagen/hälsar på morgonen och liknande men att man under dagen kanske blir mer tillbaka, det är inget konstigt.  

Detta är ju Något som dem bara ?antar? vilket blir så fel. 

Och du ska inte känna någon press/ändra på dig för att någon påstår eller tänker saker om dig.

Jast nu är min spontana känsla att dra. Bara säga upp mig.
  • Anonym (Märkligt)
    Anonym (TS) skrev 2025-08-19 18:38:36 följande:
    Jast nu är min spontana känsla att dra. Bara säga upp mig.
    Kanske ligger det avundsjuka i luften? kanske någon bara vill ?anta för att? 

hm, hur tänker du kring att säga upp dig då? kommer du stå utan inkomst eller har du a-kassa? 

har du Connection med någon på jobbet hittills eller känner du dig utanför också? 
  • Lynx123
    Anonym (TS) skrev 2025-08-19 16:22:49 följande:
    Hon antydde inte, hon var tydlig med att en kollega pratat med henne med misstanken att jag var drogpåverkad. 
    Okej, det skrev du inte från början. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (TS)
    Anonym (Märkligt) skrev 2025-08-19 18:53:00 följande:
    Kanske ligger det avundsjuka i luften? kanske någon bara vill ?anta för att? 

hm, hur tänker du kring att säga upp dig då? kommer du stå utan inkomst eller har du a-kassa? 

har du Connection med någon på jobbet hittills eller känner du dig utanför också? 
    Jag är egentligen jätteglad för detta jobb. Fick det efter examen och har trivts jättebra fram till detta. Funkat bra med kollegorna. Trodde jag.

Inte helt lätt att hitta nytt jobb men kommer nog skicka ut lite ansökningar. För just nu känns det extremt obekvämt. Ska se hur resten av veckan blir.

Har inte råd med karens hos a-kassan. 
Svar på tråden Anklagad