• Anonym (TS)

Anklagad

Jag har precis börjat ett nytt jobb men var idag tvungen att stanna hemma och vabba. Detta tycker jag är fruktansvärt jobbigt då det är ett nytt jobb.
    Sen idag runt lunch ringer min chef upp mig och frågar hur det är med mitt barn och pratar lite om hur jag känner att det går på jobbet och sådär. Sen säger hon att en kollega till mig kommit till henne och uttryckt "en oro" för mig. Kollegan ska ha upplevt att jag en dag var pigg och så på morgon och förmiddag men att jag under eftermiddagen ska ha verkat annorlunda och att jag zoomat ut.
    Denna kollega har inte pratat med mig själv och jag har ingen aning om vad detta handlar om och att det hela känns väldigt olustigt. Vidare sa jag att jag gärna tar ett drogtest för att klargöra att jag inte tagit några droger. Och att de gärna får ta ett peth-test också. Hon sa då att det är jättebra att jag föreslår detta för att hon som chef har en skyldighet att kontrollera. 

Drogtestet kommer vara negativt men detta känns ändå väldigt olustigt för även om de får bevis på detta så är det ju någon som har misstänkt mig och nu känns det otroligt jobbigt att gå till jobbet. 

• Svar på tråden Anklagad
  • Anonym (TS)
    Anonym (konstigt) skrev 2025-08-19 16:50:42 följande:

Vad är det för typ av verksamhet som så snabbt börjar tänka på droger och missbruk? Tycker det låter konstigt och också att du genast föreslår det. 

Jag som chef hade aldrig tänkt det som första tanke för en medarbetare, jag hade funderat över sjukdom, hur hen har det hemma eller så. Om det är en nyanställd så hade jag i första hand tänkt på att man kan bli väldigt trött av att börja nytt jobb och sett över introduktionen.

Det är självklart alltid olämpligt att vara påverkad på jobbet men på vissa ställen är det kanske mer illa än om man t.ex jobbar med att rensa ogräs. Jag jobbar med unga människor. 

Och ja, jag har på eftermiddagarna, speciellt i slutet av veckan, varit trött och inte super på hugget. Det är väldigt mycket att lära sig och ta in när man är ny.
  • Anonym (TS)
    Anonym (EN) skrev 2025-08-19 16:52:56 följande:

Så din chef säger att du måste drogtesta dig efter att EN anställd tycker att du verkar annorlunda på eftermiddagen?
    Låter faktiskt konstigt att det räcker med endast en åsikt för att göra det.

Jag håller med.
  • Anonym (TS)
    Anonym (?) skrev 2025-08-19 17:04:11 följande:
    Tycker allat låter jättekonstigt. Lite skvaller/skitsnack  om att du såg trött ut och sen blir det drogtester direkt. vad är det för sorts ställe du jobbar på?

Jag tycker det är otroligt märkligt att personen som upplevde mig påverkad inte tog det med mig direkt. Sen hade hen givetvis kunnat prata med chefen. Men att överhuvudtaget inte prata med mig om det är illa. 

Jag sa till chefen att hon gärna får be kollegan att prata med mig.
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2025-08-19 17:03:23 följande:

Är du med i facket?

Isåfall ta ett samtal till de före du ev drogtestas. Det ska mycket till för att man måste en drogtest. Att EN kollega upplever att man EN gång varit frånvarande på eftermiddagen (vilket kan vara helt naturligt på ett nytt jobb) ska inte göra att chefen ska ordab med drogtestning. 

Väldigt dumt att du själv föreslog det, men jag förstår varför. 

Jag har inget emot ett drogtest. Jag VILL bevisa min oskuld.
    Ja jag är med i facket. Kan ringa dit innan besöket på företagshälsovården. 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2025-08-19 17:12:46 följande:
    Det är självklart alltid olämpligt att vara påverkad på jobbet men på vissa ställen är det kanske mer illa än om man t.ex jobbar med att rensa ogräs. Jag jobbar med unga människor. 

Och ja, jag har på eftermiddagarna, speciellt i slutet av veckan, varit trött och inte super på hugget. Det är väldigt mycket att lära sig och ta in när man är ny.
    Vilket är helt naturligt och det borde chefen också veta. 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2025-08-19 17:15:20 följande:
    Jag tycker det är otroligt märkligt att personen som upplevde mig påverkad inte tog det med mig direkt. Sen hade hen givetvis kunnat prata med chefen. Men att överhuvudtaget inte prata med mig om det är illa. 

Jag sa till chefen att hon gärna får be kollegan att prata med mig.
    Att kollega inte pratade med dig först är inte alla märkligt. Det är svårare att anklaga en kollega för att vara drogpåverkad i ansiktet. 
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2025-08-19 17:23:52 följande:
    Vilket är helt naturligt och det borde chefen också veta. 
    Ja jag tycker också chefen borde förstå det. Jag är en ganska pigg och social person men har säkert upplevts slöare på eftermiddagen. Speciellt torsdag fredag. 
    Jag vill prata med kollegan för jag vill fatta vad hen menar med att jag zoomat ut. Det är ju liksom inte så att jag inte varit kontaktbar.
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2025-08-19 17:24:58 följande:
    Att kollega inte pratade med dig först är inte alla märkligt. Det är svårare att anklaga en kollega för att vara drogpåverkad i ansiktet. 
    Jag tänker nog att "alla borde göra det" för att jag själv hade gjort det. Jag hade sagt nåt i stil med "jag upplever dig väldigt annorlunda just nu, som att du zoomar ut" och sett hur kollegan besvarat det. Sen hade jag antagligen pratat med chefen också.
    Men du har säkert rätt i att många inte hade gjort det.
  • Anonym (Märkligt)

Fast det är väl ganska normalt att man är trevlig vid start av dagen/hälsar på morgonen och liknande men att man under dagen kanske blir mer tillbaka, det är inget konstigt.  

Detta är ju Något som dem bara ?antar? vilket blir så fel. 

Och du ska inte känna någon press/ändra på dig för att någon påstår eller tänker saker om dig.

• Anonym (Märkligt)
    Anonym (TS) skrev 2025-08-19 16:43:40 följande:
    Ja, jag ska prata med henne. Just när hon ringde fick jag halvt panik. Blev jätteledsen och sa det till henne.

Jag förstår inte vad i hela friden jag gjort för att bli misstänkt för detta och det känns som att jag nu kommer ha ögonen på mig. Även efter att chefen fått provsvaret. Jag vet ju dessutom inte om kollegan har pratat med andra och det nu finns flera som kommer granska mig. Kommer vara livrädd ens för att vara lite trött på jobbet.

det förstår jag! Har du jobbat där länge? 

kommer detta fortsätta i längden med andra påståenden så får du nog överväga att byta jobb. Kontrollen verkar ju finnas där när det inte ens behövs. 

Svar på tråden Anklagad